اهداف رسانههای غربی از تولید برنامههای فارسیزبان چیست؟
رسانههای غربی با ساخت برنامههای فارسیزبان هدفی جز سلطهی دوبارهی غرب بر ایران ندارند. در این میان، رسانههای آمریکایی در رأس این جریان قرار دارند و جنگ رسانهای عظیمی را علیه جمهوری اسلامی ایران راه انداختهاند.
علاوه بر آن، مدیریت این جنگ را در جنگ ترکیبی نیز بر عهده دارند. مسئولیت اصلی این جنگ بر عهدهی «سازمان رسانههای جهانی آمریکا» (USAGM) است
رسانه
(1). مهمترین رسانههایی که تحت مدیریت این سازمان فعالیت میکنند عبارتاند از:
- صدای آمریکا (VOA)
- رادیو فردا
- رادیو آزاد اروپا
- رادیو آزاد آسیا
- شبکهی الحره
آیا رسانههای غربی واقعاً به دنبال آزادی و دموکراسی هستند؟
این سازمان که در ظاهر به دنبال آزادی و دموکراسی است، در گزارشی که برای سال مالی 2020 میلادی ارائه کرده، رسماً اعلام کرده است که یک شبکهی فارسیزبان به نام «VOA 365» را با هدف جنگ تبلیغاتی علیه ایران راهاندازی کرده است.
جنگ تبلیغاتی علیه ایران چگونه انجام میشود؟
بر اساس این گزارش، «VOA 365» با همکاری رادیو آزاد اروپا راهاندازی شده و قرار است بهصورت شبانهروزی و ۷ روز هفته فعالیت کند. این رسانهها بهدنبال تبدیل شدن به شبکهی پخش شماره یک در ایران هستند.
طبق اسناد درخواست بودجهی سازمان USAGM برای سال مالی 2021 میلادی، 637.3 میلیون دلار برای پیش برد مأموریتهای این سازمان تخصیص داده شده است. همچنین در سال مالی 2019م، این سازمان بیش از 800 میلیون دلار برای پیش برد پروپاگاندای آمریکا هزینه کرده است. برای سال مالی 2020م نیز این هزینه به بیش از 810 میلیون دلار افزایش یافته است. (با احتساب هر دلار 24 هزار تومان، ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان) (2).
چرا 17 میلیون دلار علیه ایران هزینه شد؟
بر اساس اعتراف برایان هوک، نمایندهی ویژهی امور ایران در دولت پیشین ایالات متحده، حدود 17 میلیون دلار از این بودجه مستقیماً علیه جمهوری اسلامی ایران هزینه شده است (3). بررسی کارنامهی صدای آمریکا (VOA 365) نشان میدهد که:
✔️ دولت جمهوری اسلامی ایران در این رسانه آماج بیشترین تبلیغات منفی بوده است.
✔️ سه محور اصلی این تبلیغات تخریبی شامل انقلاب اسلامی، ولایتفقیه و رهبری نظام هستند.
محور جنگ رسانهای علیه ایران چیست؟
رسانههای آمریکایی تلاش میکنند به مخاطبان خود القا کنند که:
- انقلاب اسلامی از ابتدا اشتباه بوده است.
- نظام برآمده از آن ناکارآمد است.
- ولایتفقیه علت اصلی مشکلات کشور است.
همچنین، برنامههای تلویزیونی این شبکهها بهگونهای طراحی شدهاند که مخاطب را متقاعد کنند انقلاب اسلامی از مسیر اولیه منحرف شده و هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است (4).
چهرههای شاخص جنگ رسانهای علیه ایران
رسانههای غربی برای اجرای جنگ رسانهای خود از افراد ضدانقلاب و مخالف نظام اسلامی ایران بهره میبرند. برخی از تحلیلگران ثابت و متغیر این شبکهها عبارتاند از:
- علیرضا نوریزاده
- مهدی خلجی
- سیروس آموزگار
- عباس میلانی
- احمد باطبی
- مهرانگیز کار
- عیسی سحرخیز
- ماشاءالله شمسالواعظین
- شاهین فاطمی
- الهه هیکس
نقش انتشار اخبار جعلی در این جنگ رسانهای
علاوه بر رسانههای وابسته به دولت آمریکا، برخی رسانههای مستقلنما مانند:
- سیانان (CNN)
- بلومبرگ (Bloomberg)
- سیبیاس (CBS)
- ایبیسی (ABC)
- و دهها شبکهی خبری دیگر،
به صورت گسترده اخبار جعلی علیه ایران منتشر میکنند. اگرچه این رسانهها مستقیماً زیر نظر دولت آمریکا نیستند، اما به شرکتهای قدرتمند وابستهاند که سیاستهای کلان واشنگتن را دنبال میکنند (5).
بودجهی کلان جنگ رسانهای علیه ایران
بر اساس اعتراف معاون سخنگوی وزارت خارجهی آمریکا در اسفند 1400، دولت آمریکا در قالب «مرکز تعامل جهانی» 40 میلیون دلار برای «مقابله با هجمههای تبلیغاتی کشورهای خارجی» اختصاص داد.
همچنین این مرکز و سازمان USAGM در کنار سازمانهایی مانند:
آژانس ایالات متحدهی آمریکا برای توسعهی بینالمللی (USAID)
بنیاد جامعهی باز
مرکز وودرو ویلسون
خانهی آزادی
صندوق موقوفهی ملی برای دموکراسی (NED)
بنیاد فورد
بنیاد دموکراسی در ایران
مؤسسهی دموکراتیک ملی
مؤسسهی ملی جمهوریخواهان
بنیاد برادران راکفلر
همگی به صورت هماهنگ علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکنند (6).
جمعبندی: رسانههای غربی واقعاً به دنبال چه هستند؟
با توجه به شواهد ارائهشده، مشخص میشود که رسانههای غربی در جنگ ترکیبی و شناختی علیه ایران نقش راهبردی دارند. در این میان، ابزارهای رسانهای بهشدت برای تحریف واقعیت و القای ناامیدی به جامعهی ایران به کار گرفته شدهاند.
شما چه فکر میکنید؟ آیا رسانههای فارسیزبان غربی واقعاً برای آگاهی مردم فعالیت میکنند یا اهداف دیگری را دنبال میکنند؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!
منابع
(1) سازمان رسانههای جهانی آمریکا که تا سال 1397 نامش «شورای همکاران پخش» (بی.بی.جی) بود، خودش را یک آژانس مستقل دولتی توصیف میکند؛ اما بودجهی مستقیم خود را از دولت آمریکا دریافت میکند و عملکردش تحت نظارت کنگرهی آمریکا قرار دارد.
(2) مسعود محمدی، ارزیابی و تحلیل عملیات رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران؛ مروری بر صدای آمریکا، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1389، ج 1، ص 23-28.
(3) مسعود محمدی، ارزیابی و تحلیل عملیات رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران؛ مروری بر صدای آمریکا، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1389، ج 1، ص 42.
(4) https://defapress.ir/fa/news/316295
(5) خبرگزاری تسنیم، «بررسی بودجههای رسانهای علیه ایران»، دسترسی در: https://www.tasnimnews.com/fa/news/2309777، ۲۹ تیر ۱۳۹۹.
(6) شبکهی العالم، «بنسلمان، سرمایهگذار پشت پردهی اینترنشنال؛ manoto و BBC به کجا وصلند؟»، دسترسی در: https://fa.alalam.ir/news/3867566، 19 اسفند 1400.
لینک ها
پیام رسان ایتا انتشارات زمزم هدایت