حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۱ 6 ذو الحجة 1443 Tuesday, 5 July , 2022 ساعت ×
با حضور دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی و دکتر سید رضا مهدی‌نژاد

اولین کرسی ترویجی با عنوان «مبانی دلالت‌های قرآنی تمدن نوین اسلامی» در پژوهشگاه برگزار شد.

شناسه : 2154 ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲ 766 بازدید ارسال توسط : نویسنده : سید نادر مددی منبع : روابط عمومی پژوهشگاه
با حضور دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه معارف اسلامی و دکتر سید رضا مهدی‌نژاد عضو هیئت‌علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه به‌عنوان ناقد، و به همت گروه قرآن و حدیث پژوهشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، اولین کرسی ترویجی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام با عنوان «مبانی دلالت‌های قرآنی تمدن نوین اسلامی» برگزار شد.
اولین کرسی ترویجی با عنوان «مبانی دلالت‌های قرآنی تمدن نوین اسلامی» در پژوهشگاه برگزار شد.
پ
پ

با حضور دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه معارف اسلامی و دکتر سید رضا مهدی‌نژاد عضو هیئت‌علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه به‌عنوان ناقد، و به همت گروه قرآن و حدیث پژوهشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، اولین کرسی ترویجی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام با عنوان «مبانی دلالت‌های قرآنی تمدن نوین اسلامی» برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام ابراهیم نصرالله‌پور دبیر علمی نشست دربارۀ ضرورت پرداختن به این موضوع برای رسیدن به تحقق تمدن نوین اسلامی مطالبی را مطرح کردند.

در ادامه دکتر مهدی خوشدونی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام به ارائۀ مباحث مقاله پرداخت. ایشان نقطۀ تمایز تمدن نوین اسلامی با دیگر تمدن‌ها را پیوند امامت و امت توصیف کرده و افزود: اصطلاح تمدن در قرآن نیست پس باید برداشت‌های تمدنی از قرآن داشته باشیم.

ایشان روش تحلیل محتوا را برای این امر برگزیده و به این جمع‌بندی رسید که سه رویکرد را می‌توان برای تمدن از قرآن استخراج کرد. «تجربۀ پیشین تمدن الهی»، «انگیزش بخشی حال» و «وضعیت آینده‌نگرانه» و تلاش کردند برای هرکدام از رویکردهای مذکور مستندات و دلالت‌های قرآنی را مورد تبیین قرار دهند.

سپس، دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه معارف اسلامی و دکتر سید رضا مهدی‌نژاد عضو هیئت‌علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه به‌عنوان ناقدان نشست به ارائۀ نظرات خود دربارۀ این مقاله پرداختند. و عمده اشکال را عدم تناسب بین عنوان و محتوا دانسته و معتقد بودند روشی که برای استنتاج از آیات استفاده شده است دارای ابهام و اشکال بوده و بر لزوم تبیین مفهوم «تمدن نوین اسلامی» و غیریت آن با رویکرد مفاهیم تأکید کردند. از دیگر انتقادات به آشفتگی بین مبانی، دلالت‌ها و رویکردها اشاره شد.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.