اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • مفهوم خالقیت خداوند

مفهوم خالقیت خداوند

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • خداشناسی
  • گزیده
برچسب ها
  • خالقیت
  • خدا
خالقیت خداوند

خالقیت خداوند

خالقیت خدا به چه معناست؟

خداوند خالق و آفريننده همة موجودات است. خلق به گفتة راغب به معناي اندازه‏ گيري ‏مستقيم است و معمولاً در ايجاد و ابداع چيزي بدون سابقه به کار مي‌رود.[1]

صفت آفرينندگي ذات باري در مقايسه او با آفريدگانش شكل مي‏گيرد، يعني پس از اثبات‏ واجب الوجود به عنوان نخستين علت براي پيدايي موجودات و ايمان به اين كه‏ همگي آنها در هستي خود نيازمند او هستند، صفت خالقيت براي خداوند و مخلوقيت براي‏ موجودات انتزاع مي‏ شود. قرآن مي‏فرمايد:

ذلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ لاَإِلهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَي‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَكِيلٌ (انعام: 102)

اين است خداوند، پروردگار شما! هيچ معبودي جز او نيست؛ آفريدگار همه چيز است، او رابپرستيد و او نگهبان و مدبر همه موجودات است.

خالقيّت به معناي حقيقي كلمه تنها درباره خداوند صادق است كه موجودات را ازعدم به هستي مي‏آورد. قرآن مي‏فرمايد:

هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ (حشر: 24)

اوست خداوندِ آفريدگار پديدآور صورت گر.

خالقیت

بررسي درباره آفرينندگي خداوند به شناخت بيشتر نسبت او با آفريدگانش مي‏ انجامد. از اين رو بيان چند نكته مفيد خواهد بود.

♦آفرينش الهي نيازي به ‏ماده ندارد، و صرف اراده خداوند برای خلق موجودات کافی است، از اين رو بديع و نو آور است بخلاف اختراعات بشری که حتما نیاز به مواد اولیه دارد.

♦همه موجودات در پيدايش و بقا به خداوند نيازمندند، ‏به گونه‏ اي كه اگر خداوند لحظه‏ اي از عنايت خود دست بردارد جهان هستي نابود مي‏گردد. این موضوع در اختراعات بشری معمولا وجود ندارد مثلا نجاری که میزی را می‌سازد، آن میز برای بقای خود به نجار نیازی ندارد ولی در مورد مخلوقات خداوند این گونه نیست و بقای آنان به عنایت خداوند وابسته است.

♦آفرينش الهي داراي منطقي روشن و سنتي قطعي است، به گونه‏اي كه مي‏ توان ازاين سنتها با قاطعيت سخن گفت.

 

[1] . مفردات راغب، ماده خلق.

تعداد بازدید: 306
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

حیات سیاسی

حیات سیاسی

14 تیر, 1404

ادامۀ حیات سیاسی ایران با این‌همه تحریم چگونه ممکن است؟


مطالعه کامل
برکت

برکت

12 تیر, 1404

چرا زندگی‌ها بی‌برکت شده است؟


مطالعه کامل
لعن

لعن

11 تیر, 1404

اسلام با لعن‌کردن، که خلاف وحدت است، موافق است؟


مطالعه کامل
عاشورا

عاشورا

10 تیر, 1404

عاشورا چگونه توانست پس از قرن ها همچنان الهام بخش میلیون ها نفر در سراسر جهان باشد؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)