منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام احکام خانواده
  • تنبیه زنان در قرآن

تنبیه زنان در قرآن

دسته بندی ها
  • احکام خانواده
  • تفسيري
برچسب ها
  • تنبیه، زدن، تمکین،
  • قرآن، برابری جنسیتی، زنان، تاشزه، همسران،
تنبیه زنان

تنبیه زنان

آیا در قرآن‎کریم به زدن زنان دستور داده‎شده است؟ چه آیاتی به این کار دستور می دهند و دلیل آن چیست؟

زن در قرآن

پاسخ:

احترام به زنان و تکریم آنان سنت اسلام یک امر غیر قابل انکار است و تنبیه و زدن آنان در آیات قرآن و روایات جای تامل و بررسی دارد.

تکریم زنان در سنت اسلام

در آموزه‎های اسلام، زنان از جایگاه با ارزشی برخوردارند که در روایات پیامبر اکرمˆ و معصومان‰ توصیف و تمجید شده‎اند. در روایات ما زنان صالح به‎عنوان منشأ خیروبرکت و باارزش‎تر از گران‎بهاترین و بهترین متاع دنیا معرفی شده‎اند.

پرداخت نفقۀ زن و تأمین نیازهای او در احکام اسلام واجب و لازم است و درمقابل، زن تنها یک وظیفه برعهده دارد و آن‎هم تمکین و اشباع نیاز غریزی مرد است و خانه‎داری بر زن واجب نیست، بلکه لطف و محبت او در مقابل مرد است. حکمت این امر آن است که سبب تقویت خانواده و اشباع نیاز جنسی زن و مرد در کادر خانواده و سالم‎ماندن جامعه است.

زن نباید بدون اجازۀ شوهرش از خانه خارج شود و عدم نظافت و آرایش لازم، در صورت درخواست شوهر، موجب ناشزه‎بودن زن می‎شود، ولی شوهران حق ندارند زنان خود را به کارهای داخل خانه و یا خارج از آن مجبور سازند، اگرچه این وظیفه ازنظر اخلاقی لازم بوده و موجب محبت شوهر و پیشرفت در امور اقتصادی است؛ بنابراین، اگر زنان در انجام امور خانه‎داری کوتاهی کنند، شوهران حق ندارند آنان را تنبیه و یا به آن‎ها اهانت کنند.

نشوز و ناشزه

البته، در صورت نشوز و تمکین‎نکردن همسر در برابر شوهر، اسلام سه مرحله را پیش‎بینی کرده است:

1. نصیحت؛

2. کناره‎گیری در بستر؛

3. تنبیه؛

این مرحله از باب تعزیر است؛ یعنی، به‎جای اینکه به دادگاه و کلانتری مراجعه کنند، مسئله را در خانواده حل‎وفصل می‎کنند.

 

نشوز در قرآن

درحقیقت، اسلام برای هدایت زنان ناشزه تمهیداتی را در آیۀ 34 سورۀ نساء (آیۀ نشوز) در چندمرحله اندیشیده است:

«وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَیهِنَّ سَبِیلًا إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیا کبِیرًا» (نساء: 34).

و زنانی که از نافرمانی آنان (در حقوق همسری) بیمناکید باید نخست آنان را موعظه کنید و (اگر مطیع نشدند) از خوابگاه آنان دوری گزینید و (اگر باز مطیع نشدند) آنان را به زدن تنبیه کنید، چنانچه اطاعت کردند دیگر راهی بر آنها مجویید، که همانا خدا بزرگوار و عظیم الشأن است.

مفاد آیه

مراحل مستفاد از آیۀ شریفه به شرح زیر است:

مرحلۀ نخست، پند و اندرز به این‎گونه زنان است؛ مرحلۀ دوم، دوری از آن‎ها در بستر است که نسبت به مرحلۀ نخست کمی شدیدتر است و سپس، در مرحلۀ سوم، مسئلۀ زدن مطرح می‎شود.

دراین‎باره باید به چند نکته توجه داشت:

  1. این مرحله واپسین مرحله است و طبیعی است درصورتی‎که مراحل پیشین پاسخ‎گو باشد، این مرحله اجرا نخواهد شد؛
  2. تنبیه بدنی باید ملایم و خفیف باشد و باعث شکستگی و جراحت و کبودی بدن نشود؛
  3. تنبیه بدنی خود نیز مراتبی دارد و در روایات، به زدن با چوب مسواک هم اشاره‎شده است؛ پس، درصورتی‎که مرتبۀ پایین پاسخ‎گو باشد، مرتبۀ بالاتر جایز نخواهد بود؛
  4. این مسئله مختص به زنان نبوده و در مسئلۀ ناسازگاری مردان نیز حاکم شرع موظف است مردان متخلف را از راه‎های گوناگون و حتی تعزیر (تنبیه بدنی) به وظایف خود آشنا کند.

بدترین زنان

در توضیح این آیۀ شریفه باید گفت، گروهی از زنان حقوق شوهر را نادیده می‎گیرند، در تأمین نیازهای جنسی وی کوتاهی کرده و بدون اجازۀ او از خانه خارج می‎شوند، با اخلاق رذیلۀ خودشان صفا و محبت خانوادگی را به کانونی از آتش تبدیل می‎کنند و با دخالت‎های نابجای خود در امور زندگی شوهران خویش، آنان را متأثر می‎سازند، این گروه از زنان استثنایی از دیدگاه اسلام فاقد ارزش انسانی هستند و به‎شدت تقبیح شده‎اند. رسول خداˆ دربارۀ این نوع از زنان می‎فرماید: «بدترین چیزها در عالم هستی، زنان ناسازگارند.»[1]

در زبان قرآن و حدیث و فقه اسلامی به این‎گونه زنان «ناشزه» می‎گویند که ریشۀ آن از غرور و خودبرتربینی آنان سرچشمه می‎گیرد و درنتیجه، این گروه استثنایی از شوهران خود پیروی نمی‎کنند و زندگی را بر شوهران خود تلخ و ناگوار می‎سازند. دین مقدس اسلام برای اصلاح و تنبیه چنین افرادی راه عاقلانه‎ای در پیش‎گرفته و مراحل تنبیه و تأدیب را این‎چنین بیان می‎کند.

امام صادق† می‎فرماید: «زن ناسازگار و ناشزه را می‎توانید با چوب مسواک بزنید.»[2] پیداست که زدن با چوب مسواک، شدید و دردآور نیست، بلکه اصلاً زدن محسوب نمی‎شود و تنها برای بیان شدت نارضایتی و فرونشاندن خشم است.

 

[1]. محمدباقر مجلسی، همان، ج 100، ص 240.

[2]. محمد بن علی بن بابویه قمی(شیخ صدوق)، من لا یحضره الفقیه، ترجمۀ محمدجواد غفاری، قم، اسلامی، 1413‎ق، ج 3، ص 521.

تعداد بازدید: 378
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

آزادی روابط جنسی

آزادی روابط جنسی

19 اردیبهشت, 1404

آزادی روابط جنسی برای انتخاب بهتر شریک زندگی!!!


مطالعه کامل
فرزندان نامشروع

فرزندان نامشروع

27 اسفند, 1403

محرومیت‌های ولدالزنا


مطالعه کامل
والدین

والدین

2 بهمن, 1403

وقتی والدین پیر می‌شوند


مطالعه کامل
فایده ازدواج

فایده ازدواج

8 آبان, 1403

با این همه سختی ازدواج چه فایده ای دارد؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)