اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • مراجع عظام
  • خون دیدن بیشتر از ایام عادت

خون دیدن بیشتر از ایام عادت

دسته بندی ها
  • مراجع عظام
برچسب ها

سؤال :زنی که دارای عادت وقتيه و عدديه است اگر بيشتر از ايام عادتش خونی ببيند که دارای صفات حيض باشد، چه وظيفه‌ای دارد؟

جواب: اين مسأله چند صورت دارد: صورت اول: اگر همه روزهای عادت و قبل از عادت – به قدری که عرفاً بگويند عادتش جلو افتاده و يا با نشانه های حيض – و بعد از عادت با نشانه های حيض خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر نشود، همه حيض است. صورت دوم: اگر همه روزهای عادت و قبل از عادت و بعد از آن با نشانه های حيض خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر شود، در اين صورت فقط خونی را که در روزهای عادت خود ديده حيض است و خونی که پيش از آن و پس از آن ديده استحاضه می باشد، و بايد عبادتهايی را که در روزهای پيش از عادت و بعد از عادت به جا نياورده قضا نمايد. صورت سوم: اگر همه روزهای عادت را با چند روز پيش از عادت به قدری که عرفاً بگويند عادتش جلو افتاده خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر نشود همه حيض است. چه خون پيش از عادت نشانه های حيض را داشته باشد و چه خون پيش از عادت نشانه های حيض را نداشته باشد. و اگر همه روزهای عادت را با چند روز پيش از عادت – بيشتر از مقداری که عرفا بگويند عادتش جلو افتاده – خون ببيند، چنانچه آن خون نشانه های حيض را داشته باشد و با روزهای عادت از ده روز بيشتر نشود، همه حيض است. صورت چهارم: اگر همه روزهای عادت را با چند روز پيش از عادت به قدری که عُرفا بگويند عادتش جلو افتاده خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر شود، فقط روزهای عادت او حيض است و خونی که جلوتر ديده استحاضه است، چه آن خون نشانه های حيض را داشته باشد و چه آن خون نشانه های حيض را نداشته باشد؛ و همچنين اگر خونی که پيش از عادت ديده نشانه های حيض را داشته باشد و بيشتر از مقداری باشد که عرفا بگويند عادتش جلو افتاده، چنانچه با روزهای عادت بيشتر از ده روز شود، فقط روزهای عادت حيض و خونی که جلوتر ديده استحاضه است. صورت پنجم: اگر همه روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت با نشانه های حيض خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر نشود، همه حيض است. صورت ششم: اگر همه روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت بدون نشانه های حيض خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر نشود، بنابر احتياط واجب در زايد بر عادت جمع کند بين تروک حائض و اعمال مستحاضه. صورت هفتم: اگر همه روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر شود، روزهای عادت حيض و مابقی استحاضه است، چه خون بعد از روزهای عادت نشانه های حيض را داشته باشد و چه خون بعد از روزهای عادت نشانه های حيض را نداشته باشد.

آیت الله العظمی وحید خراسانی

تعداد بازدید: 87
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

31 اردیبهشت, 1404

اگر فقط ترجمه قرآن را بخوانیم، آیا نتیجه بهتری نمی ‌گیریم؟


مطالعه کامل
دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

27 فروردین, 1404

مراجع شیعه درباره بهائیت چه می‌گویند؟


مطالعه کامل
راه کارهای کنترل خشم

راه کارهای کنترل خشم

6 فروردین, 1404

مهارت های کنترل خشم و عصبانیت چیست؟


مطالعه کامل
احکام ماه رمضان مسافرت شغلی

احکام ماه رمضان مسافرت شغلی

26 اسفند, 1403

منتخب احکام روزه مسافرت درماه مبارک رمضان


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)