منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق اخلاق سیاسی
  • احزاب

احزاب

دسته بندی ها
  • اخلاق سیاسی
  • اندیشه سیاسی
  • تشکلات مردمی
  • جریان‌شناسی
  • دسته‌بندی نشده
  • کلام سیاسی(امامت و ولایت فقیه)
برچسب ها
  • امام
  • حزب
امام و احزاب

امام و احزاب

 همان طور که می دانید احزاب در حقیقت بازتاب کننده نظرات یک ملت هستند با این حال چرا امام خمینی (ره) با تشکیل احزاب قبل از انقلاب مخالفت کردند؟

 امام خمینی با تشکیل احزاب مخالف نبودند بلکه با تشکیل احزاب نمایشی مخالفت کردند، ایشان معتقد بودند حزب باید از دل مردم برخاسته باشد نه آن که دولتی ها برای منافع خودشان حزبی درست کنند و بعد مردم را برای سو استفاده از آنان به عنوان سیاهی لشکر در احزاب نام نویسی کنند.

<yoastmark class=


امام خمینی: 

و اما راجع به مملكت خودمان. اينكه با يك روز و دو روز نمى‏ توانيم ما صحبتش را بكنيم، بدبختيهايى كه ما در مملكت خودمان داريم. دولتها مى ‏آيند و مى ‏روند؛ هر دولتى هم مى‏ آيد يك حزبى درست مى‏كند- هر دولتى. شما از آن وقت تا حالا هر چه ديديد، يكى «حزب مردم»[1] درست مى‏كند،

يكى حزب چى درست مى‏كند، يكى «حزب ايران نوين» درست مى‏كند، يكى حزب چه. هى حزب درست مى‏كنند.

اصلًا در ايران حزب معنا ندارد؛ در هيچ جاى دنيا؛ مگر آنهايى كه مثل ايران هستند. مملكت يك حزبى اصلًا معنا ندارد، حزب زورى معنا ندارد. سِجِلهاى مردم را از دهات مى‏گيرند؛ رجوع كنيد به اين دهات ببينيد سجلهايشان را مى‏گيرند نامنويسى مى كنند در حزب.

اين بيچاره نمى‏داند «ايران نوين»[2] اصلًا يعنى چه! اطلاع از اين ندارد، فضلًا از اينكه آن اساسنامه را بفهمد؛ اصلًا نمى‏فهمد اين بيچاره «اساسنامه» چيست. اين بيچاره‏ها را، اين بى‏دينها مى‏خواهند جمع كنند در يك محيطى زنده باد بگويند؛ فقط همين. از اين جمعيت بدبخت بيچاره اين معنا را مى‏خواهند كه اجتماع كنند، يك اجتماع انبوهى از جمعيتها بشوند، بعد دنبال اينها بيفتند و برايشان هورا بكشند و زنده باد بگويند. از اينها- بيچاره- همين قدر مى‏خواهند.

آنجاهايى كه حزب هست، دولتها از حزب وجود پيدا مى‏كنند، نه اينكه اول دولت تشكيل بشود بعد حزب درست كند! بعد اتكا به آن پيدا كند! اينجا، خوب، شما مى‏ بينيد اول دولت درست مى‏شود.

دولت هم به مجلس و به من و شما هيچ ربطى ندارد. اول دولت درست مى‏شود. خودشان مى‏ گويند، من نمى ‏گويم، خودشان مى‏ گويند ما به امر آمديم و به امر مى‏رويم؛ غلط هم هيچ‏كس نبايد بكند؛ هيچ وكيلى هم غلط نكند.

نمى‏ كند هم! اول دولت تشكيل مى‏شود؛ بعد كه دولت تشكيل شد و سرنيزه دستش آمد، شروع مى‏كند حزب درست مى‏كند. آن وقت هم يك حزبى است كه دولت از حزب پيدا شده! دولت ما حزبى است! دولت آقايان حزبى است! آقا! اين را براى كى مى‏گويى؟! من آخوند مى‏فهمم، دول عالم نمى‏فهمند اينها را؟! آنها مى‏خواهند تو اينطور باشى؛ مى‏ خواهند عقب افتاده باشى. دست برداريد آقا از اين عقب ‏افتادگى؛ مجد خودتان را حفظ كنيد.

