امام خمینی«ره» زنده است تا امید زنده است و تا حرکت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست.
امام خمینی «ره»شبنم پاکی بود که پاکی‌اش همیشه به یاد گلبرگ‌ها خواهد ماند. سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) تسلیت و تعزیت باد.
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام خداشناسی
  • برتری انسان بر خداوند

برتری انسان بر خداوند

دسته بندی ها
  • خداشناسی
  • صفات ذاتی و فعلی
برچسب ها
  • حداشناسی، فدرت خدا، علم، کامپیوتر، اختراع، مخلوق، استدلال، بشر، توانمندی، ریاضی، قدرت

برای اثبات عظمت و برتری خدا بر مخلوقاتش استدلال می‌شود که چون هستی مخلوق اوست، پست‌تر است. این استدلال درست نیست و ممکن است انسان در برخی امور از خداوند برتر باشد؛ زیرا کامپیوتر هم مخلوق بشر است، ولی در برخی زمینه‌ها از انسان توانمندتر است.

پاسخ

سوال شما در مورد خداشناسی و قدرت خداوند جالب توجه است. برای پاسخ دهی به چنین سوالی در ابتدا نکاتی را عرض می کنیم:

اوّلا، کامپیوتر مخلوق بشر نیست، بلکه مصنوع و ساخته بشر است. بشر وقتی نمی‌تواند وزنة چند هزار تنی را جا به جا کند، با نیروی عقل و علمی که خدا به او داده است، جرثقیل‌های غول پیکر می‌سازد و یا چون نمی‌تواند پرواز کند هواپیما می‌سازد و یا نمی‌تواند در یک دهم ثانیه عملیات ریاضی دقیقی را محاسبه کند، کامپیوتر می‌سازد و این دلیلی بر برتری آن ابزار نسبت به انسان که سازندة آن است، نمی‌باشد؛ زیرا آن مصنوع کارآیی خود را از انسان گرفته است و تحت امر انسان هدایت می‌شود و هر وقت انسان بخواهد نابودش می‌سازد.

ثانیا، اولین شاخصة برتری، «احاطة علمی» است و انسان تاکنون چیزی نساخته است که خارج از حیطة علم و شناخت او باشد و شاخصة بعدی «قدرت» است، که انسان هر چه را ساخته، با قدرت خود ساخته است و اگر قادر نبود، نمی‌توانست بسازد. بنابر این احاطة علمی و قدرت انسان نسبت به مصنوعش بیشتر است و هیچ‌گاه مصنوع انسان از خود او برتر نخواهد بود، وقتی نسبت بین صانع و مصنوع چنین باشد، به طور قطع خالق نیز نسبت به مخلوقش برتری دارد؛ زیرا در مسئله خالقیت، مخلوق نیستی محض است و همة هستی خود را از خالق می‌گیرد، ولی در بحث صنعت، مصنوع همة هستی خود را از صانع نمی‌گیرد، به گفته شهید مطهّری (ره): «يك چيزى بايد باشد تا بشر بتواند او را به صورت «دلخواه» خود درآورد. بشر قادر نيست از «هيچ»، «چيزى» بسازد. همه اختراعات‏ بشر از نمونه‏هاى ساده اوليه گرفته مانند بيل و پارو و كارد تا نمونه‏هاى عالى و فنى آن از قبيل راديو و هواپيما و غيره پاره‏اى از مواد موجود در طبيعت است كه با دست بشر به اين شكل و صورت فعلى در آمده است».[1]

پس انسان که مخلوق خداست هیچ‌گاه احاطة علمی و قدرت او برتر از خالقش نخواهد بود. بشر با همه پیشرفت‌های علمی‌اش، حتی از شناخت کامل خود و حقیقت اجزای طبیعی محیط اطراف خود عاجز است و هر چه در این مسیر پیش می‌رود بر عجز خود بیشتر آگاه می‌شود و آنچه که از طریق علمی به آن رسیده، فقط کشف حقایق موجود است نه هستی بخشیدن به آنها، حال با این حدّ از عجز و ناتوانی چگونه می‌تواند بر خالقش برتری داشته باشد.

[1] . مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏6 ، ص727.

 

 

تعداد بازدید: 192
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟

با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟

27 اردیبهشت, 1404

با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟


مطالعه کامل
آیا کمک گرفتن از غیر خدا شرک نیست؟

آیا کمک گرفتن از غیر خدا شرک نیست؟

6 اردیبهشت, 1404

آیا کمک گرفتن از غیر خدا شرک نیست؟


مطالعه کامل
خشکسالی و بلایا

خشکسالی و بلایا

30 فروردین, 1404

چرا میزان بلاها مثل جنگ و خشکسالی در کشورهای اسلامی بیشتر از کشورهای غیراسلامی است؟


مطالعه کامل
دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

27 فروردین, 1404

مراجع شیعه درباره بهائیت چه می‌گویند؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)