جایگاه خانواده در کلام مقام معظم رهبری
یکی از مهم ترین هدف های ازدواج، رسیدن به آرامش روانی و سکون قلبی زن و شوهر در سایه برقراری روابط عاطفی بسیار نزدیک و حمایت های روحی آنها از یکدیگر است. قرآن کریم نیز در آیه 21 سوره روم به این واقعیت چنین اشاره می کند: «از نشانه های خداوند این است که همسرانی از نوع خودتان، برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میانتان دوستی و رحمت نهاد».
نزدیک ترین روابط عاطفی، میان زن و شوهر برقرار می شود و این در کاهش نگرانی ها و آشفتگی های دو طرف نقش اساسی دارد، به گونه ای که خانواده، منبع مهمی برای تأمین حمایت روانی و عملی در مقابله با تنش شناخته می شود.[1]
در آموزه های اسلامی، دل بستگی زن و شوهر، به انس آنها با هم و تعامل گفتاری تعبیر شده است.[2] خداوند در قرآن کریم، رابطه بسیار نزدیک زن و شوهر را با کنایه زیبایی توصیف می کند: «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنّ».[3]
لباس، مایه آرامش است. شب نیز به لباس تشبیه شده است و همان گونه که شب آرامش بخش است، روابط زن و مرد نیز آرامش بخش است.[4]
ازهمین رو، مقام معظم رهبری می فرماید:
مرد برای پیدا کردن آرامش، به زن در محیط خانواده احتیاج دارد. زن هم برای یافتن آرامش، به مرد در محیط خانواده نیازمند است… هر دو برای سکون و آرامش به هم احتیاج دارند.
کانون خانواده، سلول اصلی در بافت جامعه و کشور
کانون خانواده، سلول اصلی و هسته اصلی در بافت عظیم جامعه و کشور است. خانواده، مهم ترین و نخستین نهاد جامعه بشری است. این نهاد کوچک با پیوند زن و مرد شکل می گیرد و تأثیر فراوانی در رشد، تعادل و شکوفایی دارد. دین اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی، آموزه ها و دستورهای مفیدی درباره این نهاد به انسان ها دارد. در اسلام، خانواده، محبوب ترین[5] و عزیزترین[6] نهاد بشری نزد خداوند اعلام شده است.
از پیامبر گرامی اسلام روایت شده است که درهای آسمان، هنگام روی دادن چهار پدیده گشوده می شود که دو مورد از آنها مربوط به خانواده است: وقتی عقد ازدواج برگزار می شود و هنگامی که فرزند به چهره والدین خود نگاه می کند.[7]
یکی از آثار مهم ازدواج و تشکیل خانواده، رشد شخصیت و کمال معنوی زن و شوهر است. پیشوایان معصوم(ع) در سخنان خود، به این نکته اشاره کرده اند که فرد با ازدواج، نیمی از دین خود را کامل می کند[8] و ارزش اعمال عبادی او چندین برابر فرد بدون همسر می شود.[9]
همچنین فرد با ازدواج، اخلاق و عفت خود را بهتر حفظ می کند.[10] اینکه در قرآن کریم از زن و شوهر به عنوان لباس یاد می شود، به این دلیل است که هر یک از آنها با وجود دیگری و اثرپذیری از منش والای یکدیگر از مفاسد اخلاقی و آلودگی های جنسی در امان می مانند.[11]
درحقیقت، کمال روحی انسان، تنها در مدرسه خانواده دست یافتنی است.[12] مقام معظم رهبری نیز در کلامی گهربار می فرماید:
زن و شوهر در داخل خانواده باید به هم در تبعیت از دین و سلوک راه خدا… کمک کنند و همراهی داشته باشند.
[1]. محمدعلی مظاهری و دیگران، «مقایسه بهداشت روانی در زوج های جشن های ازدواج دانشجویی و زوج های عادی»، فصلنامه انجمن ایرانی روان شناسی، سال هفتم، بهار 1382، ش 1، ص 53.
[2]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 14، ص 2.
[3]. نک: بقره: 187.
[4]. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 504.
[5]. وسائل الشیعه، ج 14، ص 3.
[6]. بحارالانوار، ج 100، ص 222.
[7]. همان، ص 221.
[8]. همان، ج 14، ص 5.
[9]. همان، صص 6 و 7.
[10]. میرزا حسین نوری، مستدرک الوسائل، ج 14، ص 154.
[11]. سید محمدحسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی، ج 2، ص 44.
[12]. نک: مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص 166.