اگر حزب مى‏خواهيد درست كنيد، خوب، يك حزبى قبل از اينكه دولت شما پيش‏ بيايد، يك حزبى درست كنيد؛ و بعد هم حزب در مجلس، به طور [ى‏] كه بايد بشود، به طورى كه قوانين اساسى و قانون اساسى و ساير قوانين اقتضا مى‏كند، نماينده درست كنند؛ و بعد هم آقاى وزير، نخست وزير متكى به نمايندگانى كه از حزب پيدا شد و از جمعيت و از خواسته مردم و اينها پيدا شد؛ بعد مى‏ شود يك دولت متكى به حزب؛ متكى به ملت.

اما شما اول دولتش را درست مى‏كنيد، اول نخست ‏وزيرش درست مى‏شود، بعد حزب درست مى‏شود! اين هم باز دولت حزبى است! اينها را كه روزنامه‏ ها نمى‏توانند بنويسند؛ شايد بخواهند بنويسند اما غلط مى‏كنند بنويسند! اينها نمى‏توانند كه بنويسند. حالا ما طلبه‏ اى هستيم كارى به اينها نداريم،

آنها كار دارند؛ بسم‏ اللَّه، دوباره حاضريم. يك بساط درست مى‏كنند، بساط حزبى- اين بساطى است كه داريد مى‏بينيد».[3]

  منابع: 

[1]. حزب مردم به عنوان حزب اقليت در سال 1336 ش. به رياست اسداللَّه علم به همراه حزب مليّون به عنوان‏حزب اكثريت به دست اقبال، اعلام موجوديت كرد. و در سال 1353 ش. با تشكيل حزب رستاخيز توسط شاه اين دو حزب منحل گرديد.

[2]. حزب ايران نوين توسط حسنعلى منصور و گروهى از تحصيل كردگان ايرانى در امريكا و اروپا با كارگردانى« راكول» كاردار سفارت امريكا در ايران، به منظور اجراى سياست كندى در ايران تشكيل گرديد، نقش اين حزب نگهبانى از انقلاب شاه و مردم و اجرا نهادن اصول آن بود.« ايران نوين» در هيئت دولت و مجلس صاحب اكثريت عضو بود، و مشاغل برجسته دولتى را در اختيار داشت، و پس از تشكيل حزب« رستاخيز» و ايجاد سيستم تك حزبى در كشور، حزب« ايران نوين» منحل گرديد.

[3]. خمينى، روح الله ( رهبر انقلاب و بنيان گذار جمهورى اسلامى ايران)، احزاب و گروه‏هاى سياسى، از ديدگاه امام خمينى «س»، 1جلد، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) – تهران – ايران، چاپ: 4، 1385 ه.ش، ص 2- 5.

انتشارات زمزم هدایت

پژوهشگاه امام صادق علیه السلام

تعداد بازدید: 132
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

27 فروردین, 1404

مراجع شیعه درباره بهائیت چه می‌گویند؟


مطالعه کامل
دشمنی غرب با ایران با تغییر دولت ها برطرف می‌شود؟

دشمنی غرب با ایران با تغییر دولت ها برطرف می‌شود؟

23 فروردین, 1404

دشمنی غرب با ایران با تغییر دولت ها برطرف می‌شود؟


مطالعه کامل
غرب با اسلام و جمهوری اسلامی مشکلی دارد

غرب با اسلام و جمهوری اسلامی مشکلی دارد

21 فروردین, 1404

آیا دنیای غرب با اسلام و جمهوری اسلامی مشکلی دارد؟


مطالعه کامل
آموزه‎ های ادیان الهی با یکدیگر اختلاف بسیاری دارند؟

آموزه‎ های ادیان الهی با یکدیگر اختلاف بسیاری دارند؟

9 فروردین, 1404

چرا آموزه های ادیان الهی با یکدیگر اختلاف بسیاری دارند؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)