منتظر حضور گرم شما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم آدرس ما: مصلی تهران شبستان امام خمینی(ره)،راهروی 22، غرفه 404زمان: 17 الی 27 اردیبهشت ماه
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • راه و روش خودسازی

راه و روش خودسازی

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • اسلام
  • انسان شناسی
  • تزکیه نفس
  • جهان‌شناسی(معاد)
  • خداشناسی
  • دین شناسی
  • رذائل اخلاقی
  • سبک زندگی
  • سیره نبوی
  • علماء و اندشمندان
  • فضائل اخلاقی
  • گزیده
برچسب ها
  • اسلام
  • تزکیه
  • تهذیب
  • خودسازی
خود سازی

خود سازی

راه و روش خودسازی چیست؟

علمای دین برای خودسازی مراحلی را بیان کرده‌اند بعضی از این مراحل عبارت‌اند از:

تفكر:

امام خمینی ره مى‏ نویسد: بدان كه اوّل شرط مجاهده با نفس و حركت به‌‌جانب حق تعالى‏، تفكر است و تفكر در اين مقام یعنی انسان لااقل در هر شب و روز، مقدارى، ولو كم هم باشد، فكر كند در اينكه آيا وظيفۀ او با اين مولاى مالک‌الملوک چيست که او را در اين دنيا آورده و تمام اسباب آسايش و راحت را براى او فراهم كرده و بدن سالم و قواى صحيحه كه هريک داراى منافعى است كه عقل هركس را حيران مى‏كند، به او عنايت كرده و اين همه بسطِ بساطِ نعمت و رحمت كرده و ازطرفى، همۀ انبيا را فرستاده و كتاب نازل كرده و راهنمايی‌ها و دعوت‌ها كرده است؟

اگر انسان عاقل لحظه‌اى فكر كند، مى‏ فهمد كه مقصود از اين بساط، چيز ديگر است و منظور از اين خلقت، عالم بالاتر و بزرگ‌‌ترى است و اين حيات حيوانى مقصود بالذّات نيست و انسان عاقل بايد در فكر خودش باشد و به حال بي چارگى خود رحم كند و با خود خطاب كند:

اى نفس شقى! كه سال‌هاى دراز در پى شهوات، عمر خود را صرف كردى و چيزى جز حسرت نصيبت نشد، خوب است قدرى به حال خود رحم كنى، از مالک‌الملوک حيا كنى و قدرى در راه مقصود اصلى قدم زنى كه آن موجب حيات هميشگى و سعادت دائمى است و سعادت هميشگى را به شهوات چند روزۀ فانى نفروش كه آن هم به دست نمی‌آيد، حتى با زحمت‏هاى طاقت‌‌فرسا.[1]

عزم:

عزم در لغت به‌‌معنای تصمیم قطعی برای انجام کاری است[2] و در اصطلاح به‌‌معنای تصمیم قطعى برای گام‌‌نهادن در صراط مستقیم و بندۀ حقیقى خداشدن و تمام برنامۀ زندگى خود را با عقربۀ رضاى الهى تنظیم‌‌کردن است.

جوانان عزیز باید بدانند که عزم، ازجمله مراحل مهم خودسازی است و بدون آن، به هیچ‌‌یک از مقامات نخواهند رسید؛ امام خمینی ره مى ‏نویسد:

عزم، جوهرۀ انسانیت و میزان امتیاز انسان است و تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم اوست. عزمى كه مناسب اين مقام است، بناگذارى و تصميم بر ترک معاصى و فعلِ واجبات و جبران آنچه از او فوت شده، در ايام حيات است.[3]

خود سازی

خود سازی

مشارطه:

 یعنی جوان در ابتداى روز با خود عهد كند كه مرتكب هیچ كار خلافى نشود و هر كار خوبى كه از دستش برمى‏ آید انجام دهد امام خمینی ره می‌فرمایند:

مشارطه آن است که در اوّل روز، مثلاً با خود شرط کند و تصمیم بگیرد که امروز برخلاف فرمودۀ حق تبارک و تعالی رفتار نکند و معلوم است که یک روز خلاف‌نکردن، خیلی سهل است و انسان به‌‌آسانی می‌تواند از عهدۀ آن برآید.[4]

مراقبه:

جوانی که مسیر خودسازی را می‌پیماید، پس از مشارطه باید پیوسته مراقب افكار، كردار و گفتار خود باشد امام خمینی ره می‌فرمایند:

انسان باید مثل طبیب و پرستار مهربان، از حال خود مواظبت کند و مهار نفس سرکش را از دست ندهد که به مجرد غفلت، مهار بگسلد و انسان را به خاک مذلت و هلاکت کشاند و در هر حال به خدای تعالی پناه برد از شر شیطان و نفس امّاره.[5]

محاسبه:

