بچه ها اگر شهر سقوط کرد دوباره آن را پس می گیریم مواظب باشید ایمانتان سقوط نکند «شهید محمدجهان آرا»
سوم خرداد یاد آور دلاور مردی های رزمندگان اسلام در فتح غرور آفرین خرمشهر قهرمان مبارک باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • دسته‌بندی نشده
  • احکام اسلام مطابق با زمان

احکام اسلام مطابق با زمان

دسته بندی ها
  • دسته‌بندی نشده
  • فلسفه احکام
برچسب ها
  • احکام، اسلام، تغییر، زمان، انقراض، تجدد،،
  • جامعیت، مصلحت، مفسده، اجتهاد، مقتصیات،
اسلام

اسلام

چرا احکام شرعی چهارده ‎قرن پیش به روز نمی‎شوند؟

پاسخ:

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید انواع احکام را در دین اسلام بشناسیم.

انواع احکام

احکام دو قسم است: احکام ثابت و احکام متغیّر؛ بدین‎معناکه، موضوعات ثابت، احکام ثابت دارند و موضوعات متغیر، احکام متغیر؛ ازطرف‎دیگر، موضوعات ثابت، تابع نیاز ثابت انسان هستند و تغییر نمی‎کنند.

علامه طباطبایی در زمینۀ تعریف احکام ثابت می‎نویسد:

احکام و قوانینی که حافظ منافع حیاتی انسان است، ازنظر اینکه انسان است و در حال دسته‎جمعی زندگی می‎کند و در هر عصر، در هر منطقه و با هر مشخصاتی که باشد، مانند یک قسمت از عقاید و مقررات که عبودیت و خضوع انسان را نسبت به آفریدگار خود که هیچ‎گونه تغییر و زوالی را به او راه نیست، مجسم می‎سازد و مانند کلیات مقرراتی که به اصول زندگی انسان از غذا، مسکن، ازدواج، دفاع از اصل حیات و زندگی اجتماعی مربوط می‎شوند و انسان برای همیشه به اجرای آن‎ها نیازمند است.

ایشان در تعریف مقررات متغیر و ضرورت آن می‎نویسد:

احکام و مقرراتی که به جنبۀ موقتی یا محلی یا جنبۀ دیگر اختصاص دارند و با اختلاف طرز زندگی، اختلاف پیدا می‎کنند؛ البته، این بخش با پیشرفت تدریجی مدنیت و حضارت، تغییر و تبدل قیافۀ اجتماعات و به‎وجود آمدن و ازبین رفتن روش‎های تازه و کهنۀ قابل‎تغییر است.[1]

اجتهاد و مقتضیات زمان

ازسوی‎دیگر، در اسلام مسئلۀ اجتهاد و تأثیر مقتضیات زمان و مکان در استنباط احکام مطرح است که بیان آن چنین است:

جامعیت اسلام

1- ما مسلمانان معتقدیم اسلام دین جامعی است که همۀ نیازمندی‎های معنوی و مادی، فردی و اجتماعی انسان‎ها در آن پیش‎بینی‎شده است؛

مصالح و مفاسد

2-  تشریع اسلامی براساس مصالح و مفاسد است و آن‎ها که وجود مصالح و مفاسد را در احکام انکار می‎کنند درواقع، برخلاف بدیهیّات گام برمی‎دارند. نیز می‎دانیم مصالح و مفاسد فردی و اجتماعی با گذشت زمان در تغییر است و مکان‎ها نیز به‎یقین در آن تأثیر دارند. همان‎گونه‎که، مشابه آن را در قوانین بشری نیز مشاهده می‎کنیم، هرچند بین این دو تفاوت بسیار است؛

دورنگری

3- دورنگری و جامعیت و انعطاف‎پذیری مطلوب که در اسلام وجود دارد نیز ایجاب می‎کند تأثیر زمان و مکان در احکام لحاظ شود. زیرا دورنگری موجب می‎شود شرایط هزاران سال بعد و حرکت به‎سوی مکان‎های جدید، همچون کرۀ ماه، در گسترۀ احکام دیده شود.

