آیت الله بهجت و ظهور امام زمان عج الله
27 بهمن, 1403خواب نمای ایتا!
1 اسفند, 1403🔶 مهدویت در قرآن وجود دارد؟؟
🔷 شبهه: مفسران شیعه در کتابهای خود معتقدند بعضی آیات مربوط به امام مهدی است . اگر این مسئله درست بود، مفسران اهلسنت نیز که مسلمان هستند و قرآن را قبول دارند، در کتابهای خود آن را ذکر میکردند؛ درحالیکه چنین نیست.
🔸پاسخ:
مطالعه و دقت در کتابهای تفسیری علمای اهلسنت نشان میدهد مفسران اهلسنت برخی آیات را مرتبط با مهدویت دانستهاند که در ادامه برخی از این موارد را ذکر میکنیم:
الف)
«لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْی وَ لَهُمْ فِی الْآَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ (بقره: 114)؛ این گروه را در دنیا ذلت و خواری نصیب است و در آخرت عذابی بزرگ.»
طبری مفسر بنام اهلسنت در تفسیر این آیه نقل میکند: «کافران در دنیا ذلیل خواهند شد؛ زمانی که مهدی قیام میکند و قسطنطنیه را فتح میکند، کافرانی را که در برابر حکومت ایشان مقاومت میکنند، به ذلت و خواری میکشاند.»
ابنابیحاتم، مفسر بزرگ اهلسنت، نیز نقل میکند:
«مراد از «خزی» در دنیا، اشاره به قیام مهدی و تأسیس حکومت جهانی اسلامی و نابودی همۀ کافران دارد.» همین تعبیر را سیوطی، عالم بزرگ اهلسنت، نیز آورده است.
مهدویت
ب)
«وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَ اتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ (زخرف: 61)؛ و [نزول] عیسی علم و نشانۀ ساعت قیامت است [و مبشر حضرت محمد(ص) خواهد بود]؛ زنهار در آن ساعت شک و ریب روا مدارید و [امر] مرا پیروی کنید که راه راست همین است.»
بر اساس نظر بسیاری از مفسران اهلسنت همچون زمخشری و ابنکثیر، منظور از صراط مستقیم در این آیۀ شریفه، پیروی از حضرت مهدی عج است.
🔸🔸منابع
. محمدبنجریر طبری، جامع البیان، دار المعرفه، بیروت، 1412ق، ج 1، ص 699.
. محمدابنابیحاتم، تفسیر القرآن العظیم، عربستان سعودی، کتابخانۀ نزار مصطفی، ۱۴۱۹ق، ج 1، ص 211.
. جلالالدین عبدالرحمنبنابیبکر سیوطی، الدر المنثور، قم، مکتبة آیتالله المرعشی النجفی، 1404ق، ج 1، ص 108.
. محمود زمخشری، الکشاف، تهران، ققنوس، 1389، ج 4، ص 26؛ اسماعیلبنکثیر، تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دار الکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون، 1419ق، ج 4، ص 142.
لینک ها
تارنمای مرکز پاسخگویی به سئوالات و شبهات جوابگو