منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام آداب و مستحبات فقهی
  • خواب دیدن شخص تازه درگذشته

خواب دیدن شخص تازه درگذشته

دسته بندی ها
  • آداب و مستحبات فقهی
برچسب ها

 چگونه میتوان شخص تازه در گذشته را در خواب دید و از احوالش با خبر شد ؟

به طور كلى خواب و رؤيا بر سه قسم است، چنان كه رسول گرامى اسلام(ص) مى‏فرمايد: «الرؤيا ثلاثة: بشرى من الله، و تحزين من الشيطان، والذين يحدث به الانسان نفسه فيراه فى منامه؛ خواب و رؤيا سه گونه است. گاهى بشارتى ازناحيه خداوند است، گاه وسيله غم و اندوه از سوى شيطان و گاه مسائلى است كه انسان در فكر خود مى‏پروراند و آن را در خواب مى‏بيند»، (ميزان‏الحكمه، ج 4، ص 16، انتشارات مكتبه ‏الاسلامى). امّا «رؤيا و خواب صادق»، خوابى است كه با حوادث خارج از ما – چه جسمى و چه اخلاقى و روحى – و حقايق عالم هستى، مرتبط بوده و مستند به آنها است. در اين نوع خواب، «نفس» انسان از عالم دنيوى گذشته و با توجه به هم سنخى‏اش با عالم مثال و عالم مجردات، با آن دو مرتبط مى‏گردد. از اين رو مستند به علل طبيعى جسمانى انسان (مانند گرم بودن يا سرد بودن مزاج) و نيز علل خلقى و روحى انسان (مانند عصبى بودن، حسادت ورزيدن، كينه داشتن و امثال آن) نيست. البته رؤياى صادق كه مرتبط و مستند به وراى ما (عالم مثال و مجردات) است، خود اقسامى دارد كه مجال طرح آن در اينجا نمى‏باشد.نگا: الميزان، ج‏1، ص 269 – 273. نكته مهم آنكه آيا رؤياى صادق – كه در واقع پل ارتباطى با عالم غيب است و انسان در پرتو اين دسترسى، حقايق و صورى را مشاهده مى‏كند – پيش شرطى ندارد؟ آيا مقدماتى براى فراهم آمدن آن غوطه‏ورى و نظاره‏گرى وجود ندارد؟ اصلاً راه رسيدن به آن كدام است؟ اولياى الهى با استفاده از آيات و روايات فرموده‏اند: اگر كسى بخواهد در عالم بيدارى به اسرار عالم و آيات غيبى واقف شود، بايد «مراقبه» داشته باشد؛ يعنى، براى آمادگى دريافت حقايق و باطن جهان هستى، بايد مراقب اعضا، جوارح و اعمال خود باشد تا ظرفيت ادراك و فهم آيات الهى را پيدا كند. در عالم رؤيا و خواب نيز مراقبه لازم است. اگر كسى مى‏خواهد در عالم خواب، حقايق را – آن چنان كه هستند – بفهمد (رؤياى صادق) و از هدايت‏ها و اشارات و ارشادهاى آنها سودجويد، بايد «مراقبه» داشته باشد. اين با مراقبت خود در عالم بيدارى و رعايت آداب خواب – كه در روايات ذكر شده – به دست خواهد آمد. نظافت، طهارت، محاسبه اعمال روزانه، قرائت قرآن و بعضى از دعاها، كيفيت و چگونگى قرار گرفتن بدن هنگام خواب و خواندن دعا پس از بيدارى از خواب، كمترين آداب مراقبه است كه رعايت آن براى ديدن رؤياى صادق، بايسته و ضرورى است. به هر حال انجام دادن واجبات و ترك محرمات، نظيف بودن، با وضو خوابيدن، محاسبه اعمال روزانه، خواندن سوره «توحيد» و «تكاثر»، خواندن دعاى «اللهم ان امسكت نفسى فى منامى فاغفرلها و ان ارسلتها فاحفظها بما تحفظ به عبادك الصالحين» قبل از خواب، خوابيدن بر سمت راست بدن و رو به قبله و خواندن دعاى «لا اله الا الله الحليم الكريم الحى القيوم و هو على كل شى‏ء قدير سبحان رب النبيين و اله المرسلين، رب السموات السبع و مافيهن و رب الارضين السبع و ما فيهن و ما بينهن و رب العرش العظيم و الحمد للَّه رب العالمين» (پس از خواب)، بسيار مؤثر است. گفتنى اينكه دعاى پس از خواب، براى خواب ديدن رؤياى صادق در شب بعد، بسيار مؤثر و مجرّب است.بحارالانوار، ج‏76، ص‏181 – 218؛ و ميزان الحكمه، ج‏10، ص 262 – 267

یكی راه های ارتباط با اموات حضور در مزار و محل دفن آنهاست امام صادق (ع) مى‏فرماید: «قسم به خداى متعال، مردگان رفتن شما را [بر سر قبورشان‏] مى‏دانند و با حضور شما مسرور مى‏شوند و با شما انس مى‏گیرند و بهره‏مند مى‏شوند»،( وسائل الشیعه، ج 2، ص 878).
طبق روایاتی كه از ائمه ( علیهم السلام) وارد شده و نیز بنا به فرموده حكمای اسلامی ، روحی آدمی بعد از مفارقت از بدن مادی علاقه بسیار ضعیفی به بدن خویش دارد فلذا به كلی از این دنیا قطع رابطه نمی كند ( به خاطر علاقه ای كه به بدن خود دارد) و در روایات اشاره شده كه اموات هر چند وقت یك بار به دنیای طبیعت رفت آمد دارند ، برخی از آنها هفته ای یك بار و برخی دیگر ماهی یك بار و … به عالم طبیعت رفت و آمد می كنند ، فلذا حضور در مزار اموات و قرائت فاتحه و دعا برای آنان سبب آمرزش گناهان آنها می شود . پیامبر اكرم(ص) مى‏فرماید: « لیدخل على قبور الاموات من دعاء الاحیاء من الانوار مثل الجبال » ؛ دعاى زندگان به صورت كوه‏هاى نور بر قبرهاى مردگان داخل مى‏گردد (المحجة ‏البیضاء، ج 3، ص 341).
اما آگاهی از احوال مردگان دور از توانایی افراد عادی است ، اینگونه اطلاعات را فقط معصوم ( علیه السلام) می تواند به انسان بدهد. 
موفق باشید
تعداد بازدید: 273
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

3 اردیبهشت, 1404

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟


مطالعه کامل
باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان

باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان

24 فروردین, 1404

باقی ماندن بر جنابت در غیر ماه رمضان


مطالعه کامل
احکام روزه

احکام روزه

4 اسفند, 1403

احکام روزه (۲)


مطالعه کامل
روزه ماه رمضان

روزه ماه رمضان

27 بهمن, 1403

احکام روزه


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)