منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • راه‌های تهذیب نفس

راه‌های تهذیب نفس

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • اسلام
  • تزکیه نفس
  • رذائل اخلاقی
  • فضائل اخلاقی
  • وجود، آثار و صفات
برچسب ها
  • تزکیه
  • تهذیب
  • خدا شناسی
  • خود شناسی
  • محرمات
تذهیب نفس

تذهیب نفس

تهذیب نفس

تهذیب نفس

راه‌های تهذیب نفس و خودسازی به شرح زیر است

الف) تفکر در خداشناسی و خودشناسی:

لغت‎شناسان «فکر» را به اعمال عقل و نظر و به‎کارگیری ذهن معنا کرده‎اند؛ بنابراین، مرز بین نوع انسانی و دیگر حیوانات «عقل» است و «فکر»، که همان به‎کارگیری نیروی عقلانی است، حدّفاصل بین دو صنف از انسان‎هاست و درحقیقت، آدمیان از این زاویه بر دو قسم‎اند.

گروه نخست، متفکران و گروه دوم، کسانی‎که این ابزار و سرمایۀ خدادادی را مهمل گذاشته و به تعطیلی کشانده‎اند.

نیروی عقل اگر به‎طور طبیعی و براساس فطرت خود و بدون دخالت انگیزه‎ها و عوامل نفسانی و شیطانی به کار افتد، نتیجه‎ای خوش و سازنده خواهد داشت و رو به‎سوی «رحمان» می‎برد.

امیرمؤمنان† می‎فرماید:

ألا لا خَیرَ فی قِراءةٍ لیسَ فیها تَدَبُّرٌ، ألا لا خَیرَ فی عِبادَةٍ لیسَ فیها تَفَقُّهٌ.

بدانید که در قرآن‎خواندنی که با تدبّر همراه نباشد، خیری نیست؛ بدانید که در عبادتی که با فهم و اندیشه توأم نباشد، خیری نیست.[1]

تفکر در خداشناسی و خودشناسی یکی از راه‎های تهذیب نفس است؛

خداشناسی به این معناست که انسان به حقیقتی برسد که درک کند خداوند علت و خالق اوست و او عین نیاز و متعلق به خداوند است؛ چنان‎که در قرآن می‎فرماید:

«یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِی الْحَمِیدُ (فاطر: 15)؛

ای مردم، شما (همگی) نیازمند به خدایید، تنها خداوند است که بی‎نیاز و شایستۀ هرگونه حمد و ستایش است.»

راه‌های تهذیب نفس

امام علی† می‎فرماید: «هرکه خدا را شناخت، معرفتش کامل گشت؛»[2] به‎طورکلی، معرفت و شناخت یک موجود به حسب آن شی مورد شناخت، به دو صورت تحقق می‎یابد. یکی شناخت حضوری و دیگری شناخت حصولی.

دربارۀ خداوند متعال نیز همین دو نوع شناخت متصور است.

یکی شناخت حضوری، که بدون وساطت مفاهیم ذهنی تحقق می‎یابد و دیگری شناخت کلی و حصولی که به‎وسیلۀ مفاهیم عقلی حاصل می‎شود و مسقیم به ذات الهی تعلق نمی‎گیرد.

یکی از مهم‎ترین راه‎های خداشناسی، خودشناسی است. پیامبر اکرمˆ می‎فرماید: «هرکس خود را شناخت، خدای خود را شناخته است.»[3]

اگر انسان خویش را بشناسد، هم مبدأ جهان امکان را می‎شناسد و هم به معاد ایمان می‎آورد و حیات ابدی را پیش از هر چیزی می‎بیند و به آن دل می‎بندد و هم مسیر بین آغاز و انجام را می‎شناسد، اما اگر خویش را نشناسد،

هم مبدأ یعنی خدا را فراموش می‎کند و هم به معاد و حیات ابدی توجهی ندارد و درواقع، با فراموش‎کردن نفس از همه معارف بازمی‎ماند؛[4]

ب) پس از تفکّر در خداشناسی و خودشناسی مهم‎ترین کار در تهذیب نفس، ترک محرّمات و انجام واجبات به‎صورت کامل و انجام مستحبات و ترک مکروهات در حد مقدور است.

ترک محرمات و انجام واجبات به‎طور کامل، که از مهم‎ترین کارها در مسیر تهذیب نفس است، در روایات تأکید شده است.

راه‌های تهذیب نفس

پیامبر اکرمˆ در توصیه‎ای خطاب به امیر مؤمنان† می‎فرماید:

یا عَلِی أَحَبُّ اَلْعَمَلِ إِلَی اَللَّهِ ثَلاَثُ خِصَالٍ مَنْ أَتَی اَللَّهَ بِمَا اِفْتَرَضَ عَلَیهِ فَهُوَ مِنْ أَعْبَدِ اَلنَّاسِ وَ مَنْ وَرِعَ عَنْ مَحَارِمِ اَللَّهِ فَهُوَ مِنْ أَوْرَعِ اَلنَّاسِ وَ مَنْ قَنِعَ بِمَا رَزَقَهُ اَللَّهُ فَهُوَ مِنْ أَغْنَی اَلنَّاسِ.

