منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام کلام سیاسی(امامت و ولایت فقیه) امامت
  • رابطه سالاری در فرزندان انبیا

رابطه سالاری در فرزندان انبیا

دسته بندی ها
  • امامت
  • تاریخ فرق و ادیان
برچسب ها
  • پیامبران، نسب، انتخاب، انتصاب، شایستگی، عصمت، تقوا، علم، عصمت، چانشین، خلافت، انسان کامل، زمام، امامت، جامعه، حاکم،

شایسته سالاری با کاری که پیغمبران و امامان می‌کردند، یعنی پسران خودشان را جانشین خود می‌کردند سازگاری ندارد. این کار همان کاری است که پادشاهان در طول تاریخ می‌کردند.

پاسخ:

شایسته سالاری در هر حوزه به ویژه حوزه مسئولیت حکومتی به این معناست که بهترین و شایسته‌ترین فرد آن مسئولیت را به عهده بگیرد و در این معنا اختلافی نیست. آنچه در اینجا مهم است و جای اختلاف دارد این است که شایسته‌ترین را چه کسی انتخاب و تعیین می‌کند، اگر به فرهنگ و جامعه امروزی غرب نگاه کنیم، اکثریت مردم با رأی خودشان شایسته‌ترین را برای به دست گرفتن حاکمیّت انتخاب می‌کنند، ولی این مسئله در نگاه اسلامی به چند دلیل پذیرفته نیست:

اوّلا، امکان اشتباه در رأی اکثریت مردم وجود دارد. در دموکراسی غرب که حاکم را خودشان انتخاب می‌کنند معلوم نیست شایسته‌ترین فرد انتخاب شده باشد یا خیر.

 ثانیا، خداوند متعال خالق عالم بوده و مالک آن است و به تبع آن اختیار حاکمیّت عالم نیز ملک اوست و کسی غیر او حقّ حاکمیت بر عالم را ندارد تا حق انتخاب حاکم را داشته باشد. اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا(سجده: 24)؛ و از آنان پيشوايانى قرار داديم كه (مردم را) به دستور ما هدايت مى‏كردند»، نشان می‌دهد که حقّ تعیین امام به دست اوست و مردم نه حقّ چنین کاری را دارند و نه توانایی آن را.

 ثالثا، امامت و حاکمیّت بر جامعه اسلامی برای اجرایی کردن دستورات دین از  ویژگی‌هایی نظیر عصمت، تقوا، عدالت و… برخوردار است که تنها خداوند متعال به حقیقت آنها آگاهی داشته و می‌تواند امام و فرد شایسته را تعیین کند. به تعبیر قرآن کریم: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه‏(انعام: 124)؛ خداوند آگاهتر است كه رسالت خويش را كجا قرار دهد!». امام خلیفه الهی، ولی خدا، انسان کامل، صاحب عصمت است، امام به تعبیر امام رضا علیه السلام: « زمام دین و نظام مسلمین و عزت مؤمنین است. امامت بنیاد پاک اسلام و شاخه با برکت آن است… کیست که‏ به حق شناسائى امام برسد یا تواند او را انتخاب کند؟ هیهات هیهات، خردها درباره‏اش گمراهند و خاطرها در گمگشتگی، عقل‌ها سرگردان و چشم‌ها بى‏دید، بزرگان در اینجا کوچکند و حکیمان در حیرت و بردباران کوته‏نظر و هوشمندان گیج و نادان و شعراء لال و گنگ و ادباء درمانده و سخندانان بى‏زبان، شرح یک مقامش نتوانند و وصف یکى از فضائلش ندانند، همه به عجز معترفند، چگونه توان کنه‌اش را وصف کرد و اسرارش فهمید؟».[1]

با این وصف اکثریت جامعه علاوه بر اینکه حقّ تعیین حاکم و امام را ندارند، توانایی تشخیص چنین فردی را نیز نخواهند داشت.

بنابر این تعیین امام تنها به دست خداوند متعال است و حتّی پیامبران و امامان معصوم در تعیین آن نقشی ندارند تا این شبهه ایجاد شود که آنان نعوذ بالله شایسته‌سالای را رعایت نکردند و فرزندان خودشان را جانشین خود قرار دادند بلکه تنها نقش آنان به اذن الهی معرّفی پیامبر یا امام بعد از خودشان است که از طرف خداوند متعال تعیین شده است.

[1] . «… إِنَّ اَلْإِمَامَةَ زِمَامُ اَلدِّینِ وَ نِظَامُ‏ اَلْمُسْلِمِینَ‏ وَ صَلاَحُ اَلدُّنْیَا وَ عِزُّ اَلْمُؤْمِنِینَ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أُسُ‏ اَلْإِسْلاَمِ‏ اَلنَّامِی وَ فَرْعُهُ اَلسَّامِی … فَمَنْ ذَا اَلَّذِی یبْلُغُ مَعْرِفَةَ اَلْإِمَامِ‏ أَوْ یمْکِنُهُ اِخْتِیارُهُ هَیهَاتَ‏ هَیهَاتَ ضَلَّتِ اَلْعُقُولُ وَ تَاهَتِ اَلْحُلُومُ وَ حَارَتِ‏ اَلْأَلْبَابُ‏ وَ خَسَأَتِ اَلْعُیونُ‏ وَ تَصَاغَرَتِ‏ اَلْعُظَمَاءُ وَ تَحَیرَتِ اَلْحُکَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ‏ اَلْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ‏ اَلْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ اَلْأَلِبَّاءُ وَ کَلَّتِ اَلشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ اَلْأُدَبَاءُ وَ عَییتِ اَلْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِیلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ‏ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ اَلتَّقْصِیرِ وَ کَیفَ یوصَفُ بِکُلِّهِ أَوْ ینْعَتُ بِکُنْهِهِ‏ أَوْ یُفْهَمُ شَیْ‏ءٌ مِنْ أَمْرِهِ أَوْ یوجَدُ مَنْ یقُومُ مَقَامَهُ»،  محمد بن يعقوب كلينى ، ‏الكافي، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1407 ق‏، ج 1، ص 200.

تعداد بازدید: 167
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

أَطِیعُوا اللَّهَ

أَطِیعُوا اللَّهَ

21 اردیبهشت, 1404

آیا منظور از آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» تبعیت از ولی فقیه است؟


مطالعه کامل
دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

27 فروردین, 1404

مراجع شیعه درباره بهائیت چه می‌گویند؟


مطالعه کامل
معنای برتری بنی‌اسرائیل در قرآن

معنای برتری بنی‌اسرائیل در قرآن

22 اسفند, 1403

برتری بنی‌اسرائیل که در قرآن آمده به چه معناست؟


مطالعه کامل
آیا احترام به عقاید اهل سنت لازم است

آیا احترام به عقاید اهل سنت لازم است

16 اسفند, 1403

آیا احترام به عقاید اهل سنت لازم است؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)