محرم و نامحرم
17 آذر, 1403عبادت
19 آذر, 1403🧕 حجاب و توقع از حاکمیت
🔸اگر ما روند طی شده در موضوع حجاب را در چهار دههی گذشته به درستی بررسی نکنیم، به هیچ وجه نمیتوانیم نسخهای ولو حداقلی و کوتاهمدت برای حل این مسئله « مشکل» داشته باشیم.
از قضا بسیاری از نسخههای امروز در درون جریان حزبالهی بازتولید همان نسخههای شکستخورده دههی ۶۰ و ۷۰ است. روی بدِ ماجرا هم اینکه جامعهی امروز، هیچ قرابت و شباهتی با جامعهی آن روز ندارد و بسیار پیچیدهتر شده است.
🔸اما بعد؛ در سادهترین نوع تقسیمبندی از افرادی که ملتزم به حجاب نیستند، میتوان به دستهبندی زیر رسید:
دستهای از افراد که مسئلهشان سیاسی است:
بخشی از آنها مزدور هستند و رسماً با خطگیری مستقیم در حال ترویج بیبند و باری در مناطق خاصی از کشور هستند که البته تعدادشان روز به روز در حال کمتر شدن است، دستهای نیز با جمهوری اسلامی عناد دارند و هر چه ج.ا بگوید با آن مقابله میکنند! حجاب هم امروز نمادی برای همان مبارزه سیاسی است.
دستهای از افراد مسئلهشان فرهنگی و مربوط به سبک_زندگی است
اما برای رسیدن به آن سبک زندگی مورد نظرشان باید از بستر سیاسی موجود عبور کنند. یعنی میفهمند که با وجود جمهوری اسلامی سبک زندگی مورد نظرشان محقق نخواهد شد. این دسته قطعاً به این حد از پوششِ امروز هم راضی نخواهند بود! و اساساً فقط به آزادی پوشش قانع نمیشوند …
این دسته از افراد عمدتاً در مناطق مرفه شهرهای بزرگ زندگی میکنند و یا به صورت مقطعی در مناطق خوش و آب و هوای کشور سکونت دارند. (هر چند سبک زندگیِ لااُبالیگرایانهی آنها – به دلایل مختلف – در حال تسرّی به سایر گروههای اجتماعی است)
دستهای از افراد که به هر دلیل و علتی تحت تأثیر فضا و جو هستند
و آگاهانه یا ناآگاهانه با جو_عمومی همراهی میکنند. افراد معمولی که متناسب با فضای عمومی جامعه مقید به سطحی از حجاب هستند. این افراد اگر در سمنان زندگی کنند یک نوع پوشش دارند و اگر در لواسان زندگی کنند نوع دیگری از پوشش. اساساً فضای عمومیِ محیط تأثیر بسیار زیادی روی پوشش و نگاه آنها به زندگی دارد. (بزرگترین دسته)
(هر کدام از این سه دسته، دارای زیردستههای بسیار بیشتری هستند)
🤔 حالا سوال اساسی این است که آیا اساساً تکنسخهی بگیر_و_بِبَند که بسیاری از دوستان صادر میکنند، برای هر سه گروه فوق درست و کارآمد است؟!
آیا مسئله را حادتر نمیکند؟! آیا به چند وجهی بودن حجاب در پسا_اغتشاشات توجه دارد؟! آیا به اینکه هر کدام از این گروهها چگونه ظهور کردهاند، چه ریشههایی دارند، چه پراکندگی جمعیتیای دارند و اساساً تاریخچهی آنها چیست توجه کردهایم؟! آیا عقلانیت_حاکمیت در این است که نسخهیِ سادهیِ برخورد و محرومیتهای اجتماعی را با همه گروههای فوق دنبال کند؟! آیا این باعث نمیشود افرادی که مسئلهشان در موضوع حجاب، سیاسی است بزرگ و بزرگتر شوند؟!
یا اینکه راهحل فوق، فقط بخش کوچکی از راهحل اصلی و معطوف به یک گروه خاص است؟! و مشخصاً نیاز به یک سلسله اقدامات برای حل مسئله/ مشکل داریم …
📎پینوشت:
هر چند فرصت اندک است اما فکر نکردن روی این موضوعات و حرف نزدن در مورد آنها مسئله را حل که نخواهد کرد، بلکه ممکن است شرایط را پیچیدهتر کند …