ای علی، محبوب‎ترین کردار نزد خداوندگار سه‎چیز است:

آن‎کس که واجبات الهی را انجام دهد، از عابدترین مردم به‎شمار آید و آن‎کس که از محرّمات الهی بپرهیزد، از پارساترین مردمان گردد و آن‎کس که به روزی مقدّر شده از جانب خداوند قانع باشد، از ثروتمندترین مردم محسوب شود.[5]

ـ انجام محرمات از موانع قرب الهی و تهذیب نفس است؛ برای نمونه، امام محمدباقر† در بیان اثر گناه تکبر در دوری از خداوند می‎فرماید:

«الجَبّارونَ اَبعَدُ النّاس منَ اللهِ عزّوجلَّ یومَ القیامَهِ؛ دورترین مردم از خداوند عزّوجل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.»[6]

دربارۀ انجام واجبات و مستحبات روایت مشهوری به نام «حدیث قرب فرایض و نوافل» وجود دارد که به این بیان است و از احادیث قدسی به‎شمار می‎آید:

و َمَا یتَقَرَّبُ إِلَی عَبْدٌ مِنْ عِبَادِی بِشَی‎ءٍ أَحَبَّ إِلَی مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیهِ، وَإِنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إِلَی بِالنَّافِلَةِ حَتَّی أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ، وَبَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ، وَلِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ، وَیدَهُ الَّتِی یبْطِشُ بِهَا، إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ، و آن سَأَلَنِی أَعْطَیتُهُ.

و هیچ‎یک از بندگانم به من تقرب نجوید با عملی که نزد من محبوب‎تر باشد از آنچه بر او واجب کرده‎ام و به‎درستی که به‎وسیلۀ نافله به من تقرب می‎جوید؛ تاآنجا‎که، من دوستش می‎دارم و چون دوستش دارم، آنگاه گوش او می‎شوم که با آن می‎شنود و چشمش می‎شوم که با آن می‎بیند و زبانش می‎گردم که با آن سخن می‎گوید و دستش می‎شوم که به آن می‎گیرد.

اگر بخوانَدَم، اجابتش می‎کنم و اگر خواهشی از من کند، به او می‎دهم.[7]

در کنار ترک محرمات و انجام واجبات به‎صورت کامل، انجام مستحبات و ترک مکروهات در حد مقدور نیز متمّم و مکمّل حرکت در سیر الی الله و تهذیب نفس است.

راه‌های تهذیب نفس

در زیر به احادیثی دربارۀ برخی مستحبات اشاره می‎کنیم:

ـ شب‎زنده‎داری: امام حسن عسکری† دراین‎باره می‎فرماید:

«اِنَّ الوُصُولَ اِلی اللهِ عَزّوجلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتِطاءِ اللَّیلِ؛ وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد»؛[8]

ـ خوشرویی با مردم:

امام سجاد† می‎فرماید:

«إِنَّ أَقْرَبَکمْ مِنَ اللَّهِ أَوْسَعُکمْ خُلْقا؛ نزدیک‎ترین شما به خداوند، خوش‎خلق‎ترین شماست.»[9]

ترک مکروهات به‎معنای ترک امور ناپسند در نزد حق‎تعالی است که آثار وضعی و معنوی ویژه در شخص دارد و سبب تقرب به حق‎تعالی و تهذیب نفس انسان می‎شود. برخی موارد ترک مکروهات در روایات چنین است:

ـ ترک پرخوری:

«… امام صادق† می‎فرماید:

«کثْرَةُ الْأَکلِ مَکرُوهٌ؛ زیاد خوردن مکروه است.» روشن است که پرخوری باتوجه‎به ضررهایی، مانند اضافه‎وزن و چربی خون که برای بدن دارد، مکروه است. البته، اگر این ضرر به حد ‎توجه‎برانگیزی برسد از کراهت خارج‎شده و به حرمت می‎رسد؛

ـ تنها خوابیدن مرد در خانه:

پیامبراکرمˆ می‎فرماید:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ کرِه لَکمْ أَیتُهَا الْأُمَّةُ أَرْبَعاً وَ عِشْرِینَ خَصْلَة… وَ کرِهَ أَنْ ینَامَ الرَّجُلُ فِی بَیتٍ وَحْدَه.

