راه های مبارزه با همجنس بازی چیست ؟
راه های رفع همجنس بازی چیست؟ آیا اگر کسی دچار این مشکل باشد باید طرد شود؟ درمان چگونه است؟
پاسخ:
معمولاً عوامل همجنس بازی را میتوان چنین برشمرد:
1 – روابط غلط خانوادگی که در نتیجه آن، پسر با پدر و دختر با مادر انطباق نمییابد و الگوی رفتاری مناسب کسب نمیکند.
2 – تجارب غلط هم جنس خواهی در اثر برخورد با دوستان ناباب.
3 – احساس بی ارزشی و سرخوردگی در تلاش برای ایجاد رابطه مشروع با جنس مخالف.
4 – محدودیتهای محیطی (مثلاً محل خواب پسرها از یکدیگر جدا نیست و یا اهل خانواده مجبورند با هم در یک محل و در یک اتاق زندگی کنند).
5 – ضعف مبانی مذهبی و اعتقادی.(1)
شخصی که به این عادت ناپسند مبتلا است برای مقابله با این عادت ناپسند، میتواند از شیوههای زیر استفاده نماید:
1 – احساس کند که فردی عادی است و احساس با ارزش بودن نماید.
2 – تلاش کند تا از رو در رو شدن با جنس مخالف احساس شکست نکند.
3 – روحیه برخورد با جنس مخالف را در خود ایجاد کند.
4 – بنیه اخلاقی و تسلط بر نفس خود را تقویت نماید.
5 – تصمیم بگیرد که دیگر به آن عادت برنگردد.(2)
البته قبل از درمان هم جنسبازی باید به پیشگیری از آن فکر کرد که نقش اساسی را در این رابطه، خانواده و پدران و مادران دارند. آنها باید فرزند خود را از محبت سیراب سازند تا زود تسلیم محبت دیگران نشود. و نکته دیگر برخورد پدر و مادر با یکدیگر است.
اگر مادر تسلط بر پدر داشته باشد و در برابر فرزندان پدر را منکوب سازد، پسر از پدر متابعت میکند و در برابر دیگران خود را تسلیم میکند.(3)
اسلام به منظور مقابله با این عادت ناپسند راهکارهایی را مظرح کرده است:
1 – اجتناب از نگاه شهوتآمیز به پسران: از نظر شرعی نگاه کردن از روی شهوت به جوانی که هنوز مو به صورتش در نیامده، حرام است رسول اکرم صلی الله وعلیه وآله فتنه جوان زیبا را از فتنه دختر باکره بیشتر دانسته است. (4)
2 – پرهیز از بوسه شهوتآمیز: امام صادق علیهالسلام از قول رسول خدا صلی الله وعلیه وآله فرمودهاند: “کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد، خداوند او را در قیامت به لجامی از آتش لجام میزند”.(5)
اگر مسلّم شد کسی جوانی را از روی شهوت بوسیده، باید حد بخورد و حدش از سی تا نود تازیانه است. هر قدر که حاکم شرع صلاح بداند، او را میزند.
3 – اجتناب از خوابیدن دو پسر در یک بستر: رسول خدا صلی الله وعلیه وآله میفرماید: “بستر فرزندان خود را از سن ده سالگی جدا سازید، یعنی دو برادر یا دو خواهر یا برادر و خواهر زیر یک لحاف نخوابند”. (6)
4 – تقویت ایمان: هم جنس بازی بر اثر طغیان غریزه جنسی انجام میشود و یاد خدا و یاد مرگ و تقویت ایمان از طریق ارتباط همیشگی با خدا و دعا و توسل در کنترل غریزه جنسی بسیار مؤثر است.
5 – توجه به آثار و عواقب هم جنس بازی: انسان به صورت طبیعی تمایل به جنس مخالف دارد. هرگونه کاری که تمایل طبیعی او را منحرف سازد، یک نوع بیماری تلقی میشود. از دست دادن احساسات طبیعی بر جسم و روح انسان تأثیر میگذارد. چه بسا افرادی که به این بیماری مبتلا باشند، گرفتار ضعف قوه جنسی و به اصطلاح سرد مزاجی شوند. از امام صادق علیهالسلام در مورد فلسفه تحریم لواط سؤال شد، فرمود: “اگر آمیزش با پسران حلال بود، مردان از زنها بی نیاز میشدند و این باعث قطع نسل انسان میشد و باعث از بین رفتن آمیزش طبیعی میگشت و این کار مفاسد زیاد اخلاقی و اجتماعی به بار میآورد”.(7)
ازدواج شرعی، چون موافق فطرت است، به فرمایش قرآن آرام بخش است(8) ولی هم جنس بازی و لواط، عملی بر خلاف فطرت است و هر چه با فطرت هم خوانی نداشت، تأثیر سوء دارد، یعنی نه تنها فاعل و مفعول با این عمل به آرامش نمیرسند، بلکه بر تحیر و سرگردانی آنها افزوده میشود. به همین دلیل روایات زیدی درباره هم جنس بازی نقل شده که بسیار تکان دهنده است. با مطالعه آن روایات، میتوان به پلید بودن این عمل پی برد. قطعاً روایات در جلوگیری از این عادت ناپسند مؤثر است. پیامبر اکرمصلی الله وعلیه وآله فرمودهاند: “هر کس با نوجوانی آمیزش جنسی کند، روز قیامت ناپاک وارد محشر میشود، آن چنان که تمام آبهای جهان او را پاک نخواهند کرد و خداوند او را غضب میکند و از رحمت خویش دور میدارد و دوزخ را برای او آماده ساخته و چه بد جایگاهی است”. سپس فرمود: “هرگاه جنس مذکر با مذکر آمیزش کند، عرش خداوند به لرزه درمیآید”.(9)
البته واضح است که با توبه، این گناه مانند گناهان دیگر بخشیده میشود.
6 – پرهیز از معاشرت با منحرفان: یکی از راههای گرایش به هم جنس بازی، معاشرت با کسانی است که به این عادت آلوده شدهاند. برای درمان آن، لازم است از رفاقت با این افراد اجتناب شود.
موفق و موید باشید.
پی نوشت ها:
1- دکتر احمد احمدی، روانشناسی نوجوانان و جوانان، ص 4.
2- همان، ص 125، با اقتباس و تصرف.
3- دکتر پاک نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج 16، ص 243.
4- وسائل الشیعه، ج 14، ص 257.
5- همان.
6- همان، ص 171.
7- وسائل الشیعه، ج 14، ص 252.
8- روم (30) آیه 21.
9- وسائل الشیعه، ج 14، ص 249.