سلام کردن به امام زمان علیه السلام قبل از تولد
در روایات آمده است که امام صادق (ع)، فرمودهاند، به امام زمان سلام کنید، این منطقی نیست؛ زیرا در زمان امام صادق (ع)، هنوز امام زمان (عج) متولد نشده بودند.
پاسخ:
اوّلا، در روايت مورد بحث از امام صادق (ع) پرسیده اند كه در زمان قائم (ع) چطور به ايشان سلام کنیم، و امام پاسخ داده اند ميگويي: السلام عليك يا بقية الله؛[1] که معنایش این است: اگر زمانِ او را درك كردي چنين ميگويي؛ پس شبهه بالا در اینجا راه ندارد.
ثانیا، اگر کسی بگوید در زیارتنامه های امام زمان (عج) که امامان پیشین تعلیم داده اند سلام کردن به ایشان آمده است و اصحاب امامان در همان زمان این زیارتنامه ها را می خواندند در حالی که امام زمان (ع) هنوز به دنیا نیامده بودند پاسخ می دهیم:
معناي سلام کردن به شخصی، دعا براي سلامتی او است. چنانكه در كتب لغت وتفسير اهل سنت آمده است: سلام دعاي براي سلامت است.[2]
پس وقتي به كسي سلام مي كنيم براي سلامتی او دعا كرده ايم و براي دعا كردن براي شخص، موجود بودن او شرط نيست؛ مثلا می توانیم برای فرزندانی که در آینده ـ به اراده و لطف خدا ـ خواهیم داشت دعا کنیم و بگوییم: خدایا اگر به من فرزندانی عطا کردی آنها را به سلامت بدار و از اهل ایمان قرارشان بده! چنانچه به تعبیر قرآن کریم حضرت ابراهیم علیه السلام برای ذریّه خود که در آینده متولّد میشوند دعا میکند و میفرماید: «رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ(ابراهیم: 40)؛ پروردگارا: مرا برپا كننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نيز چنين فرما)، پروردگارا: دعاى مرا بپذير!»، حال درباره امام زمان (عج) چون یقین به وجود آن حضرت در آینده بوده است در زیارتنامه ها همین «اگر» را هم نفرموده اند و به گونه قطعی گفته اند: سلام بر تو ای بقیة الله….
ثالثا، در مورد وجود نوراني رسول گرامي اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) قبل از حضور در اين عالم در كتب شيعه و سني رواياتی داريم؛ به عنوان نمونه دو حدیث در این باره بیان گزارش می کنیم:
از رسول خدا (ص) پرسیدند: چه زماني شما به نبوت مبعوث شديد؟ فرمودند هنگامي كه آدم در بين روح و بدن بود (روح و بدنش از هم جدا بود)…[3]
از امام سجاد (ع) روایت شده که فرمودند: به درستي كه خداوند «عزوجل» محمد و علي و يازده نور از ذريه او را از نور عظمتش خلق كرد پس ايشان را بصورت سايه هايي در سايه نور خودش قرار داد كه او را عبادت ميكردند قبل از آنكه مخلوقات ديگر خلق شوند. [4]
اين روايات بيانگر وجود معنوي و روحاني ائمه اطهار (ع) حتي قبل از خلقت پیامبران است؛ پس چه اشکالی دارد کسی پیش از تولد و وجود زمینی ایشان به آنها سلام کند.
[1] . محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407 ق، ج1، ص411.
[2]. محمود زمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت، دار الکتاب العربی، 1407 ق ،ج3، ص29. و فخر الدین رازی، التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1420ق، ج21، ص202.
[3] . محمد بن عیسی ترمذی، الجامع الصحیح (سنن الترمذی)، قاهره، دار الحدیث، 1419 ق، ج5،ص402.
[4] . محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407 ق، ج1، ص530-531.