اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • فقه واحکام آداب و مستحبات فقهی
  • سجده بر خاک یا فرش و موکت؛ کدام صحیح است؟

سجده بر خاک یا فرش و موکت؛ کدام صحیح است؟

دسته بندی ها
  • آداب و مستحبات فقهی
  • ائمه علیهم‌السلام
  • اسلام
  • اعتقادات و کلام
  • تاریخ
  • تاریخ ائمه علیهم السلام
  • تاریخ اسلام
  • تاریخ تشیع
  • خطا و اشتباه
  • سبک زندگی
  • سیره نبوی
  • فقه واحکام
  • گزیده
  • هستی و معرفت شناسی
برچسب ها
  • سجده، خاک، زمین، فرش، موکت، اهل سنت
سجده

سجده

سجده بر خاک یا فرش و موکت؛ کدام صحیح است؟

رسول اکرم صلی الله علیه وآله بر چه چیزی سجده می‌کرده است؟ آیا خلفای اهل تسنن بر آنچه شما امروز سجده می کنید سجده می کردند؟ مگر در زمان پیامبر و خلفا، فرش ها و موکت های امروزی بوده است؟

پاسخ

آیا تاکنون در جست وجوی این بوده اید که رسول اکرم صلی الله علیه وآله بر چه چیزی سجده می کرد؟ با مراجعه به تاریخ آشکار می گردد که پیامبر بر زمین سجده می فرمود و زمین مسجد پیامبر از خاک یا سنگ بوده، یا نهایت حصیر و فرش‌هایی که از درختان درست می‌شده است.

سجده‌گاه پیامبر طبق روایات

طبق حدیثی انس می‌گوید: «کان رسول الله صلی الله علیه وآله یصلی علی الخمره ویسجد علیها».[1]پیامبر قطعه حصیری داشت به نام خمره و بر آن سجده می کرد.

جابرنیز می گوید:

«کنت اُصلّی مع رسول الله صلی الله علیه وآله الظهر فآخذ قبضة من الحَصی فی کفّی حتی تَبْرد واَضعها بجبهتی إذا سجدت من شدة الحرّ»[2] نماز ظهر را با پیامبر به جماعت می خواندم. پس مشتی سنگ ریزه و شن از زمین بر می داشتم تا خنک شود و سپس بر آن سجده می کردم.

 افضل بودن سجده بر خاک

برادران اهل تسنّن! چرا وقتی می بینید شیعیان برای نماز خواندن مهر می‌گذارند غضبناک می‌شوید؟ مگر مهر از چه درست شده است؟ جز این است که خاک را گل کرده‌اند، سپس خشک شده و به این صورت در آمده است؟

مگر شما نمی‌گویید سجده بر خاک افضل است؟ در زندگی‌های امروز مگر می‌شود هر کس که می‌خواهد نماز بخواند مشتی خاک برداشته، روی فرش بریزد و بر آن نماز بخواند؟ جای تعجب است شما که خود را موظف می دانید نمازها را در پنج وقت بخوانید و می‌گویید پنج وقت افضل است، چرا حاضر نیستید بر خاک سجده کنید، در حالی که سجده بر خاک نیز افضل است؟!

سجده بر مهر؛ سنت پیامبر

چرا به شیعیان تهمت می‌زنید که چون بر مهر سجده می‌کنند، پس مهر را همانند بت، پرستیده و مشرک‌اند. اگر سجده بر هر چیز به منزله ی پرستش آن است، پس شما که به فرش و امثال آن سجده می کنید فرش را می پرستید و مشرکید!

برادران اهل تسنّن! چرا در دین خدا بدعت می گذارید؟ چرا آنچه در دین نیست، ندانسته یا مغرضانه داخل در دین می کنید؟

آیا مجازات بدعت گذار را نمی دانید؟  نه این است که شما ادعای مسلمانی می کنید و پیامبرخود را محمد بن عبدالله صلی الله علیه وآله می دانید؟
مگر نه این است که خود را پیرو سنّت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می دانید؟

در کجای تاریخ ثبت است که رسول اکرم صلی الله علیه وآله و حتی شیخین بر روی فرش ها و موکت هایی که از مواد پلاستیکی و نفتی و مانند آن بافته شده است، سجده می کرده اند؟

به جای آنکه شیعیان از عمل شما به خشم آیند، شما با آنان برخورد می کنید؟ شیعیان بر مهر که همان خاک است سجده می کنند. پیامبر و صحابه هم بر خاک سجده می کردند. پس شیعه به سنت رسول اکرم صلی الله علیه وآله عمل می کند، اما شما جماعت اهل تسنّن، از سنت چه کسی تبعیت می کنید که بر هرچه یافتید سجده می کنید؟ چرا در آنچه به عموم مردم بی خبر از همه جا تلقین می کنید و معلوم نیست از کجا آورده اید، فکر نمی کنید؟

 پذیرش احکام با دلایل منطقی

آیا گمان می کنید در این دوران هم مانند صدر اسلام، تمام اهل تسنّن بدون تحقیق و تفحّص، استدلال های شما را می پذیرند؟ مگر نمی دانید در این زمان که عصر ارتباطات است اگر کسی مطلبی را ادعا کند باید برای آن دلیل معقول و منطقی ارائه کند وگرنه حرفش پذیرفتنی نیست و این منحصر به تشیع یا تسنّن و اسلام یا هر دین دیگری نمی باشد. این اصلی است که بین عقلا مرسوم است. پس بدانید یا نباید اظهار نظر کنید و سخن گوی اسلام باشید، یا اگر چنین قصدی دارید باید خود را با این اصل مرسوم و عقلایی تطبیق داده، کلام بی منطق نفرمایید.

منابع

[1] . – مسند احمد بن حنبل، 6/111، مسند عائشه، معجم الکبیر، طبرانی، 12/292، احادیث نافع بن عمر عن ابن عمر. صحیح بخاری، 1/231، ح 368، کتاب الصلاهْ باب الصلاهْ علی الخمره همین حدیث را این گونه نقل کرده است: عن میمونه قالت: کان النبی صلی الله علیه وآله یصلّی علی الخُمره

.[2] سنن الکبری، بیهقی، 2/105، کتاب الصلاهْ، باب الکشف عن الجبههْ فی السجود.

پیوست

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

سایت مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان انتشارات زمزم هدایت

مرکز فضای مجازی حقیق در آپارات

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

حسد

حسد

8 مرداد, 1404

حسد،راه مبارزه و درمان حسادت چیست؟


مطالعه کامل
تدبر و برنامه ریزی

تدبر و برنامه ریزی

28 تیر, 1404

چالش های زندگی با تدبیر و برنامه ریزی  قابل حل است؟


مطالعه کامل
جانشین پیامبر صلی الله

جانشین پیامبر صلی الله

25 تیر, 1404

آیا می‌توان تصور کرد پیامبر بعد خود جانشین تعیین نکرده باشد؟


مطالعه کامل
شاکر و علیم بودن خداوند

شاکر و علیم بودن خداوند

22 تیر, 1404

صفت شاکر علیم به چه معناست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)