اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • قرآن و عترت
  • ذوالقرنین کیست؟

ذوالقرنین کیست؟

دسته بندی ها
  • قرآن و عترت
برچسب ها

الف) منظور از ذوالقرنين در سوره كهف كيست؟ ب) در چه زماني مي‌‏زيسته است؟ ج) پيرو كدام دين و پيامبر(ص) بوده است؟ د) محل سكونت و سرزمين وي كجا بوده است؟

 قرآن، داستان ذوالقرنين را در سوره كهف آيات 83 تا 98بيان كرده و براي او ويژگي‏هايي را برشمرده است.     مفسران در اينكه ذوالقرنين كيست، اختلاف نظر دارند. برخي او را اسكندر مقدوني و عده‏اي او را «شين هوانك تي» و… دانسته‏اند و هر يك كوشيده‏اند تا اين ويژگي‏هاي قرآني را با آنها تطبيق دهند، اما نظري را كه علامه ‏طباطبايي(ره)، آيت‏اللّه‏ مكارم‏شيرازي و…به صحت و حقيقت نزديك‏تر مي‏دانند، اين است كه ذوالقرنين همان كوروش كبير، پادشاه هخامنشي است.    الميزان، ج 13، ص 391؛ تفسير نمونه، ج 12، ص 543.    قرينه‌‏هايي كه ايشان براي تأييد خود مي‏آورند از اين قرار است:    1 . ذوالقرنين شخصيتي است كه خداوند به او تمكن در روي زمين و قدرت و اختيار داده است و اين با شخصيت كوروش كه بر بخش عظيمي از آسيا و اروپا دست يافته و نخستين امپراتوري بزرگ تاريخ را تأسيس كرده است، توافق دارد.     2 . ذوالقرنين مطرح شده در قرآن خداشناس و موحد است و كوروش هم خداشناس و يكتاپرست بوده است و معقول‏ترين تاريخي كه براي ظهور زرتشت ياد مي‏شود، حدود قرن ششم پيش از ميلاد (560 ـ 539 ق. م) است    ر. ك: تفسير نور الثقلين، ج 3، ص 294 ـ 295.    كه با تاريخ حيات كوروش توافق دارد.    3 . ذوالقرنين سفر يا لشكركشي به غرب يا مغرب خورشيد داشته است و اين با لشكركشي كوروش به آسياي صغير و تسخير آن سرزمين انطباق دارد.     4 . ذوالقرنين سفر يا لشكركشي به شرق يا مشرق خورشيد داشته است و اين با لشكركشي كوروش به جنوب شرقي (مكران و سيستان) و شمال شرقي (حدود بلخ) انطباق دارد.     5 . ذوالقرنين با قومي وحشي مواجه شده است و اين با رفتن كوروش به سمت شمال و نبرد با اقوام وحشي «سكا» كه به عبارتي همان يأجوج و مأجوج هستند، انطباق دارد. در اين جا كوروش اقوام وحشي را عقب مي‏راند و در معبر داريال سدي با آهن و مس مي‏سازد كه هنوز بقاياي اين سد برپاست.    بهاءالدين خرمشاهي، فصلنامه بينات، سال چهارم، شماره دوم تابستان 76 ص 109 ـ 105.    البته مبتكر اين نظريه «سر سيد احمدخان هندي» است كه «مولانا ابوالكلام آزاد» در ايضاح و تقريب آن كوشيد.    الميزان، ج 13، ص 391.    از بسياري از روايات اسلامي كه از پيامبر(ص) و ائمه معصومين(ع) نقل شده مي‏خوانيم: «او پيامبر نبود بلكه بنده صالحي بود».    

تعداد بازدید: 359
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

31 اردیبهشت, 1404

اگر فقط ترجمه قرآن را بخوانیم، آیا نتیجه بهتری نمی ‌گیریم؟


مطالعه کامل
5 دی, 1402

یک شبهه قرآنی


مطالعه کامل
4 دی, 1402

همه علوم در قرآن


مطالعه کامل
20 آبان, 1402

شناخت احادیث جعلی و غیر جعلی


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)