اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • آیا مسلمین با مؤمنین تفاوت دارند؟

آیا مسلمین با مؤمنین تفاوت دارند؟

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • اعتقادات و کلام
  • انسان شناسی
  • تزکیه نفس
  • رذائل اخلاقی
  • فضائل اخلاقی
  • گزیده
برچسب ها
  • اسلام
  • ایمان
  • تفاوت
مومنین و مسلمین

مومنین و مسلمین

قرآن گاهی درباره مسلمین سخن می‌گوید و گاهی درباره مؤمنین، اساسا مگر اسلام و ایمان تفاوت دارد؟

بله میان اسلام و ایمان و مؤمنین و مسلمین تفاوت های مهمی است که به ‌چند مورد اشاره می‌شود:

  1. ظاهری و باطنی

اوّلین تفاوت اسلام و ایمان این است که اسلام با اقرار زبانی (شهادتین) حاصل می‌شود،

درحالی‌که ایمان چنین نیست؛ قرآن کریم می‌فرماید:

«[برخى] بادیه‏ نشینان گفتند:

ایمان آوردیم. بگو: ایمان نیاورده ‏اید، لیکن بگویید: اسلام آوردیم. و هنوز در دل‌هاى شما ایمان داخل نشده است.»[1]

براین‌‌اساس، «اسلام» شکل ظاهرى دارد و هركس شهادتین را بر زبان جارى كند، در زمرۀ مسلمانان قرار می‌‌گیرد و احكام اسلام بر او جارى مى‏شود.

ولى ایمان یک امر باطنى و جایگاهش قلب آدمى و همان چیزى است كه در کلام پیامبرص آمده است:

«اسلام امر آشكارى است، ولى جاى ایمان دل است.»[2]

اسلام و ایمان

اسلام و ایمان

  1. اعتقاد راسخ

اسلام و ایمان عبارت‌اند از:

اعتقاد به‌ شریعت محمّدی ص، اما اسلام اعتقاد غیرراسخ است و ایمان اعتقاد راسخ.[3]

  1. اصول دین

تفاوت دیگر میان اسلام و ایمان در اصول دین است؛

به‌گونه‌ای‌که برای اسلام‌آوردن، اعتقاد به ‌سه اصل توحید، نبوت و معاد کافی است، حال آنکه در ایمان، افزون‌‌بر پذیرش سه اصل پیشین، دو اصل عدل و امامت (ولایت) نیز لازم است.[4]

  1. پایبندی به‌ عمل

شرط ایمان، پایبندی به‌ عمل است، درصورتی‌که برای اسلام، فقط اعتقاد به ‌شریعت محمدی ص کافی است؛

ازاین‌رو، گناه کبیره ایمان را زائل می‌کند، ولی اسلام را از بین نمی‌برد.[5]


  1. خداباوری

خداباور کسی است که به‌ خدای یگانه ایمان دارد و کسی یا چیزی را شریک او نداند و به ‌آنچه فرموده معتقد و در عمل تابع محض دستورات او (اعم‌‌از واجبات و محرّمات) باشد. امام خمینی ره خداباوری و حقیقت توحید را از اصول معارف ‌دانسته

و اكثر فروع ایمان و معارف الهی و اوصاف كامل روحی و صفات نورانی قلب را از آن منشعب می‌داند.[6]

 

[1]. «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِكُم» (حجرات: ۱۴).

[2]. «الْإِسْلَامُ‏ عَلَانِیةٌ وَ الْإِیمَانُ فِی الْقَلْبِ» (محمد بن شاه مرتضی فیض کاشانی، تفسیر صافی، تهران، مکتبة الصدر، ج5، ص56).

[3]. محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، همان، ج 2، ص27.

[4]‏. همان.

[5]. همان.

[6]. سیدروح‌‌‏الله موسوی خمینى، شرح حدیث جنود عقل و جهل، همان، ص89.

کانال انتشارات زمزم هدایت

تارنمای حقیق

وب انتشارات زمزم هدایت

سایت پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

تجسس در کار دیگران

تجسس در کار دیگران

28 مرداد, 1404

میزان و مرز تجسس در امور شخصی افراد در اسلام چگونه است؟


مطالعه کامل
سربازی

سربازی

26 مرداد, 1404

آیا گذراندن دورۀ سربازی اتلاف‌وقت و عمر نیست؟


مطالعه کامل
اخلاق و سیاست

اخلاق و سیاست

25 مرداد, 1404

آیا اخلاق با سیاست سازگار است؟


مطالعه کامل
چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران

چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران

22 مرداد, 1404

چرایی حمله صهیونیستی- آمریکایی به ایران؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)