منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام
  • حرمت الکل پیش از کشف آن

حرمت الکل پیش از کشف آن

دسته بندی ها
  • فقه واحکام
برچسب ها

حرمت الکل پیش از کشف آن

 

شبهه: بی‌معناست که اسلام حدود ١۴٠٠ سال پیش الکل را حرام کند در حالی که زکریای رازی حدود ٩٠٠ سال پیش الکل را کشف کرد.

 

پاسخ:

 

اوّلا، در عصر پیامبر مکرم اسلام (ص) نیز الکل[1] به صورت خالص وجود داشت، ولی به نام الکل شناخته شده نبود و خاصیّت‌های آن کشف نشده بود.

 

ثانیا، برای فهمیدن حکم یک موضوع لازم نیست که حتما آن موضوع در زمان صدور حکم موجود بوده باشد، بلکه گاهی حکم یک موضوع از علّت حکم که توسط پیامبر ص یا امام معصوم ع بیان می‌شود، معلوم می‌گردد؛ به این معنا که گاهی در کنار بیان حکم یک موضوع، علّت آن نیز بیان می‌شود، چنانچه این علّت یا حکمت در موضوع دیگری نیز پیدا شود، آن حکم شامل این موضع نیز می‌شود. در مسئله الکل نیز قضیه همین است؛ یعنی در حرمت شراب، مست کننده‌گی آن ملاک حرمت است. بر این اساس هر چیزی از جمله الکل به دلیل مست کننده‌گی حرام خواهد بود.

 

ثالثا، در فقه اسلامی، احکام به صورت کلی مطرح می‌شود و تشخیص و تعیین مصداق از حاکم شرع برداشته و به عرف و عموم مردم واگذار شده است؛ از باب مثال شریعت یا حاکم شرع به صورت کلی اعلام می‌کند که موسیقی مطرب حرام است ولی این مسئولیت را ندارد که همه موسیقی‌ها را گوش دهد تا معلوم کند کدام موسیقی مصداق مطرب بوده و حرام است و کدام حرام نیست و یا شرع به صورت کلی اعلام می‌کند که آبزیان اگر پولک داشته باشند، حلال هستند و اگر نداشته باشند، حرامند اما هیچگاه شرع و حاکم شرع وظیفه ندارند که تمام آبزیان را بررسی کنند که پولک دارند یا خیر.

 

در مسئله مسکرات و مست‌کننده‌ها نیز وظیفه چنین است؛ یعنی اسلام و حاکم شرع اعلام می‌کند که هر نوع مسکر و مست‌کننده‌ای که اصالتا مایع باشد حرام و نجس است ولی این مسئولیت را ندارد که تمام مایعات را یک به یک بررسی کند تا مصادیق مسکرات را معین یا کشف کند و لذا حتی ممکن است یکی از مصادیق آن در زمان اعلامِ حکم کشف نشود و بعد کشف شده و مشخص شود که مسکر است در این صورت تحت حکم کلی قرار گرفته و حرام می‌باشد. بنابر این احکام کلی مربوط به شرع است ولی تعیین مصداق به عهده عرف مکلفین و مردم بوده و ممکن است بعد از صدور حکم کشف شود.

 

 

 

[1] . الکل ماده‌ای فرآوری شده است که از دوران‌های گذشته در مواد مست کننده استفاده می‌شده است اما از لحاظ شیمی بعد از اختراع دستگاه تقطیر در دوران جابر بن حیان و گذر زمان توسط زکریای رازی به عنوان یک مایع مستقل معرفی و کشف شد.

تهیه شده در: پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، سایت جوابگو، پژوهشگر: محسن مروتی و قربان آهنگری کیاسری

تعداد بازدید: 712
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

3 اردیبهشت, 1404

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟


مطالعه کامل
باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان

باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان

24 فروردین, 1404

باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان


مطالعه کامل
احکام روزه

احکام روزه

4 اسفند, 1403

احکام روزه (۲)


مطالعه کامل
روزه ماه رمضان

روزه ماه رمضان

27 بهمن, 1403

احکام روزه


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)