امام حسین و امر به معروف
سوال:رابطه متقابل نهضت «امام حسین (ع)» و «مسئله امر به معروف و نهی از منکر» چگونه است؟
پاسخ: عنصر امر به معروف و نهی از منکر به نهضت حسینی ارزش داد، اما حسین هم به امر به معروف و نهی از منکر ارزش داد. امر به معروف و نهی از منکر، نهضت حسینی را بالا برد ولی حسین(ع) این اصل را به نحوی اجرا کرد که شأن این اصل بالا رفت؛ یک تاج افتخار به سر اصل امر به معروف و نهی از منکر نهاد. بسیاری میگویند امر به معروف و نهی از منکر میکنیم. حسین هم اول مثل دیگران فرمود: «اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعروفِ وَ اَنْهی عَنِ المُنْکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرَةِ جَدی وَ اَبی». در مورد حسین بن علی بحق میشود گفت که به اصل امر به معروف و نهی از منکر ارزش و اعتبار داد؛ آبرو داد به این اصلی که آبروی مسلمین است. اینکه میگویم این اصل آبروی مسلمین است و به مسلمین ارزش میدهد، از خودم نمیگویم، عین تعبیر آیه قرآن است: «کُنتُمْ خَیرَ اُمَةٍ اُخْرِجَتْ اِلناسِ تَأمُرونَ بِالْمَعروفِ و تَنهونَ عَنِ الْمُنْکَرِ». (آل عمران/۱۱۰) ببینید قرآن چه تعبیرهائی دارد! به خدا انسان حیرت میکند از این تعبیرهای قرآن: «کُنتُم خَیرَ اُمَةٍ اُخْرِجَتْ لِلناسِ» شما چنین بودهاید («بودهاید» در قرآن در این گونه موارد یعنی «هستید»)، شما باارزش ترین ملتها و امتهایی هستید که برای مردم به وجود آمدهاند. ولی چه چیز به شما ارزش داده است و میدهد، که اگر آن را داشته باشید با ارزشترین امتها هستید؟ «تَأمروُنَ بِالمَعروفِ وَ تَنْهونَ عَنِ المُنکَرِ» اگر امر به معروف و نهی از منکر در میان شما باشد، این اصل به شما امت مسلمان ارزش میدهد. شما به این دلیل با ارزشترین امتها هستید که این اصل را دارید (که در صدر اول هم چنین بوده است)؛ این اصل به شما ارزش داده است. پس آیا آن روزی که این اصل در میان ما نیست، یک ملت بیارزش میشویم؟ بله همین طور است. ولی حسین به این اصل ارزش داد گاهی ما امر به معروف و نهی از منکر میکنیم، ولی نه تنها به این اصل ارزش نمیدهیم بلکه ارزشش را پایین میآوریم. الآن در ذهن عامه مردم. به چه میگویند امر به معروف و نهی از منکر؟ یک مسائل جزئی، نمیگویم مسائل نادرست (بعضی از آنها نادرست هم هست)، ولی اینها وقتی در کلش واقع شود زیباست. مثلا اگر امر به معروف و نهی از منکر کسی فقط این باشد که آقا! این انگشتر طلا را از دستت بیرون بیاور، این در جای خودش درست است، حرف درستی است اما نه اینکه انسان هیچ منکری را نبیند جز همین یکی، جز مسأله ریش، جز مسائل مربوط به مثلا کت و شلوار.
مجموعه آثار شهید مطهری ج ۱۷ـ حماسه حسینی صفحه۱۵۵ الی