اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام فلسفه احکام
  • فلسفه‌ برزخ

فلسفه‌ برزخ

دسته بندی ها
  • فلسفه احکام
برچسب ها

سؤال:

فلسفه برزخ چیست؟

جواب:

یک از ویژگی‌های عالم برزخ این است، که ناخالصی‏ها از بین می‏رود وبا تحمّل مشقت و عذاب‌های آنجا روح مومن تصفیه می‏شود و با روحی پاک پای به صحرای محشر می‌نهد. برخی کمالات که مومن در دنیا موفق نشده است کسب کند، آنجا به دست می‏آورد. امام کاظم علیه السلام در این باره می‌فرماید: «مَن ماتَ مِن اوُلِیائِنا وَ شیعَتِنا وَ لَم یَحسُنِ القُرآنَ عُلّمَ فِی قَبرِه لِیَرفَعَ اللّهُ بِهِ مِن دَرَجَتِهِ، فَإنَّ دَرَجاتَ الجَنَّةّ عَلی قَدرِ آیاتِ القُرآن، یُقالُ لَهُ أَقرَء وَارق، فَیَقرَءُ ثُمَ یَرقی» هر که از دوستان و شیعیان ما بمیرد و هنوز قرآن را خوب نداند، در قبر به او یاد می‏دهند؛ تا خداوند به این وسیله درجه‏اش را بالا ببرد. زیرا درجات بهشت به اندازه‌ی آیات قرآن است. به او گفته می‏شود: قرائت کن و بالا برو؛ پس می‏خواند و در درجات بهشت بالا می‏رود. ملاحظه می‏شود که عالم برزخ برای محبین اهلبیت محل تعلیم است. در حدیث دیگری سماعة بن مهران، از امام صادق عیه السلام، نقل کرده‌است؛ که امام فرمود: «إنّ العَبدَ إذا کَثُرَت ذُنوبُه وَ لَم یَجِد ما یَکفُرُها بِه اِبتَلاهُ اللّهُ عَزَّوَجلّ ِبالحُزنِ فِی الدُنیا لِیَکفّرَها بِه، فَاِنَّ فِعلَ ذلِکَ بِهِ وَ الّا سَقِّم بَدَنَه لِیَکفُرها بِه فَانَّ فِعلَ ذلِکَ بِه وَ الّا شَدِّد عَلیهِ عِندَ مَوتِه لِیُکَفِّرَها بِه، فَانَّ فِعلَ ذلِکَ بِه وَ الاّ عَذّبهُ فِی قَبرِهِ لِیَلقی اللّهُ عَزَّوجَلّ یَومَ یَلقاهُ وَ لَیسَ شَی‏ءٌ یَشهَدُ عَلَیهِ بِشی‏ءٍ مِن ذُنوُبِه» اگر گناهان انسان زیاد باشد و چیزی که کفاره‌ی گناهانش باشد، یافت نشود؛ خدای عزّوجلّ او را به اندوهی در دنیا مبتلا می‏کند، تا کفاره‌ی گناهانش باشد. پس اگر گناهانش پاک نشد، بدنش بیمار می‏شود، تا باعث پوشیدن گناهانش شود. حال اگر افاقه نکرد، برای کفاره گناهانش هنگام مرگ او سخت گرفته می‏شود و در قبرش عذاب می‏شود؛ تا خداوند را روز قیامت در حالی ملاقات کند که گناهی بر او نباشد، که به خاطر آن عذاب شود. از این حدیث استفاده می‏شود که اعمال و رفتار بنده‌ی مومن، در چند مرحله تصفیه و پاک می‏شود: ۱. غصّه واندوه در زندگی ۲. بیماری جسمانی ۳. سختی جان دادن ۴. در عالم برزخ. در حدیث دیگری آمده‌است، که حضرت فرمود: إنَّ اَطفالَ شیعَتِنا مِنَ الموُمنین تُرَبیهِم فاطمةُ عَلیهاالسلام» کودکان شیعیان، از ما مومنین را، فاطمه سلام اللّه عیها (در برزخ) تربیت می‏کند. حاصل آنکه مستفاد از روایات این است، که در برزخ هم تعلیم است و هم تربیت و هم تصفیه‌ی بعضی ناخالصی‏ها.

تعداد بازدید: 96
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

خودکشی

خودکشی

12 آبان, 1403

چرا خودکشی حرام است؟


مطالعه کامل
21 فروردین, 1403

دلیل و فلسفه نمازهای تکراری


مطالعه کامل
چرا روزه؟

چرا روزه؟

18 فروردین, 1403

دلایل وجوب روزه


مطالعه کامل
اسلام

اسلام

18 فروردین, 1403

احکام اسلام مطابق با زمان


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)