۱۹ آذر ۱۳۹۷

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حاجی‌صادقی، در جمع  ناظران علمی پژوهشگاه:

پژوهشگاه باید سپاه و نیروهای مسلح را امامت کند.

شست ناظران علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادقعلیه‌السلام با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حاجی‌صادقی، نمایندۀ ولی‌فقیه در سپاه در سالن شهید تهرانی‌مقدم این پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه: نشست ناظران علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادقعلیه‌السلام با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حاجی‌صادقی، نمایندۀ ولی‌فقیه در سپاه در سالن شهید تهرانی‌مقدم این پژوهشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید نگارش رئیس پژوهشگاه ضمن خیرمقدم خدمت نمایندۀ ولی‌فقیه در سپاه و ناظران علمی پژوهشگاه بیان داشت: به جهت حساس بودن نظارت علمی آثار پژوهشگاه و جایگاه بحث نظارت علمی خدمت حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حاجی‌صادقی هستیم تا از نکته‌های راهبردی ایشان در رابطه با این موضوع استفاده کنیم و آن‌ها را به منصه ظهور برسانیم.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حاجی‌صادقی، در رابطه با این روزهای حساس انقلاب اسلامی بیان داشت: خدا را شکر که انقلاب و نظام ولایی‌مان دارد چهل‌ساله می‌شود. و این در طول تاریخ سابقه ندارد که آن مدل و الگوی حکومت دینی که نظام ولایی است چهار دهه عمر کند. و همین موضوع عصبانیت دشمن ما را فراهم کرده است که با صراحت گفته‌اند نباید بگذاریم ایران چهل‌سالگی انقلاب را جشن بگیرد و نباید به پنجاه سال برسد چون این انقلاب اگر یک دهۀ دیگر عمر کند دیگر جایی برای وجود ما نیست.

دکتر حاجی‌صادقی افزود: دو مورد سبب می‌شود که مسلمانان گرفتار انحراف بشوند. یکی انحراف فکری و علمی. دوم انحراف عقلی. پژوهشگاه باید زوایای جدیدی از معارف قرآن را روی ما باز کند. این‌که قرآن در مؤمن بودن این دو، استقامت را شرط می‌کند. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ».  آن‌که پژوهشگاه باید بیشتر از نیروهای انقلابی مراقبت بکند، این لَمْ يَرْتابُوا است. بعضی جا‌ها نوع شبهاتی که مطرح می‌شود، متوجه می‌شویم که بعضی‌ها نسبت به مبانی گرفتار يَرْتابُوا هستند. این شک از اول نیست بلکه اول با شبهه می‌آید و بعد تبدیل به شک می‌شود و بعد تبدیل می‌شود به قضایای دیگر.

وی گفت: لغزش مسلمانان صدر اسلام، لغزش در مبانی و اندیشه‌ها بود. و سکولاریزم را که بزرگ‌ترین بلا برای جهان اسلام بود را در سقیفه معنا کردند. سقیفه به قول آقای مطهری دعوا بر سر دو مصداق نبود بلکه دعوا بر سر شکل‌گیری دو دیدگاه بود. یک دیدگاه می‌گفت شأن ربوبی دارد و جز خدا هیچ‌کس حق تعیین حاکم را ندارد. و دیدگاه دیگر می‌گفت: حکومت شأن مردمی دارد. و بعد انحرافات علمی یکی پس از دیگری آمد و بعد انحراف عقلی. امروز ما این دو خطر را می‌بینیم. من بر این باورم که پژوهشگاه باید سپاه و نیروهای مسلح را امامت کند. امروز هر دوخطر را دشمن در جنگ نرم متوجه انقلاب ما کرده است. ما باید هم بتوانیم دست دشمن را بخوانیم و هم مقابل آن برنامه داشته باشیم.

نمایندۀ ولی‌فقیه در سپاه، خطاب به ناظران علمی آثار پژوهشگاه بیان داشت: ما می‌توانیم ادعا کنیم پژوهشگاه هیچ اثری منتشر نکرده است که آن حداقل‌ها و استانداردها را نداشته باشد. بنده نگاهم در رابطه با ناظر، لفظ ناظر نیست و این‌که در پژوهشگاه کلمۀ ناظر را به کار بردیم، منظور راهنما است. بین راهنما و ناظر تفاوت‌های متعددی وجود دارد که باید رعایت بشود. ما کسانی را می‌خواهیم که محققین را هدایت و مدیریت کنند.

دکتر حاجی‌صادقی یادآور شد: مطلبی که خیلی روی آن پافشاری دارم، سند انتظار داشتن همۀ پروژه‌ها است. آنچه ما بیش از همه از ناظران انتظار داریم این است که ناظر بگوید انتظارات ما  از این پروژه چه هست. تا در آخر ببینیم آیا انتظارات برآورده شده است یا نه؟ خواهشم این است اگر پروژه‌ای سند انتظار نداشت، آن را نپذیرید. این را باید کارفرما آماده کند و اگر نتوانست باید به کمک پژوهشگاه انجام دهد.

ایشان افزود: کارهای شما باید اثربخش باشد و این را به عنوان یک شاخص در پروژه‌ها نگاه کنید. ما امروز از شما توحید ربوبی می‌خواهیم. به قول مقام معظم رهبری که در سال 1353 فرمودند: توحید فقط یک اندیشۀ فلسفی ذهنی صرف نیست. بلکه یک دکترین جامعه‌ساز ست. ما یک توحیدی می‌خواهیم که از آن، خداحاضری، خداناظری، توکل، شاهد بودن، ناظر بودن و قادر بودن در بیاید.

در ادامه بعضی از ناظران علمی، در رابطه با مفهوم نظارت علمی، راهنمایی و مشاورۀ علمی، حل مسئله، رفع تعارض، توانمندی‌های علمی و اعتقادی، اصلاح و بازنگری شیوه‌نامۀ نظارت علمی، تعیین وظایف ناظر با نگرش جدید و سند انتظار، پیشنهادهای را مطرح کردند.

در پایان حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید نگارش مسئول پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام بیان داشت: از دیدگاه ما، نقش ناظران علمی در فرآیند نظارت همان نقش استاد راهنما است و ناظران علمی در فرآیند نظارت باید از مرحلۀ آغازین تا مرحلۀ تدوین مشارکت داشته باشند. و همچنین مشارکت ناظران علمی در جلسات ارائه و دفاعیه‌ها برای ما می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

دکتر نگارش افزود: انجام فرآیند نظارت علمی مبتنی بر طرح تحقیق و سند انتظار هر چه شفاف‌تر باشد دغدغه‌ها کمتر می‌شود. ایشان یادآور شد: در فرآیند نظارتی، یک نگاه علمی، یک نگاه سازمانی و یک نگاه نهایی داریم. آنچه ما از ناظران علمی در درجۀ اول درخواست می‌کنیم نگاه علمی است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *