اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • مشاوره‌
  • حلیت امه و کنیز در صدر اسلام برای مولی و مالک آنها

حلیت امه و کنیز در صدر اسلام برای مولی و مالک آنها

دسته بندی ها
  • مشاوره‌
برچسب ها

سؤال:
سلام علیکم
بنده خارج زندگی می کنم. مقاله ای در اینترنت پیدا کردم درباره آیه 5 و 6 سوره مومنون که آیه 6 را که می گویدوَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ . إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ”. در این مقاله که در مجله ای چاپ شده عنوان شده که در مورد تجاوز به کنیزها در اسلام است که مردی اجازه تجاوز به برده زن خود را دارد. آیا این درست است؟ اگر نیست آیا دلیل قانع کننده ای برای انسان های غیر مسلمان و نیز مسلمان وجود دارد که بتوان آن را در فضای مجازی منتشر کرد و بر پایه منطق و منابع مذهبی یا علمی باشد و قشر تحصیل کرده را قانع کند؟
جواب:
إِلَّا عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ”- اين جمله استثناء از حفظ فروج است.” ازواج” به معناى زنان حلال، و” ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ” به معناى كنيزان مملوك است و معنايش اين است كه مواقعه با زنان خود و يا با كنيزان مملوك، ملامت ندارد.
حلال است پس به نص آیه شریفه کنیز مثل زن مرد مسلمان بر او حلال است بنابراین، بکار بردن اصطلاح تجاوز اشتباه محض و ناشی از بی گانه بودن گوینده آن از فرهنگ اسلام است اما کنیز در اسلام و احکام آن به قانون برده اری در اسلام و جهان آن روز صدر اسلام بر می گردد مهمترین علل بردگی در جهان در صدر اسلام عبارت بودند: 1. اسارت در جنگ 2. تولد 3. سرقت 4. قرض 5. مجازات برخی گناهان نظیر سرقت،( مثل بردگی بنیامین برادر حضرت یوسف ع بجهت نسبت ناحق دزدی ) یا فرار از جنگ 6. فروش فرزند
واز بین این موارد، فقط جنگ، از نظر اسلام عامل بردگی شناخته شده بود آنهم تنها در مورد کفار حربی، که اسلام به مرور زمان با وضع قوانین ، برده داری را منسو خ کرد. بنابراین، زنان غير مسلمانى كه به اسارت مسلمانان در جنگها درمى‏ آيند، اسلام اسارت آنها را بمنزله” طلاق” از شوهران سابق تلقى كرده، و اجازه مى‏دهد بعد از تمام شدن عده آنها با آنان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز با آنان رفتار شود اسلام به هيچوجه اجازه نداده است كه مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب ديگر ازدواج كنند، و به همين جهت، عده براى آنها مقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشويى با آنها جلوگيرى نموده است.
فلسفه اين حكم در حقيقت اين است كه اين گونه زنان يا بايد به محيط” كفر” بازگشت داده شوند، و يا بدون” شوهر” هم چنان در ميان مسلمانان بمانند و يا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و از نو ازدواج ديگرى نمايند، صورت اول بر خلاف اصول تربيتى اسلام و صورت دوم ظالمانه است، بنا بر اين تنها راه‏ همان راه سوم است‏ جهت اطلاع بیشتر به تفسیر نمونه ذیل آیه شربفه 24 سوره نساء و آیه مذکور و به کتاب بررسی تاریخی اسلام و برده داری از عبد الرضا عرب ابوزید آبادی
مراجعه شود

تعداد بازدید: 144
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

6 دی, 1402

فیلترشکن


مطالعه کامل
4 دی, 1402

نکات مهم برای گفتگو با همسر


مطالعه کامل
17 مهر, 1402

آیا روح پسرم که تازه مرحوم شده است در آرامش هست؟


مطالعه کامل
22 دی, 1401

گناهان کودکی


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)