اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • قرآن و عترت
  • نظر قران و سایر ادیان در مورد ذبح اسماعیل

نظر قران و سایر ادیان در مورد ذبح اسماعیل

دسته بندی ها
  • قرآن و عترت
برچسب ها
لطفاً آيه‌‏اي از قرآن مجيد ذكر كنيد كه به ذبح حضرت اسماعيل توسط حضرت ابراهيم اشاره كرده باشد و در صورت عدم وجود چنين آيه‌‏اي، به نظر كتب اديان ديگر اشاره فرماييد. 

  داستان «ذبح» حضرت اسماعيل يكي از داستان‏هاي مشهور قرآن است كه در سوره صافات، آيات 102 تا 107 به آن اشاره شده است. ترجمه آيات چنين است:هنگامي كه [حضرت ابراهيم] با او [اسماعيل] به مقام سعي رسيد، گفت پسرم! من در خواب ديدم كه تو را ذبح مي‏كنم، نظر تو چيست؟ گفت: «پدرم! هرچه دستور داري اجرا كن، به خواست خدا مرا از صابران خواهي يافت!» هنگامي كه هر دو تسليم شدند و ابراهيم جبين او را بر خاك نهاد، او را ندا داديم كه: اي ابراهيم، آن رؤيا را تحقق بخشيدي [و به مأموريت خود عمل كردي] ما اين گونه نيكوكاران را جزا مي‏دهيم. اين مسلماً همان امتحان آشكار است. ما ذبح عظيمي را فداي او كرديم.     مفسران در ذيل آيه «ما ذبح عظيمي را فداي او كرديم» آورده‏اند: خداوند قوچي بزرگ فرستاد تا حضرت ابراهيم آن را به جاي فرزند قرباني كند تا سنتي براي آيندگان در مراسم حج و سرزمين «مني» از خود بگذارد.    تفسير نمونه، ج 19، ص 118.       ناگفته نماند در اينكه كدام يك از فرزندان ابراهيم(ع) (اسماعيل يا اسحاق) به قربانگاه برده شد و لقب «ذبيح‏ اللّه‏» يافت، در ميان مفسران سخت گفت‏وگو است؛ گروهي «اسحاق» را «ذبيح» مي‏دانند و جمعي «اسماعيل» را. نظر اول را بسياري از مفسران اهل سنت و نظر دوم را مفسران شيعه برگزيده‏اند.     داستان «ذبح» در «تورات» نيز آمده است و درآنجا علماي يهود «اسحاق» را ذبيح دانسته‏اند، ولي در نقلي آمده‏است كه عمربن عبدالعزيز از يك نفر يهودي كه به اسلام گرويده بود از اختلاف درباره ذبيح سؤال كرد، آن فرد يهودي جواب داد كه علماي يهود نيز اسماعيل را ذبيح مي‏دانند لكن از باب حسد كتمان مي‏كنند و ذبح را به اسحاق پدر اسرائيل، سرسلسله خويش نسبت مي‏دهند.    محمد خزائلي، اعلام قرآن، تهران: اميركبير، 1350 ص 130
تعداد بازدید: 115
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

31 اردیبهشت, 1404

اگر فقط ترجمه قرآن را بخوانیم، آیا نتیجه بهتری نمی ‌گیریم؟


مطالعه کامل
5 دی, 1402

یک شبهه قرآنی


مطالعه کامل
4 دی, 1402

همه علوم در قرآن


مطالعه کامل
20 آبان, 1402

شناخت احادیث جعلی و غیر جعلی


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)