مقسرین شیعه در کتاب های خود معتقدند که بعضی آیات مربوط به امام مهدی (ع) است اگر این مسئله درست بود علمای مفسر اهل سنت نیز که مسلمان هستند و قرآن را قبول دارند، در کتابهای خود آن را ذکر میکردند، در حالی که چنین نیست.
پاسخ:
مطالعه و دقت در کتب تفسیری علمای اهل سنت نشان میدهد که مفسرین اهل سنت برخی از آیات را مرتبط با مهدویت دانستهاند؛ در ادامه برخی از این موارد را ذکر میکنیم:
الف) «لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْآَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ(بقره: 114)؛ این گروه را در دنیا ذلت و خواری نصیب است و در آخرت عذابی بزرگ».
طبري – كه از مفسران بنام اهل سنت است، در تفسير اين آيه نقل مي كند: «كفار در دنيا ذليل خواهند شد، زماني كه مهدي (ع) قيام ميكند و قسطنطنية را فتح مي كند، كفاري را كه در برابر حكومت ايشان مقاومت مي كنند، به ذلت و خواري مي كشاند».[1]
ابن أبي حاتم نیز كه از مفسران بنام اهل سنت است نقل مي كند: «مراد از خزي در دنيا، اشاره به قيام مهدي (ع) و تأسيس حكومت جهاني اسلامي و نابودي همه كفار دارد.»[2] همين تعبير را سيوطي، از علمای بزرگ اهل سنت نیز آورده است.[3]
ب) «وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَ اتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ(زخرف: 61)؛ و (نزول) عیسی علم و نشانه ساعت قیامت است (و مبشر حضرت محمّد (ص) خواهد بود)، زنهار در آن ساعت شک و ریب روا مدارید و (امر) مرا پیروی کنید که راه راست همین است».
بر اساس نظر مفسرین متعددی از اهل سنت نظیر زمخشری و ابن کثیر منظور از صراط مستقیم در این آیه شریفه، پیروی از حضرت مهدی (ع) است.[4]
[1]. این جریر طبری، جامع البيان ، دار المعرفة، بیروت ، 1412 ق، ج 1، ص 699.
[2]. محمّد ابن أبي حاتم ، تفسير القرآن العظيم، کتابخانه نزار مصطفی، عربستان سعودی سال ۱۴۱۹ ق، ج1، ص 211.
[3]. جلالالدین سیوطی، الدر المنثور، مکتبة آیتالله المرعشي النجفي(ره)، قم، 1404 ق ، ج 1، ص 108.
[4]. ابوالقاسم زمخشری، الکشاف عن حقائق التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التاویل، تهران، ققنوس، 1389، ج 4، ص 26 و اسماعیل بن کثیر، تفسیر القرآن العظیم، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون، بیروت، 1419 ق، ج 4، ص 142.



