اثبات امامت دوازده پیشوا
س. روش شيعه ى اماميه در اثبات امامت دوازده نفر مشخص چیست ؟
ج. – نصوص و گفته هاى صريحى از پيغمبر – كه از طريق شيعه , متواتر است – و هم رواياتى با متن روشن و دلالت آشكار از طريق غير شيعه , امامت را در دوازده نفر و همه از قريش منحصر مى سازد [1]و در همين ضمن يا به مناسبتى ديگر , نام يك يك آنان را نيز معين مى كند تا آخرين نفر كه مهدى منتظر است و خدا به دست او جهان را كه پر از ستمگرى و تجاوز شده است , سرشار از عدالت اجتماعى و روشهاى انسانى خواهد ساخت . نصوص و گفته هاى صريحى از هر امام , بطور خاص , امام و پيشواى واجب الاطاعه ى بعد از خود را تعيين مي نمايند. علاوه بر اينها , تفوق علمى و عملى و اخلاقى و كرامتهاى هر يك از امامان و دليل هاى وجدانى ديگری نیز مى باشند كه این دلایل را تأييد مى كند .
[1] – مثلا در ( صحيح مسلم) ( ج 2 ص 119 ) در باب : ( مردمان پيرو قريشند ) از جابربن سمره روايت كرده كه گفت : ( از رسولخدا شنيدم فرمود : دين تا روز قيامت بر پا خواهد بود و بر مردمان دوازده خليفه كه همه از قريشند حكومت مى كنند) شبيه آن را بخارى ( ج 4 ص 164 ) و ابوداود و ترمذى در ( الجامع) و حميدى در ( الجمع بين الصحيحين) و ديگران روايت كرده اند اين حديث با منحصر كردن عدد در) 12 ) و با اضافه ئى كه در روايت مسلم ذكر شده – يعنى اينكه اين عدد خلفاء پيغمبر تا روز قيامت است – بطور آشكار مدعاى شيعه ى اماميه و عقيده ى آنان را درباره ى امامانشان تأييد مى كند و با واقعيت تاريخى – كه گروه زيادى از تيره هاى مختلف بنام خليفه حكومت كرده اند – سازگار نيست