فطرت انسانی

4- همۀ این دگرگونی‎ها باید به‎طور معجزه‎آسایی با ثبات اصول احکام، احکامی که هماهنگ با فطرت ثابت انسانی است، تطبیق کند و این راز مهمی است.‎ بخش مهمی از این «رمزوراز» در بحث تأثیر «عنصر زمان و مکان» در استنباط احکام شرعی مورد توجّه قرار می‎گیرد.

زمان و مکان

5-  شک نیست که زمان یا مکانی که فقیه در آن به استنباط حکمی می‎پردازد در تعیین و تشخیص موضوع اثر دارد و سبب می‎شود که مثلاً فقیه به این نتیجه برسد که بازی با شطرنج حرام نیست؛ زیرا در این ظرفِ زمانی یا مکانی، جزء مصادیق قمار، که موضوع دقیق حکم حرمت است، قرار نمی‎گیرد.

یا مثلاً در آیۀ «وَأَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ (شوری: 11)؛ امورشان با مشورت در میان آن‎ها انجام می‎گیرد»؛ دستور به مشورت و اتکا بر آرا در ادارۀ جامعه داده‎شده و همان‎طورکه می‎بینیم، موضوع مشورت متناسب با سنت‎ها و عرف جوامع تغییرشکل داده و از آن حالت بسیط خارج‎شده و تبدیل به یک نظام مدوّن و سامانمند شده است؛ به‎طوری‎که، اتکا بر آرای مردم در تصمیم‎گیری‎های کلآن جامعه، امری الزامی تلقی می‎شود.

مصادیق جدید، احکام جدید

روشن است که با سیر صعودی تحوّلات جوامع و تکامل عقلانی آن، مصادیق جدیدتر و مناسب‎تری نیز برای موضوع مشورت پدید خواهد آمد. شرایط زمانی و مکانی ممکن است سبب شود که فقیه با نگاه تازه‎ای به نصوص شرعیّه بنگرد. مثلاً، تشکیل حکومت دینی و قرارگرفتن فقیه بر کرسی قیادت و رهبری و نیازهای فراوانی که دراین‎زمان خاص به‎وجود آمده، سبب می‎شود فقیه قائد با تأمّل و دقت تازه‎ای به نصوصی، که بیانگر احکام مرتبط به حکومت و شئون آن است، نگاه کند و به نتایج جدیدی، چه در عرصۀ موضوعات و چه در حوزۀ احکام، برسد و یا ملاحظۀ مشکلات فعلی در رمی جمرات و ازدحام خطرآفرین در ایّام حج، ممکن است فقیه جامع‎الشرایطی را وادار کند تأمّل جدیدی را در نصوص مربوطه اعمال نماید و به فهم تازه‎ای دست یابد.

ناگفته پیداست که همراهی و هم‎خوانی اجتهاد با عنصر زمان و مکان هیچ‎گاه به اصول و مبانی اصیل کتاب و سنّت و قواعد اجتهاد لطمه‎ای وارد نکرده است؛ زیرا فروع و احکام جزئی با ملاحظۀ زمان و مکان در پرتو کلیّاتِ خطابات استخراج می‎شود و اصول کلی خطابات شرع همواره پابرجاست.[2]

 

[1]. سیدمحمدحسین طباطبایی، فرازهایی از اسلام، تهران، جهان‎آرا، 1359، ص 73.

[2]. مرتضی مطهری، اسلام و مقتضیّات زمان، تهران، صدرا، 1373، ج 1، ص 232.

برگرفته از کتاب پرسمان معرفتی بصیرتی 2، زمزم هدایت، قم، 1402، ص 60-59.

 

تحول احکام

ابدی بودن احکام با تغییر بعضی از آن ها

 

آیا فقه شیعه واقعا پویاست، مگر حلال و حرام تغییر می کند؟

تعداد بازدید: 194
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

مدح تملق و چاپلوسی

مدح تملق و چاپلوسی

13 آذر, 1403

مدح و ستایش و چاپلوسی


مطالعه کامل
خودکشی

خودکشی

12 آبان, 1403

چرا خودکشی حرام است؟


مطالعه کامل
زندگی موفق

زندگی موفق

2 آبان, 1403

راه موفقیت در زندگی


مطالعه کامل
سخنان پیامبر(ص)

سخنان پیامبر(ص)

16 مهر, 1403

آیا سخنان پیامبر 14 قرن قبل مناسب امروز ماست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)