منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام فلسفه احکام
  • برتری جنس مرد بر زن در اسلام

برتری جنس مرد بر زن در اسلام

دسته بندی ها
  • فلسفه احکام
برچسب ها
  • زن، قضاوت، حکم، تفاوت، مرد، اجتهاد، جنس برتر، ارزش،

در اسلام عدالت نسبت به زن وجود ندارد؛ گویا از نظر اسلام جنس مرد کلا از زن برتر است؛ مثلا زن حق اجتهاد ندارد یا قضاوت و مرجعیت که از مهمترین و حساس‌ترین کارهاست، در اسلام از زن سلب شده است.

پاسخ:

اوّلا، منشأ این ادعا ، ناآشنایی با اسلام است، در اسلام جنس زن یا مرد برتر از دیگری نیست؛ هر دو انسان هستند و خداوند هر دو را هم از خاک آفریده است: «خداوند شما را ابتدا از خاك و سپس از نطفه آفريد، آن گاه جفت‌ يكديگر قرارتان داد…»[1] در این بینش ملاک برتری و ارزش انسان‌ها تقوا و پرهیزگاری و به بیان دیگر کمال معنوی افراد است: «قطعا ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست.»[2] در این بینش، خداوند هر کسی که عمل نیکی انجام دهد پاداش می‌دهد چه زن باشد و چه مرد و جنسیت نقشی در بیش و کم پاداش ندارد، قرآن کریم می‌فرماید:

«بى‏گمان، مردان و زنان مسلمان، و مردان و زنان با ايمان، و مردان و زنان اطاعت پيشه، و مردان و زنان راستگو، و مردان و زنان شكيبا، و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه دهنده، و مردان و زنان روزه‏دار، و مردان و زنان پاكدامن، و مردان و زنانى كه خدا را فراوان ياد مى‏كنند، خداوند براى [همه‏] آنها آمرزش و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است».[3]

ثانیا، رسیدن به درجه اجتهاد  موقعیتی علمی است و هیچ منع شرعی ندارد. در طول تاریخ نیز کم نبوده‌اند، زنان عالمه‌ای که به مقام اجتهاد دست یافته‌اند، در عصر ما نیز بانوان مجتهده در حوزه‌های علمیه به تدریس و تربیت شاگردان متعددی اشتغال دارند.

ثالثا، این که در اسلام مسئولیت مرجعیت و قضاوت را بر عهده زن نگذاشته‌اند، هرگز به معنی برتر دانستن مرد بر زن نیست، مهمترین نقش یک زن حفظ کانون خانواده است. کودک امروز، مادر یا پدر فردا است و تربیت او در خانوادۀ گرم و پر عاطفه، ریشۀ اجتماع آینده را محکم می‌سازد؛ بی‌گمان مردانی که در تاریخ، حرکتی ارزشمند ایجاد کرده‌اند، یا آن‌ها که به بدی شهره شده‌اند، خانواده‌ای یکسان نداشته‌اند؛ غالبا خانواده پاک، بستر رشد و نمو فرزندان عالی و پاک می‌گردد. بی‌حکمت نیست که رسول خدا (ص) فرموده‌اند: بهشت زیرپای مادران است: «الْجَنَّةُ تَحْتَ اقْدامِ الْامُّهاتِ[4]؛بهشت زیر پای مادران است».

باید توجه داشت این که در اسلام برخی از مناصب بر عهدۀ زن گذاشته نشد؛ این که جهاد یا تأمین مخارج خانواده از دوش زنان برداشته شد، تنها بخاطر حکمت الهی است، مسلما اگر کمال و رستگاری زن در انجام این امور بود، خداوند مهربان آن را نیز بر عهدۀ او می‌نهاد. روشن است که لطافت روان زن بسیار بیشتر از مرد است و اگر کارهایی مانند قضاوت و مرجعیت از او خواسته نشده است، ممکن است به همین دلیل باشد؛ زیرا به روح لطیف او لطمه می‌زند؛ مثلا صدور حکم قصاص قتل برای یک زن بسیار دشوار است، در این شرایط بستگان قاتل به هر دری می‌زنند تا قاتل کشته نشود، کودکان او گریه می‌کنند، مادر و پدر پیر و ناتوان او به التماس می‌افتند و … در این شرایط خداوند برای زنان که احساسی لطیف دارند، به عهده گرفتن منصب قضاوت را نخواسته است تا دچار صدمات عاطفی نگردند، و این نه تنها بی عدالتی نیست، بلکه لطفی از جانب خداوند حکیم است.

 

[1] . فاطر (35): 11.

[2] . حجرات (49): 13 .

[3] . أحزاب (33): 35.

[4] . ابو القاسم پاینده، نهج الفصاحه، تهران، دنیای دانش، ص 434.

تعداد بازدید: 342
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

خودکشی

خودکشی

12 آبان, 1403

چرا خودکشی حرام است؟


مطالعه کامل
21 فروردین, 1403

دلیل و فلسفه نمازهای تکراری


مطالعه کامل
چرا روزه؟

چرا روزه؟

18 فروردین, 1403

دلایل وجوب روزه


مطالعه کامل
اسلام

اسلام

18 فروردین, 1403

احکام اسلام مطابق با زمان


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)