اهمیت کلانروایتها
3 فروردین, 1402مجله شماره 1
6 فروردین, 1402حجاب
سايت خبري – تحليلي تابناك ايلام روز دوشنبه 19 تير ماه در مطلبي با عنوان حجاب و عفاف و فلسفه. آن به قلم علي محمد نياكان به بررسي جايگاه و فلسفه وجودي داشتن حجاب در اديان و مذاهب مختلف پرداخته است.
در متون ديني و منابع اسلامي نيز به موارد زيادي برميخوريم كه نشان از جايگاه ويژهي زن در جامعه دارد. حضور فعال زن مسلمان ايراني در حوزههاي مختلف علمي، آموزشي، فرهنگي، پژوهشي، اجتماعي مويد اين مطلب است.
زن علاوه بر رسالت و مسئوليت تربيت نسلي هوشمند و متعهد. رسالت حضور در صحنههاي اجتماعي را نيز، بر عهده دارد (فتاحي زاده، 1388: 5-6) بنابراين، اسلام با برخورد اصولي ضمن رفع مشكلات، زمينهي رشد و تعالي .
اصولا در جوامع ديني، حفاظت و مراقبت از عفت. عمومي وظيفهاي است كه به عهدهي هر زن و مردي محوّل شده است؛ به عبارت ديگر، حفظ حرمت و رعايت حجاب و عفاف. ت
در حقيقت، ميان زن و مرد هيچ تفاوتي وجود ندارد. اگر فردي در حين خطا، به ياد بياورد كه چه بسا فرد ديگري نسبت به خانوادهاش چنين خطايي را مرتكب خواهد شد، قطعاً مرتكب خطا نميشود.
زنان با آرامش كامل در صحنهي اجتماعي حضور مييابند و وظايف محوله را در سايهي امنيت و آرامش خاطر انجام ميدهند بنابراين، روح عفاف در كنترل رفتار و رعايت وقار و متانت خلاصه ميشود؛
بنابراين، با نگاه عالمانه و عادلانهي اسلام نسبت به زن، شخصيت حقيقي او شكل ميگيرد و جامعه نيز مهد پرورش انسانهاي شايسته ميشود. حجاب در چنين جامعهاي حافظ پاكي و عزت زن و تضمين كنندهي آزادي و ارزشهاي انساني است.
كلمه حجاب از نظر لغت مترادف واژهي عربي ستر (پوشيدن، پوشش، حائل، پرده، حجاب و مانع) است. در اصطلاح فقهي، كلمهي «ستر» به معناي پوشش به كار رفته است؛امّا استفاده از كلمهي حجاب در مورد .پوشش زن يك اصطلاح نسبتا جديد است. براساس، آن چه در متون اسلامي عنوان شده، معناي پوشش اسلامي اين است كه زن در مواجهه و معاشرت با افراد نامحرم بدن خود را بپوشاند و خودنمايي نكند. بنابراين، حجاب به معناي پوشش اسلامي دو بعد ايجابي و سلبي دارد:
يكم: بعد ايجابي (وجوب پوشش بدن)؛
دوم: بعد سلبي (حرام بودن خودنمايي در مواجهه با نامحرم).
اين دو بعد بايد در كنار يكديگر باشند تا حجاب اسلامي تحقق يابد.
گاهي برخي از زنان به ظاهر با حجاب، براي پوشش خود، از رنگهاي جذاب و تحريك كننده استفاده ميكنند و در عين پوشيده بودن ظاهر بدن، زيبايي آنان آشكار است، گويي اصلا لباس نپوشيدهاند.
اين رويكرد دور از روح حجاب است و نميتوان گفت: حجاب رعايت شده است؛
زيرا حجاب به منظور تأمين سلامت روحي و رواني مردم و جلوگيري از مفاسد است (مهدي زاده، 1388: 24). بنابراين، پوشش نبايد ابزار و وسيلهاي براي نشان دادن زيبايي و تحريك غرايز جنسي و بروز مفاسد اجتماعي باشد.