منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام هستی و معرفت شناسی وجود، آثار و صفات
  • ارتباط بلاها و گناهان

ارتباط بلاها و گناهان

دسته بندی ها
  • وجود، آثار و صفات
برچسب ها
در برخي از روايات بعضي از گناهان را مسبب برخي از بلاها شمرده‌‏اند. مثلاً مي‏فرمايد زلزله مي‏آيد در اثر فلان گناه است. از طرف ديگر الآن بشر پي برده است كه خيلي از اين مسائل با اسباب طبيعي صورت مي‌‏گيرد. چگونه مي‏توان بين اين دو جمع كرد؟    

 اين اسباب مادي يك مسبّب مي‏خواهد كه اين سبب مادي را برانگيزد. سؤال ما اين است كه همين سبب مادي را چه كسي خلق كرده است؟ بله، زلزله سبب مادي دارد اما آيا اين سبب مادي نبايد به كار گرفته شود؟ آيا نمي‏شودجاي اين سبب را عوض كرد؟ سيلي كه بنا است اين طرف كوه بيايد، آن طرف كوه بيايد؟ ابري كه بناست اينجا ببارد و سيل به وجود بيايد، برود در كوير ببارد وسيل به وجود نياورد؟ اين ابري كه مي‏تواند باران رگبار بباراند و سيل درست كندنمي‏شود باران نرم بباراند و سيل به‏وجود نياورد؟ آيا مي‏تواند دستي پشت اينكار باشد كه آن دست اين كارها را انجام دهد؟ ابر را طوري به كار بگيرد كه باعث سيل بشود يا باعث سيل نشود. آن حركات درون زمين را طوري به كار بگيرد كه باعث زلزله بشود يا نشود.
 
به هر حال اين اسباب مادي، خواه ناخواه به يك سبب غير مادي منتهي مي‌‏شود و اين هم بديهي است كه خود سبب مادي نمي‏تواند سبب مادي داشته باشد، قاعدتاً بايد سبب غير مادي و مجرد داشته باشد. آن سبب، سببي استكه در آيات و روايات موضوع بحث قرار گرفته است. حال اينكه رابطه بين گناه وكوتاه شدن عمر چيست؟ حقيقت اين رابطه براي ما مشخص نيست مگر به هماناندازه كه در روايات آمده است. آنچه كه در روايات آمده و مورد اطمينان هم هست اين است كه اين گناه، اين تأثير را در طول عمر دارد. قبلاً گفتيم كه دودسته از اسباب سرنوشت انسان را رقم مي‏زنند: اسباب مادي و اسباب معنوي.بين اين دو دسته سبب هم رابطه هست. يعني گاهي ممكن است عامل از بين برندهبيماري را ندانيم و نشناسيم. مثلاً ممكن است اراده يك وليّ خدا باشد، يكامام اراده كرد و از خدا خواست و خدا هم دعايش را مستجاب كرد و ما نمي‏دانيمبا چه وسيله‏اي بيمار را خوب كرد، اما گاهي همان امام دارو يا غذايي يه بيمارمي‏دهد و مي‏فرمايد اين را بخور. اينجا ما مي‏دانيم امام با اين دارو اين بيماري را از بين برد. اما باز برمي‏گردد به نفس و علم امام و ذات خود امام، يعني گاهي ارتباط هست و گاهي نيست، اما خلاصه اين اسباب مادي به هر حال يك سبب غير ماديمي‏خواهند آن سبب‏هاي غير مادي همان گناهان هستند همان دعاها هستند،همان اسباب معنوي هستند.
تعداد بازدید: 150
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

فرزندان نامشروع

فرزندان نامشروع

27 اسفند, 1403

محرومیت‌های ولدالزنا


مطالعه کامل
خدا

خدا

5 بهمن, 1403

آیا خدا ساخته ذهن انسان است


مطالعه کامل
فضای مجازی

فضای مجازی

20 آذر, 1403

احکام و مصادیق حرام و احیاناً ضمان آور در فضای مجازی


مطالعه کامل
فاطمه زهرا

فاطمه زهرا

1 آذر, 1403

نکاتی از خطبه حضرت زهرا (س)


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)