بچه ها اگر شهر سقوط کرد دوباره آن را پس می گیریم مواظب باشید ایمانتان سقوط نکند «شهید محمدجهان آرا»
سوم خرداد یاد آور دلاور مردی های رزمندگان اسلام در فتح غرور آفرین خرمشهر قهرمان مبارک باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام فلسفه احکام
  • سحر وجادو

سحر وجادو

دسته بندی ها
  • فلسفه احکام
برچسب ها

آیا سحر و جادو واقعیت‌ دارد؟ حکم‌ شرعی‌ آن‌ چیست‌؟

سحر و جادوگری‌ در لغت‌ به‌ معنای‌ نیرنگ‌ و نیز چیزی‌ که‌ عواملش‌ مرموز و مخفی‌ باشد، آمده‌ است‌. اما دراصطلاح‌ سحر و جادوگری‌ (و کهانت‌ و شعبده‌ بازی‌ و…) به‌ امور خارق‌ العاده‌ و شگفتی‌ اطلاق‌ می‌شود که‌ برخی‌ از آنها معلول‌اسباب‌ طبیعی‌ شناخته‌ شده‌ یا مخفی‌ و برخی‌ دیگر معلول‌ اسباب‌ غیر عادی‌ می‌باشد. بیان‌ و توضیح‌ بیشتر این‌ مسأله‌ مبتنی‌ برذکر اموری‌ است‌: ۱ـ برخی‌ افراد در اثر تمرین‌ و مهارت‌ زیاد و با استفاده‌ از سرعت‌ حرکت‌ دست‌ها و جابجایی‌ سریع‌ اشیاء، کارهای‌ به‌ظاهر شگفتی‌ انجام‌ می‌دهند، در صورتی‌ که‌ هرگاه‌ دیگران‌ با دقت‌ به‌ کارهای‌ آنان‌ بنگرند خدعه‌ و نیرنگ‌شان‌ را به‌ خوبی‌خواهند فهمید. ضمناً به‌ این‌ گونه‌ امور اصطلاحاً شعبده‌ بازی‌ یا چشم‌ بندی‌ و تردستی‌ نیز گفته‌ می‌شود. ۲ـ برخی‌ دیگر نیز با آگاهی‌ از خواص‌ فیزیکی‌ و شیمیایی‌ بعضی‌ از اشیاء و مواد (که‌ برای‌ دیگران‌ ناشناخته‌ است‌)کارهایی‌ انجام‌ می‌دهند که‌ افراد ناآگاه‌ به‌ دیدة‌ تعجب‌ بدان‌ می‌نگرند، همانند قرار دادن‌ اجسام‌ سنگینی‌ (نظیر جیوه‌) در درون‌چیزی‌ که‌ در اثر حرارت‌ این‌ ماده‌، آن‌ چیز هم‌ حرکت‌ خواهد کرد؛ بسیاری‌ از وسایل‌ بازی‌ کودکان‌ عصر حاضر، شاید درگذشته‌ نوعی‌ سحر به‌ شمار می‌آمد چون‌ علم‌ پیشینیان‌ از خواص‌ اشیاء بسیار محدود بود. با توجه‌ به‌ این‌ شاید دو نکته‌ به‌ماهیت‌ و حقیقت‌ نمایش‌هایی‌ که‌ در سیرک‌ها انجام‌ می‌گیرد می‌توان‌ پی‌ برد. ۳ـ نکته‌ مهم‌ و اساسی‌ در فهم‌ حقیقت‌ سحر و… آن‌ است‌ که‌ برخی‌ از افراد در اثر داشتن‌ ارادة‌ قوی‌ و قدرت‌ تأثیر گذاری‌در دیگران‌ و نیز استفاده‌ کردن‌ از روش‌هایی‌ که‌ در بند ۱ و ۲ ذکر شد، به‌ گونه‌ای‌ در نگاه‌ و خیال‌ دیگران‌ تصرّف‌ می‌کنند که‌آنان‌ را به‌ اعتراف‌ اموری‌ وا می‌دارند که‌ به‌ آنان‌ تلقین‌ می‌گردد؛ بهترین‌ نمونه‌ چنین‌ سحری‌ را می‌توان‌ در قصة‌ ساحران‌ عصر حضرت‌ موسی‌(ع‌) مشاهده‌ نمود. آنان‌ با تبلیغات‌ روانی‌گسترده‌ و اراده‌ قوی‌ در تأثیر گذاشتن‌ بر نگاه‌های‌ جمعیتی‌ که‌ در مکان‌ معینی‌ اجتماع‌ کرده‌ بودند و نیز با استفاده‌ از خواص‌فیزیکی‌ و شیمیایی‌ برخی‌ از اشیایی‌ که‌ در اختیارشان‌ بود، توانستند طناب‌ها و چوب‌هایشان‌ را در نظر مردم‌ به‌ صورت‌حیواناتی‌ متحرک‌ و مخوف‌ جلوه‌ دهند. چنان‌ که‌ قرآن‌ کریم‌ می‌فرماید: «سَحَروُا اَعْیُن‌َ النّاس‌ِ وَ اَسْتَرهَبُوهُم‌ْ» ساحران‌ چشم‌ مردم‌ را سحر کردند و آنان‌ را در وحشت‌ فرو بردند ضمناً اموری‌ نظیر خواب‌ کردن‌ دیگران‌ ـ هیپنوتیزم‌ ـ و احضار ارواح‌ و… را می‌توان‌ از مقوله ی فوق‌ دانست‌ ۴ـ نکتة‌ پایانی‌ آن‌ که‌ گاه‌ فردی‌ در اثر ارادة‌ قوی‌ و اعتماد به‌ نفس‌ و نیز اعتقاد به‌ تأثیر جدّی‌ برخی‌ اوراد و دعاها کارهای‌شگفتی‌ انجام‌ می‌دهد و گاه‌ از طریق‌ استمداد از برخی‌ ارواح‌ خبیثه‌ ـ شیاطین‌ ـ با جن‌ و… چنین‌کارهایی‌ انجام‌ می‌دهد که‌ به‌ چنین‌ اموری‌ در صورت‌ اول‌، سحر و در صورت‌ دوم‌، کهانت‌ گفته‌ می‌شود. لازم‌ به‌ ذکر است‌ که‌ سحر، کهانت‌، جادوگری‌ و کارهایی‌ از این‌ قبیل‌، در اسلام‌ حرام‌ بوده‌ و مرتکبین‌ آن‌ به‌ شدت‌ مجازات‌می‌شوند. چون‌ این‌ گونه‌ امور سبب‌ گمراهی‌ مردم‌، تحریف‌ حقایق‌ و تزلزل‌ در اعتقاداتشان‌ خواهد بود

تعداد بازدید: 83
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

خودکشی

خودکشی

12 آبان, 1403

چرا خودکشی حرام است؟


مطالعه کامل
21 فروردین, 1403

دلیل و فلسفه نمازهای تکراری


مطالعه کامل
چرا روزه؟

چرا روزه؟

18 فروردین, 1403

دلایل وجوب روزه


مطالعه کامل
اسلام

اسلام

18 فروردین, 1403

احکام اسلام مطابق با زمان


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)