انسان باید در آخر هر روز قبل از خوابیدن، به كارهاى خود رسیدگى كند و از نفس حساب بكشد كه آیا به شرط آن روز عمل كرده و آیا كار خلافى مرتكب نشده است؟ آیا كار خیرى را ترک نكرده است؟ اگر شاخص‌هاى محاسبه مثبت باشد، باید شكر خدا را بر دستیابى به چنین توفیقى به جاى آورد و ادامۀ چنین حالتى را از او طلب كند و بداند كه آیندۀ روشنى در انتظار اوست و راه‌هاى صلاح و رستگارى به رویش گشوده خواهد شد، زیرا: «و كسانى‌‌كه در راه ما جهاد كنند، قطعاً راه‌هاى خود را به آنان نشان خواهیم داد و خداوند همراه نیكوكاران است.»[6]

و اگر خداى‌‌ناكرده، كردار خویش را منفى ارزیابى كرد، باید به ملامت خویش بپردازد و خود را مورد عتاب و خطاب قرار دهد و از فرجام كار نابخردانه‏اى كه انجام داده بیم دهد و بر فرصتى كه از دست داده افسوس بخورد و درصدد جبران برآید؛ پیامبر اکرم صلی الله فرمودند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَ زِنُوهَا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا؛[7] به حساب خودتان برسید، پیش از آنکه به حساب‌‌تان برسند و خویشتن را بسنجید، پیش از آنکه شما را بسنجند.»

مؤاخذه و تنبیه:

مراقبه و محاسبه در صورتی اثر دارد که انسان برای هوا و هوس‌های سرکش خود، مجازات‌های مناسبی، ازقبیل روزه‌گرفتن و صدقه‌دادن و… را در نظر بگیرد؛ امام علی علیه السلام در شرح یکی از اوصاف پرهیزکاران فرمودند:

هرگاه نفس، او را در انجام‌‌دادن وظایفی که خوش ندارد سرکشی کند، او هم از آنچه دوست دارد محرومش می‌سازد و از این طریق نفس سرکش را مجازات می‌کند.[8] هنگامی‌‌که نفس بر تو سخت گیرد، تو هم بر او سخت گیر تا در برابر تو تسلیم شود.[9]

در احوال فقیه بزرگ عالم شیعه، آیت‌‌الله بروجردی نقل شده که هرگاه عصبانی می‌شد، بلافاصله از همین پرخاش مختصر پشیمان شده و در مقام عذرخواهی و جبران برمی‌آمد و طبق نذری که داشت، فردای آن روز را برای جبران این کار روزه می‌گرفت و به‌‌این‌‌ترتیب، خود را در برابر این کار کوچک معاقبه می‌فرمود.[10]

تذکر:

 یعنی متذکر عظمت خداوند بودن و نعمت‌های او را یادکردن و توجه‌‌داشتن به اینکه انسان در محضر خداست و بازگشت او نیز به‌‌سوی خداست؛ ازاین‌‌رو، وقتی روح و روان انسان براساس یاد قیامت و خدا پرورش یافت، همیشه به دنبال پرهیز از گناه خواهد بود.[11] قرآن کریم در آیات بسیاری، مؤمنان را به یاد خدا توصیه کرده است؛ ازجمله می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثيراً (احزاب: 41)؛ اى كسانى‌‌كه ایمان آورده‏اید! خدا را یاد كنید؛ یادى بسیار».

منابع

[1]. ‏سیدروح‌‌الله موسوی خمینی، شرح چهل حدیث، همان، ص7.

[2]. «‏عزم: العزم ما عقد علیه القلب أنک فاعله، أو من أمر تیقنته» (خلیل‌‌بن احمد فراهیدی، همان، ج 1، ص363).

[3]. ‏سیدروح‌‌الله موسوی خمینی، شرح چهل حدیث، همان، ص8.

[4]. ‏همان.

[5]. ‏همان، ص9.

[6]. «وَالَّذینَ جاهَدوُا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ انَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ» (عنكبوت: 69).

[7]. ‏محمدبن حسن حر عاملی، همان، ج 16، ص99.

[8]. نهج‌‌البلاغه، تصحیح صبحی صالح، همان، خطبۀ 193.

[9]. ‏عبدالواحدبن محمد‏ تمیمی آمدی، همان، ص319.

[10]. ‏ناصر مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، همان، ج 1، ص264.

[11]. ‏عبدالله جوادی آملی، معاد در قرآن، قم، اسراء، ۱۳۸۴، ج 4و5، ص29.

لینک

انتشارات زمزم هدایت

کانال انتشارات زمزم هدایت

سایت حقیق

سایت پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

تعداد بازدید: 142
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

فقر و بی ایمانی جامعه!

فقر و بی ایمانی جامعه!

30 اردیبهشت, 1404

با توجه به روایتی که می ‌فرماید فقر باعث بی ‌ایمانی می ‌شود، آیا می توان از جامعه فقیر ما انتظار ایمان داشت؟


مطالعه کامل
با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟

با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟

27 اردیبهشت, 1404

با وجود تسلط خداوند بر همه امور، نقش ملائکه در این عالم چیست؟


مطالعه کامل
أَطِیعُوا اللَّهَ

أَطِیعُوا اللَّهَ

21 اردیبهشت, 1404

آیا منظور از آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» تبعیت از ولی فقیه است؟


مطالعه کامل
آزادی روابط جنسی

آزادی روابط جنسی

19 اردیبهشت, 1404

آزادی روابط جنسی برای انتخاب بهتر شریک زندگی!!!


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)