آیه ی ولایت
**یک سؤال در مورد آیه ولایت داشتم اینکه وقتی حضرت علی(ع) انگشترشون را به فقیر میدهند ما در تفسیر میخوانیم که این نماز مستحبی بوده و الهامی که بهشون میشود الهام ربانی بوده و ذکات حضرت علی(ع) در واقع عبادت در عبادت بوده منتهی اهل تسنن میگویند که بعدها به عمر هم الهام شد و الهامش هم ربانی بوده. این مسئله را چگونه حل کنیم.
با سلام دوست عزیز مورخان و مفسران نوشته اند:
روزی در مسجد پیامبر(ص) سائلی وارد شد و از مردم درخواست کمک نمود، امّا هیچ یک از مسلمانانِ حاضر در مسجد چیزی به او نداد؛ او دست خود را به سوی آسمان بلند کرد وگفت: خدایا، تو شاهد باش که من در مسجد پیامبر و فرستادة تو از مسلمانان کمک خواستم، ولی هیچ یک به من پاسخ مساعد نداد. در همین حال حضرت علی(ع) که در نماز و در حال رکوع بود، با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد و سائل نزدیک شد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد. به دنبال این عمل خدا پسندانه، بر پیامبر اکرم(ص) وحی نازل شد و آیة «انّما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون».(مائده ، آیة 55.) در عظمت و فضیلت امام علی(ع) بیان گردید.(تفسیر نمونه، ج 4، ص 421 ـ 422.)
اما دوست عزیز این که نقل میکنید به حضرت علی الهامی شده و به سبب آن این کار را کردند هیچ پایه و اساس روایی و تفسیری در هیچ منبع شیعه و سنی ندارد تا بعد هم نتیجه بگیرید که به خلیفه دوم عمر هم الهامی اینگونه شده در صحت این ماجرا همه مفسرین شیعه و سنی متفق اند که آیه مذکور در شاءن حضرت علی (ع)نازل شده و کسی در خصوص تردیدی ندارد
به چند منبع از منابع اهل سنت توجه کنید:
1- جلال الدين سيوطى، الدر المنثور، بيروت، دارالمعرفة، اول، 1365، ج 2، ص 293؛
2- طبرى، جامع البيان، ج 6، ص 389؛
3- زمخشرى، تفسير كشاف، ج 1، ص 649؛
4- تفسير بيضاوى، بيروت، دارالفكر، ج 1، ص 272؛
5- جصاص رازى، احكام القرآن، بيروت، دارالكتب العلميه، اول، 1415، ج 2، ص 557؛
6- تفسير ثعالبى،( الجواهر الحسان)، بيروت، دار احياءالتراث العربى، اول، 1418، ج 2، ص 396.
7-. الدرالمنثور، ج 2، ص 293.
و…..