به‎راستی که خدای عزوجل 24 خصلت را برای شما نمی‎پسندد … و نمی‎پسندد مردی در خانه‎ای تنها بخوابد؛[10]

ـ خوابیدن بین‎الطلوعین (طلوع فجر تا طلوع آفتاب) یا بین نماز مغرب و عشا از عوامل فقر شمرده‎شده است؛[11] زیرا یکی از ارزشمندترین فرصت‎های انسان، که زمان تقسیم رزق است، ازبین می‎رود و به‎همین‎دلیل، از مکروهات شمرده‎شده است؛

پ) مشارطه، مراقبه، محاسبه، مؤاخذه

از روش‎های بسیار مؤثر در خود‎سازی معنوی، استفاده از ابزاری است که بزرگان اهل معرفت و پیشتازان وادی معنویت و تقوا بیان کرده‎اند و آن چهار مرحله دارد:

راه‌های تهذیب نفس

یک ـ مشارطه و عزم:

انسانی که قصد حرکت در جهت کمال و تربیت نفسانی خود دارد، ابتدای هرروز لازم است با خود شرط کند که در طول روز مرتکب گناهی نگردد؛ مثلاً، کسی‎که می‎خواهد با یک صفت بدی که در او وجود دارد و یا عادت زشتی که در خود احساس می‎کند به مبارزه برخیزد، باید با خود عهد کند که آن صفت و یا عادت را از صحنۀ عمل و رفتار خود دور کند و شیوۀ زندگی خود را از حاکمیت آن برکنار نگه دارد و این گام نخست است؛

دو ـ مراقبت:

پس از تصمیم و ارادۀ قطعی دراین‎زمینه باید همواره در طول روز و تا هنگام استراحت شبانگاهی به کشیک نفس پرداخته و لحظه‎ای از آن غافل نباشد تا وسوسه‎های نفسانی و حالات شیطانی نتواند او را از جادۀ حق و اعتدال خارج کرده و به‎سوی آن عمل و یا صفت زشت سوق دهد و یا کار پسندیده را در نظرش به‎صورت دیگری جلوه دهد و یا با تنبلی و کسالت او را از اقدام و ادامه بر انجام آن منصرف کند.

این گام بسیار مهمی است که در آغاز، سخت و دشوار است، ولی به‎تدریج، از دشواری آن کاسته و آسان خواهد شد؛

سه ـ محاسبه:

حسابرسی و تفتیش نسبت‎به حالات نفسانی و اعمال صادرشده از شخص در طول روز، از ضروری‎ترین کارهاست که بدون آن هیچ حرکتی رو به سامان نخواهد رفت. امام کاظم† فرمود:

لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی کلِّ یوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اِسْتَزَادَ اَللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَیئاً اِسْتَغْفَرَ اَللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَیهِ.

هرکس روزانه به‎حساب خود رسیدگی نکند، تا اگر کار نیکی انجام داده است از خداوند تقاضای توفیق بیشتری کرده و چنانچه مرتکب عمل زشت و گناهی شده است و از او طلب آمرزش و توبه کند، از ما نیست؛[12]

راه‌های تهذیب نفس

چهار ـ مؤاخذه:

گام نهایی در طی این عملیات این است که با برخورد جدی با خود و گریبان‎گیری از خویشتن و تنبیه نفس به‎وسیلۀ روزه و مانند آن، در صورت نقض پیمان، از او برای رعایت‎کردن و نشکستن دوبارۀ آن تعهد بگیرد.[13]

[1]. محمدباقر مجلسی، همان، ج 4، ص 211.

[2]. محمد محمدی ری‎شهری، میزان الحکمه، ترجمۀ حمید‎رضا شیخی، قم، دارالحدیث، 1376، ج 7، ص185.

[3]. محمدباقر مجلسی، همان، ج 2، ص 32.

[4]. عبدالله جوادی آملی، فطرت در قرآن، قم، اسراء، 1388، ص 84.

[5]. حسن بن علی بن شعبه حرّانی، تحف العقول، بیروت، الفجر، 1429‎ق، ص 7.

[6]. محمد بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه، همان، ج 15، ص 381.

[7]. محمدبن یعقوب کلینی، همان، ج ۲، ص ۳۵۲.

[8]. سیدمحسن امین عاملی، همان، ج 1، ص 42.

[9]. همان، ص 644.

[10]. محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، الخصال، همان، ج 2، ص 520.

[11]. همان.

[12]. محمد بن یعقوب کلینی، همان، ج 2، ص 453.

[13]. سیدمحمدحسین حسینی طهرانی، رسالۀ سیر و سلوک منسوب به علامه بحرالعلومŠ، تهران، علامه طباطبایی، 1395، ص 140.

تعداد بازدید: 238
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

أَطِیعُوا اللَّهَ

أَطِیعُوا اللَّهَ

21 اردیبهشت, 1404

آیا منظور از آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» تبعیت از ولی فقیه است؟


مطالعه کامل
آزادی روابط جنسی

آزادی روابط جنسی

19 اردیبهشت, 1404

آزادی روابط جنسی برای انتخاب بهتر شریک زندگی!!!


مطالعه کامل
آیا کمک گرفتن از غیر خدا شرک نیست؟

آیا کمک گرفتن از غیر خدا شرک نیست؟

6 اردیبهشت, 1404

آیا کمک گرفتن از غیر خدا شرک نیست؟


مطالعه کامل
عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟

3 اردیبهشت, 1404

عربی خواندن نماز چه فلسفه‌ای دارد؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)