اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام خداشناسی
  • خدا ساخته ذهن انسان

خدا ساخته ذهن انسان

دسته بندی ها
  • خداشناسی
برچسب ها
  • خدا، ترس، عوامل طبیعی، خداباوری، عبادت، اعتقاد، مارکسیست، داروین، فروید، دینداری، طبیعت، قربانی، پرستش

فروید روان شناس معروف مى‌گوید: انسان نیازمند است که در دل حس کند کسى بزرگ تر و قوى تر از وى، پشتیبان او است و بنابراین به پرستش موجودى که «خدا» نامیده مى شود، نیاز پیدا مى کند. در اصل، خدا وجود نداشته و خود انسان او را ساخته است.

پاسخ

سوال طرح شده بسیار خوب است و پیشینه آن به یونان باز می گردد.

این فرضیه را زیگموند فروید،[1] و پیش از او یک شاعر رومی به نام «تیفوس لوکرتیوس» مطرح کردند. آنان قائلند که ترسِ از عوامل طبیعى (مانند سیل، طوفان، زلزله، بیمارى، مرگ و …) موجب شده که انسان‌های اوّلیه براى همه عوامل طبیعى هراس آور، منشأ مشترکى ساخته و او را خدا بنامند و برای فرار از ترس و دلهره در برابر این عوامل آسیب‌رسان، رفته رفته به موجوداتی صاحب قدرت و شعور و مسلط بر طبیعت اعتقاد پیدا کرده تا بتوانند از طریق عبادت، دعا، قربانی و کارهایی از این قبیل، مهر و محبت آن موجودات را بر انگیخته و خود را از خطر برهانند. بنابر این انگیزه انسان برای خداباوری مسئله ترس است و در واقع خدا و عقاید دینی ساخته ذهن انسان‌ها برای محفوظ ماندن از آسیبِ برخی از عوامل طبیعی است.[2]

در پاسخ باید گفت که:

اوّلا، این دیدگاه در حدّ یک فرضیه و احتمال است و هیچ دلیلى بر اثبات آن وجود ندارد.

ثانیا، به طور کلى منشأ ترس انسان دو چیز است: یکى «عدم آگاهى» و دیگرى «عدم توانایى جسمى و روحى».

اگر مطابق دیدگاه فروید، ترس سبب گرایش به خدا و دین باشد، باید بگوییم کسانی که از ابتدا هیچ ترسی ندارند و نیز کسانی که ترسشان برطرف شد؛ یعنی آگاهی آنها نسبت به چیزی که از آن می‌ترسند، افزون شد و یا توانایی جسمانی و سلامت روحی و روانی پیدا کردند، ایمان و گرایش به خدا نیز در آنان وجود نداشته باشد، طبق این نظریه دانشمندانی مانند اينشتين، ماكس پلانك، ويليام جيمز، بركسون، داروين و… نباید معتقد به خدا و دین باشند در حالی که چنین نیست؛ به عنوان مثال می‌بینیم علم و اندیشه داروین که ابزار دست ماركسيست‌ها قرار گرفته خودِ او را بی‌دین نکرده و در نقل‌ها آمده است که داروین در وقت مردن، كتاب مقدّس را روى سينه‏اش چسبانده بود و رها نمى‏كرد.[3]

بنابر این ترس را (که ناشی از جهل و ضعف جسمی و روحی است) نمی‌توان عاملی برای گرایش به خدا و دین دانست؛ چه بسا افرادی که از علم و آگاهی بی‌بهره‌اند، یا توانایی جسمی و روحی ندارند از طرفی هم به خدا و دین معتقد نیستند و چه بسا دانشمندانی که علی‌رغم برخورداری از علم و توانایی جسمی و روحی به خدا و دین نیز معتقدند.

از طرفی اگر عدّه‌ای تنها از سرِ ترس خدا را می‌پرستند، این دلیل بر انکار وجود خدا و حقّانیت نداشتن دین نیست، بلکه نشان می‌دهد که انگیزه دینداری و اعتقاد مردم در مسیر صحیح قرار ندارد. به عنوان مثال بسیارى از اکتشاف‌هاى علمى بشر در طول تاریخ، به انگیزه شهرت طلبى یا کسب مال و موقعیت اجتماعى، صورت گرفته و این انگیزه‌ها غیراخلاقى و نادرست است. اما نادرست بودن این انگیزه‌ها، هرگز به معناى باطل بودن کشف علمى نیست.

علاوه بر این، بر اساس گواه تاریخی پیام‌آوران و کسانی که مردم را به سوی خدا و دینداری دعوت کردند، انسان‌های ترسو نبودند، بلکه شجاع‌ترین مردم بوده و در برابر سخت‌ترین شکنجه‌ها پایداری می‌کردند و از طرفی نیز انسان‌های ترسوی فراوانی بوده و هستند که هیچ اعتقادی به خدا و دین ندارند. بنابر این عامل گرایش به خدا و دینداری ترس نیست بلکه حس خداجویی است که در فطرت همه انسان‌ها وجود دارد[4] و اگر برخی گرایش به خدا و دین ندارند به این خاطر است که طینت خود را به گناه آلوده کردند.

[1] . روان پزشک نامدار اتریشى (1856 ـ 1939 م).

[2] . ر.ک: عبداللّه نصرى، خدا در اندیشه بشر، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، 1373. ص 38 ـ 40.

[3] . ر.ک: مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏3، ص: 582.

[4] . ر.ک: مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏3، ص: 602 – 603.

تعداد بازدید: 432
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

لعن

لعن

11 تیر, 1404

اسلام با لعن‌کردن، که خلاف وحدت است، موافق است؟


مطالعه کامل
بلاها جنگ و خشکسالی

بلاها جنگ و خشکسالی

8 تیر, 1404

 چرا میزان بلاها مثل جنگ و خشکسالی در کشورهای اسلامی بیشتر از کشورهای غیراسلامی است؟


مطالعه کامل
حل مشکلات زندگی با دعا امکانپذیر است

حل مشکلات زندگی با دعا امکانپذیر است

3 تیر, 1404

دعا، نیایش و توسل واقعاً تأثیری برای حل گرفتاری‌ها و مشکلات مادی و معنوی دارد‌؟


مطالعه کامل
شاکر علیم بودن خدا به چه معناست؟

شاکر علیم بودن خدا به چه معناست؟

20 خرداد, 1404

درقرآن آمده است خداوند شاکر علیم است چه معنایی دارد؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)