منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام کلام سیاسی(امامت و ولایت فقیه) امامت
  • تناقض حجت بودن امام زمان علیه السلام با قرآن

تناقض حجت بودن امام زمان علیه السلام با قرآن

دسته بندی ها
  • امامت
  • تفسيري
برچسب ها
  • امام زمان، حجت، پیامبران، خاتمیت، شیعه، اهل سنت

برخی از اهل سنت معتقدند حجت بودن امام زمانِ (ع) شیعیان مخالف این آيه است که می فرماید: «رُّسُلًا مُّبَشِّرينَ وَ مُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلىَ اللَّهِ حُجَّةُ  بَعْدَ الرُّسُلِ … ؛[1] پيامبراني كه بشارت دهنده و بيم دهنده بودند، تا بعد از اين پيامبران، حجتي براي مردم نباشد. زیرا قرآن در این آیه، پيامبران را آخرين حجت خداوند معرفي كرده است؛ بنابراین، معنی ندارد خداوند بعد از پیامبران، کسی را به عنوان حجت برای مردم بفرستد.

پاسخ:

اوّلا، شبهه کننده معنای آیه را متوجه نشده است، مضمون آیه می‌فرماید اگر خداوند برای هدایت مردم پیامبران را نمی‌فرستاد، بعد روز حساب و کتاب به مردم می‌گفت چرا راه نادرست را انتخاب کردید، مردم می‌توانستند مقابل پروردگار دلیل یا حجت[2] بیاورند و بگویند ما بی گناهیم چون کسی نیامد راه درست و نادرست را به ما نشان دهد اما وقتی پیامبران را فرستاده دیگر مردم مقابل پروردگارشان دلیل یا حجتی ندارند. این معنا کجا و این که خدا بعد از پیامبران دیگر کسی را روی زمین به عنوان حجت نمی‌فرستد کجا؟!

ثانیا، این که خداوند بعد از پیامبران دیگر هیچ حجتی روی زمین نخواهد داشت، مخالف نظر خود اهل سنت است؛ زیرا بر اساس روايات اهل سنت، امير مؤمنان (ع) با وجودی که پیامبر نبود؛ اما حجت خداوند بر بندگان بود. از انس بن مالك روایت شده که مي‌گويد: رسول خدا (ص) به علي بن ابي طالب نگاه كرد و فرمود: من و اين شخص، حجت خدا بر خلق خدا هستيم.[3] همچنین اهل سنت، صحابه و برخي از علماي خود را «حجة الله» بر خلق مي‌دانند. به عنوان نمونه مروزي در كتاب «السنة» بعد از نقل اين آيه: «لَّقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَة…» [4] كه دربارۀ صحابه است، مي‌گويد: «صحابه پیامبر، بعد از پیامبر حجت خدا بر بندگانش بودند.» [5]

بنابراين، سخن برخی اهل سنت كه وجود هرگونه حجت الهي را بعد از رسول خدا (ص) نفي مي‌كند مخالف خود آيه قرآن، روايات و نظرات عالمان اهل سنت است.

 

[1] . نساء (4): 165.

[2] . در كتاب های لغت، «الحجة» را به معناي دليل و برهان گرفته‌اند كه به واسطه آن مي توان بر خصم غلبه يافت چنان‌که فيومي از لغت شناسان سرشناس مي نويسد: الحُجَّةُ، الدليل والبرهان والجمع حُجَجٌ؛ حجت يعني دليل و برهان و جمع آن حجج است؛ (أحمد بن محمد الفیومی، المصباح المنير في غريب الشرح الكبير للرافعي، قم، دار الهجره، 1414 ق، ج2، ص121.) و ابن سیده می نویسد: والحُجّةُ: ما دفعَ به الخَصمُ؛ حجت آن چيزي است كه خصم به سبب آن مغلوب مي شود. (ابو الحسن مرسي ابن سیده، المحكم والمحيط الأعظم، بیروت، دار الكتب العلمية، 2000م، ج2، ص482.). پس معناي آيه اين است كه خداوند رسولانش را فرستاد تا حجت را بر مردم تمام كند به گونه ای که اگر مردم  گمراه شدند، حجتي عليه خداوند نداشته باشند.

[3]. ابن عساكر الدمشقي، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها و تسمية من حلها من الأماثل، ج30، ص382، بیروت، دار الفكر، 1995 م، ج 42، ص 309.

[4] . فتح (48): 18.

[5]. محمد بن نصر المروزي، السنة، بیروت، مؤسسة الكتب الثقافية، 1408، ج1، ص 15.

تعداد بازدید: 154
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

أَطِیعُوا اللَّهَ

أَطِیعُوا اللَّهَ

21 اردیبهشت, 1404

آیا منظور از آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» تبعیت از ولی فقیه است؟


مطالعه کامل
چرا ایرانیان شیعه شدند

چرا ایرانیان شیعه شدند

3 دی, 1403

چرا ایرانیان شیعه شدند؟


مطالعه کامل
امام علی علیه السلام

امام علی علیه السلام

2 دی, 1403

چرا قبر امام علی (علیه السلام) پنهان بود؟


مطالعه کامل
اهل بیت

اهل بیت

22 آذر, 1403

چطور محبت اهل بیت (ع) را در قلبمان بیشتر کنیم؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)