منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام
  • آیا فقه شیعه واقعا پویاست، مگر حلال و حرام تغییر می کند؟

آیا فقه شیعه واقعا پویاست، مگر حلال و حرام تغییر می کند؟

دسته بندی ها
  • فقه واحکام
برچسب ها

پویا نبودن فقه

 

شبهه: اینکه امام خمینی (ره) گفته‌اند فقه ما پویاست منظورشان این است که متناسب با شرایط زمان و مکان احکام اسلام هم تغییر می‌کند، این ادعا معنی ندارد؛ زیرا بر اساس روایات چیزی که پیامبر حلال کرده تا روز قیامت حلال است و چیزی که پیامبر حرام کرده تا روز قیامت حلال است.

 

پاسخ:

 

اين‏گونه روايات با سخن امام خمینی  (ره) تناقضی ندارند؛ زيرا اين روايات می‌گوید موضوعی را که پیامبر، حکم حلال یا حرام دربارۀ آن صادر فرموده است، تا روز قیامت حکم آن تغییر نمی کند، ولی این سخن امام که احکام متناسب با شرایط زمان و مکان تغییر می‌کند مربوط به موضوع حکم است نه خود حکم. یعنی هر حكمى كه از طرف شارع مقدس بيان شده، تا وقتى كه آن موضوع تغيير نكند، حكم آن باقى خواهد بود و هيچ تغييرى در آن به‏ وجود نخواهد آمد، اما اگر موضوع، ماهيت خود را از دست بدهد و تغيير يابد، حكم آن نيز تغيير خواهد كرد و حكمی جديد بر موضوع جديد وارد مى‏شود، نه بر همان موضوع قبلى.

 

برای نمونه مثالی بزنیم، بازی با وسائل قمار حرام است این حکم زمان پیامبر بود و تا روز قیامت هم ثابت است. وسایل قمار در آن زمان موارد محدودی بود، ولی امروزه این وسایل گسترش پیدا کرده است و برخی از آن وسایل قدیم هم امروزه دیگر وسیله قمار محسوب نمی‌شوند. پویایی فقه در این جا این گونه است که بازی با آن وسایل قدیم که دیگر وسیله قمار محسوب نمی شوند را حلال می کند هرچند در آن زمان حرام بود و بازی با وسائل امروزی قمار را هم حرام می داند، هرچند در زمان نزول این حکم این وسایل وجود نداشتند.[1]

 

 

 

[1] . ر. ك: مجموعه آثار كنگره بررسى مبانى فقهى حضرت امام خمينى، ج 3، ص 94- 95 و 223؛ ج 5، ص 59

 

تهیه شده در: پژوهشگاه امام صادق (علیه السلام)، سایت جوابگو، پژوهشگر: محسن مروتی و قربان آهنگری کیاسری 

تعداد بازدید: 261
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

3 اردیبهشت, 1404

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟


مطالعه کامل
باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان

باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان

24 فروردین, 1404

باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان


مطالعه کامل
احکام روزه

احکام روزه

4 اسفند, 1403

احکام روزه (۲)


مطالعه کامل
روزه ماه رمضان

روزه ماه رمضان

27 بهمن, 1403

احکام روزه


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)