اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • قرآن و عترت
  • راه های اثبات حقانیت در بحث های شیعه و سنی

راه های اثبات حقانیت در بحث های شیعه و سنی

دسته بندی ها
  • قرآن و عترت
برچسب ها

 

 سلام مدت هاست که متن مناظرات علمای شیعی و سنی را مطالعه می کنم نکته قابل توجه این است هرکدام برای اثبات حقانیت خود به منابع روایی طرف مقابل استناد می کند و از این طریق سعی در محکوم نمودن یکدیگردارند البته با توجه به تعارضات فراوان منابع هر دو طرف هیچ کدام تاکنون نتوانسته اند یکدیگر را محکوم یا اقناع کنند ( در طول 1400 سال ) که به نطر من ریشه همه آنها به کم اعتباری نقل قول ها و تواریخ بر می گردد . در عصری که هیچ کدام از وسایل سمعی و بصری امروزی برای ضبط این سخنان و ماجراها وجود نداشته است . – ( چیزی که باعث دلزدگی من از علم تاریخ شده است -) ذکر این نکته نیز ضروری است که گاه خو د مناظره کنندگان از تاریخ و روایت خسته می شوند و به کلام مقدس الهی پناه می برنداما دوباره متاسفانه برای تفسیر به روایت استناد می کنند لطفا بفرماییدچه راه مطمئن دیگری برای اثبات حقانیت باقی وجود دارد ؟
  باسلام دوست عزیز آنچه در مسئله امامت و ولایت ائمه معصومین دراثبات آن کارگشاست آیات قرآن و تفاسیر است و البته تاریخ اسلام بین شیعه و سنی مشترکات فراوان دارد از جمله مسئله غدیر خم و جانشینی حضرت علی که اصل ماجرا هم درکتب شیعه موجود است هم سنی ها به آن معترفند اما آنچه مورد اختلاف است این است که شیعیان اعتقاد دارند که خلافت و جانشینی امام علی حکم الهی است و باید محقق شود ومردم حق ندارند آن را نپذیرند ولی اهل سنت اعتقاد دارند که اگرچه این اتفاق در غدیر خم رخ داد ولی مردم و جامعه مسلمانان بعد از پیامبر حضرت علی را نخواستند و بزرگان و روسای قبائل خود تصمیم گرفتند برای خود حاکم انتخاب کنند و ابوبکر را برگزیدند و عقیده دارند که چون جامعه مسلمانان با ابوبکر بیعت کردند مشروعیت دارد و علی را بعنوان خلیفه نپذیرفتندو برکنار شد این ریشه همه ماجراست که طرفین 14 قرن است میخواهند حرف خود را به کرسی بنشانند
  البته حق همان است که شیعه میگوید چون خدایی که پیامبر را به رسالت برگزید و اعلام کرد اسلام آخرین دین الهی است و قرآن کتابی جامعه و متقن برای زندگی سعادتمندانه و راه رسیدن به جامعه معتدل و برتر که در آن جامعه ظلم و بی عدالتی نباشد ومسلمان در آرامش به بندگی خدا مشغول باشند و زندگی کنند اگر به این طریق جامعه اسلامی با مدیریت معصومین(ع) که عاری از خطا و گناه هستند اداره میشد بی شک جهان اکنون چهره ای بهتر داشت و جامعه جهانی اینگونه شاهد ظلم و ستم ها و بی عدالتی ها در کشورها بخصوص کشورهای اسلامی نبودند و هدایت ائمه معصومین و برکات مدیریت الهی بر جامعه معلوم و مشهود بود ولی خوب دنیاپرستان و قدرت طلبان فرصت طلب مانع شدند که نور حق بر همه عالم تابش هدایت و سعادت داشته باشد و این شد که در این دشمنی ها با علی و اهلبیت پیامبر(ص)در طول تاریخ همه هدایتگران و امامان حق طلب را یا زندان افکندند و یا به شهادت رساندند و یا چنان در خفقان نگه داشتند که نتوانند به نشر معارف دینی بطور کامل بپردازند واکنون همه مسلمانان و مستضعفان عالم که از ظلم ها و ستمهای حاکمان جور و ستم به تنگ آمده اند منتظر یک رهبر آسمانی هستند که ظهور کند و جباران ستمگر و قدرتمندان ظالم را شکست داده و قوانین الهی را بر جهان حاکم نماید. ان شاءالله

تعداد بازدید: 96
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

31 اردیبهشت, 1404

اگر فقط ترجمه قرآن را بخوانیم، آیا نتیجه بهتری نمی ‌گیریم؟


مطالعه کامل
5 دی, 1402

یک شبهه قرآنی


مطالعه کامل
4 دی, 1402

همه علوم در قرآن


مطالعه کامل
20 آبان, 1402

شناخت احادیث جعلی و غیر جعلی


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)