امام خمینی«ره» زنده است تا امید زنده است و تا حرکت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست.
امام خمینی «ره»شبنم پاکی بود که پاکی‌اش همیشه به یاد گلبرگ‌ها خواهد ماند. سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) تسلیت و تعزیت باد.
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • برخی ها ذاتاً بداخلاق‌اند، آیا رذایل اخلاقی ارثی نیستند؟

برخی ها ذاتاً بداخلاق‌اند، آیا رذایل اخلاقی ارثی نیستند؟

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • تزکیه نفس
  • رذائل اخلاقی
  • سبک زندگی
  • فضائل اخلاقی
برچسب ها
  • رذائل اخلاقی، ارثی، ذاتی
رذائل اخلاقی

رذائل اخلاقی

 برخی ذاتا اخلاق خوبی ندارند و این را از والدین خود به ارث برده‌اند با این شرایط،  آیا صفات اخلاقی انسان قابل تغییر هستند ؟  
پاسخ 

انسان‌ها به دلیل بُعد جسمانی دارای غرایز و گرایش‌هایی هستند. اصل وجود این غرایز حکیمانه و موجب بقای وجود انسانی است و از سوی دیگر، زمینه امتحان و انتخاب آن‌ها را فراهم می‌سازد. مانند دوست داشتن خود یا شهوات و خشم.

 قرآن  در‌این‌باره می فرماید:

إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیرُ مَنُوعاً إِلاَّ الْمُصَلِّینَ (معارج: 19-22).

به راستى كه انسان سخت آزمند [و بى‏تاب‏] خلق شده است. چون صدمه‏اى به او رسد عجز و لابه كند و چون خیرى به او رسد بخل ورزد غیر از نمازگزاران.

خدای سبحان پس از این آیات ویژگی‌های کسانی که نمازگزاران واقعی هستند و در مکتب نماز وجودشان را از آلودگی‌ها پاک می‌سازند در آیات بعدی بیان کرده است.

این غرایز اگر به حال خود رها گردند آدمی را از حیوانات پست تر می‌سازند. اما اگر با پیروی از فرامین الهی و دستورات انبیاء و اهل بیت (ع)  تهذیب گردد آدمی را به بالاترین مراتب کمال انسانی می‌رسانند

رذائل اخلاقی

رذائل اخلاقی

ریشه رذایل

بنابر آنچه گذشت، بسیاری از صفات زشت ریشه در طبیعت وجود انسانی دارد. انسان‌هایی که در مسیر کمال قرار می‏گیرند و در صدد نجات خود برمی ‏آیند، در سایه ایمان و عمل به آموزه‌های وحیانی و تربیت انبیا و اوصیا خود را از این صفات پاک می‏سازند.

اگر این صفات بد ریشه در طبیعت وجود انسانی داشته باشند نیز چیزی از مسئولیت انسان نمی‌کاهد و لازم است برای حرکت در مسیر کمال خود را از این صفات پاک ساخت.

افزون بر این گرایش طبیعی که همه انسان‌ها دارند، برخی انسان‌ها به دلایل گوناگون طبیعی و تربیتی دارای برخی صفات بد مثل تند‌خویی، خشم، پرگویی و مانند آن هستند و برخی دیگر خوش خو، بردبار و کم‌گو هستند.

کسانی که صفات خوب را ذاتاً دارا هستند باید با استفاده از این صفات و ایجاد انگیزه الهی در رشد و تعالی آن بکوشند. کسانی که از این صفات بی‌بهره‌اند یا دارای صفات زشت مانند تندخویی هستند چیزی از مسئولیت آن‌ها کاسته نمی‎شود و باید با تلاش و مجاهدت پیگر خود را از این اوصفات بد پاک سازند.

اجر بیشتربرای افراد تلاشگر درکسب صفات نیکو

امام صادق علیه السلام در روایتی صفات نیکو همانند حسن خلق را بخشش و هدیه‌ای از سوی خدا می‌شمارد که برخی آن را ذاتاً دارا هستند و برخی دیگر با تلاش و مجاهدت بدست می‌آورند، جز اینکه گروه دوم که با سختی و تلاش این صفات را بدست می‌آورند به دلیل صبر و رنجی که در این راه می‌برند، اجر برتری دارند.

امام صادق علیه السلام فرمود: «إِنَّ الْخُلُقَ مَنِیحَةٌ یمْنَحُهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلْقَهُ‏ فَمِنْهُ سَجِیةٌ وَ مِنْهُ نِیةٌ؛ به راستى اخلاق خوب بخشش خدا است، خداوند عز و جل آن را به خلق خود بخشش مى‏كند، برخى از آن منش است و برخى اکتسابی است.»

راوی می‌گوید: پرسیدم كدام از این دو بهتر است؟ فرمود: «صَاحِبُ السَّجِیةِ هُوَ مَجْبُولٌ لَا یسْتَطِیعُ غَیرَهُ وَ صَاحِبُ النِّیةِ یصْبِرُ عَلَى الطَّاعَةِ تَصَبُّراً فَهُوَ أَفْضَلُهُمَا؛ آنكه طبع و منش او نیکو است بر آن واداشته است و نمى‏تواند رفتار دیگری انجام دهد اما آن که تلاش کند خوش خویی را بدست آورد باید برای تحصیل آن صبر کند بنابراین او برتر است.»[1]

بنابراین برخی به دلایل گوناگون طبیعی و تربیتی از داشتن بعضی صفات خوب محروم‌اند، یا دارای صفات بد هستند. این‌گونه افراد وظیفه دارند با تلاش و صبر و بردباری این صفات بد را از خود دور و صفات خوب را در خویش ایجاد نمایند و برای تلاش و رنجی که در این راه می‌برند از گروه اول برترند و اجر بیشتر دارند.

منبع

[1]. محمد بن یعقوب کلینی، قم، دارالحدیث، 1429ق، ج2، ص 101.

لینک ها

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

تارنمای مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان ایتا انتشارات زمزم هدایت

مرکز فضای مجازی حقیق در آپارات

تعداد بازدید: 6
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

راه کنترل دوستی فرزندان با جنس مخالف

راه کنترل دوستی فرزندان با جنس مخالف

3 خرداد, 1404

راه کنترل دوستی فرزندان با جنس مخالف


مطالعه کامل
فقر و بی ایمانی جامعه!

فقر و بی ایمانی جامعه!

30 اردیبهشت, 1404

با توجه به روایتی که می ‌فرماید فقر باعث بی ‌ایمانی می ‌شود، آیا می توان از جامعه فقیر ما انتظار ایمان داشت؟


مطالعه کامل
أَطِیعُوا اللَّهَ

أَطِیعُوا اللَّهَ

21 اردیبهشت, 1404

آیا منظور از آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» تبعیت از ولی فقیه است؟


مطالعه کامل
آزادی روابط جنسی

آزادی روابط جنسی

19 اردیبهشت, 1404

آزادی روابط جنسی برای انتخاب بهتر شریک زندگی!!!


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)