logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • سیاسی مبانی نظام اسلامی حقوق اساسی
  • علت اجرا نشدن حدود الهی در نظام اسلامی

علت اجرا نشدن حدود الهی در نظام اسلامی

دسته بندی ها
  • حقوق اساسی
برچسب ها

چرا در حکومت‌ اسلامی‌ ما، احکام‌ جزایی‌ مطابق‌ با دستورات‌ اسلام‌ انجام‌ نمی‌گیرد؟

قوانین‌ و مقررات‌ کیفری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ از سال‌ ۱۳۶۲ بر مبنای‌ احکام‌ جزایی‌ اسلام‌تدوین‌ شده‌اند و در حال‌ حاضر نیز با تغییراتی‌ اجرا می‌شوند. اما دلیل‌ این‌ که‌ دست‌ همة‌ کسانی‌که‌ سرقت‌ می‌کنند یا اموال‌ بیت‌المال‌ را غارت‌ می‌کنند، قطع‌ نمی‌شود و یا تمام‌ کسانی‌ که‌ عمل‌منافی‌ عفت‌ انجام‌ داده‌اند سنگسار نمی‌شوند و یا شلاق‌ نمی‌خورند این‌ است‌ که‌ اجرای‌ حدودالهی‌، همان‌ طور که‌ در قانون‌ نیز بدان‌ تصریح‌ شده‌، با تحقق‌ شرایطی‌ خاص‌ امکان‌پذیر می‌شود.برای‌ توضیح‌ بیشتر مطلب‌ باید گفت‌ انواع‌ مجازات‌ها در اسلام‌ به‌ شرح‌ ذیر است‌: ۱ـ قصاص‌: فردی‌ مستوجب‌ قصاص‌ است‌ که‌ عمداً فرد محترم‌ و بی‌گناهی‌ را به‌ قتل‌ برساندیا جراحتی‌ بر او وارد نماید و یا عضوی‌ از اعضای‌ بدن‌ او را قطع‌ کند. ۲ـ دیه‌: اگر فردی‌ به‌ صورت‌ غیرعمدی‌ (شبه‌ عمد یا خطای‌ محض‌) فردی‌ را به‌ قتل‌ برساند یاعضوی‌ از اعضای‌ بدن‌ او را قطع‌ کند و یا او را مجروح‌ نماید، باید مبلغی‌ را که‌ شارع‌ مقدس‌ برای‌این‌ منظور تعیین‌ کرده‌ به‌ خانوادة‌ مقتول‌ یا فرد مجروح‌ یا زیان‌ دیده‌ پرداخت‌ نماید. ۳ـ حدود: مجازات‌هایی‌ هستند که‌ دارای‌ ویژگی‌های‌ زیر می‌باشند: الف‌) میزان‌ آن‌ را دقیقاً شارع‌ مقدس‌ تعیین‌ کرده‌ است‌؛ ب‌)نوع‌ و ویژگی‌های‌ عمل‌ مجرمانه‌ که‌ مجازات‌ حد بر آن‌ تعلق‌ گیرد، به‌ طور دقیق‌ در شرع‌تعریف‌ شده‌ است‌؛ ج‌) شرایط‌ اثبات‌ این‌ اعمال‌ مجرمانه‌ نیز معین‌ می‌باشند. ۴ـ تعزیرات‌: این‌ نوع‌ مجازات‌ بر هر فعل‌ حرامی‌ با نظر قاضی‌ و حاکم‌ شرع‌ ممکن‌ است‌اجرا شود. به‌ طور کلی‌ تمامی‌ جرایمی‌ که‌ مشمول‌ سه‌ عنوان‌ قبلی‌ نشوند، می‌توانند تحت‌ این‌عنوان‌ قرار گرفته‌ و مرتکبان‌ آنها مجازات‌ شوند. اکنون‌ با توجه‌ به‌ این‌ مقدمه‌ باید گفت‌ مجازات‌هایی‌ مانند قطع‌ دست‌ و یا سنگسار کردن‌ و یاشلاق‌ زدن‌ از جمله‌ مجازات‌های‌ حدود می‌باشند که‌ قاضی‌ زمانی‌ می‌تواند آنها را اعمال‌ کند که‌شرایط‌ آن‌ به‌ طور کامل‌ محقق‌ شده‌ باشند و یا از راه‌هایی‌ که‌ شارع‌ مقدس‌ تعیین‌ نموده‌ ثابت‌شوند. به‌ عنوان‌ مثال‌، آن‌ دسته‌ از سرقت‌ها مشمول‌ مجازات‌ قطع‌ انگشتان‌ می‌شوند که‌ حداقل‌ ۱۲شرط‌ در آنها ثابت‌ شود که‌ یک‌ مورد آن‌ سرقت‌ از درون‌ «حِرز» به‌ همراه‌ شکستن‌ انجام‌ شود.(حرز یعنی‌ محفظه‌ای‌ که‌ عموماً برای‌ نگهداری‌ پول‌ یا جواهرات‌ یا اموال‌ قیمتی‌ مورد استفاده‌قرار می‌گیرد تا از دسترس‌ سارقین‌ محفوظ‌ بماند) در غیر این‌ صورت‌ موجب‌ حد (قطع‌ دست‌)نمی‌شود، بلکه‌ مشمول‌ تعزیرات‌ و منوط‌ به‌ نظر حاکم‌ شرعی‌ می‌گردد. همچنین‌ مجازات‌هایی‌ نظیر سنگسار و یا شلاق‌ در صورتی‌ اعمال‌ می‌شوند که‌ نفس‌ عمل‌منافی‌ عفت‌ را چهار نفر شاهد عادل‌ دیده‌ باشند و نزد قاضی‌ به‌ یک‌ صورت‌ شهادت‌ دهند و یامرتکب‌ این‌ افعال‌ خودشان‌ در حضور قاضی‌ ۴ بار به‌ انجام‌ این‌ عمل‌ اقرار نمایند. با این‌ توصیفات‌ و شرایط‌، اثبات‌ این‌ جرم‌ها کمتر اتفاق‌ می‌افتد و به‌ همین‌ دلیل‌ مجازات‌ «حدود» کمتر اجرا می‌شود. ولی‌بسیاری‌ از اعمال‌ فوق‌ را که‌ نمی‌توان‌ «حد» شرعی‌ بر آنها جاری‌ کرد، می‌توان‌ مرتکب‌ شوندة‌ آنها را به‌ وسیلة‌ «تعزیرات‌»تأدیب‌ کرد که‌ آن‌ هم‌ نوعی‌ مجازات‌ اسلامی‌ است‌. بنابراین‌ آنچه‌ که‌ در محاکم‌ قضایی‌ اجرا می‌شود، مجازات‌های‌ اسلامی‌ هستند؛ اما کیفیت‌ آنها متفاوت‌ می‌باشند ونمی‌توان‌ به‌ هر نوع‌ عمل‌ خلافی‌ که‌ اتفاق‌ می‌افتد حد جاری‌ کرد. بلکه‌ برخی‌ «قصاص‌»، برخی‌ «حد»، برخی‌ «دیه‌» و برخی‌مشمول‌ «تعزیرات‌» می‌شوند.

تعداد بازدید: 130
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

اعتراض

اعتراض

10 دی, 1403

به مردم اجازه دهید مسالمت آمیز اعتراض کنند


مطالعه کامل
6 خرداد, 1400

نحوه تشکیل کابینه و انتخاب وزراء


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)