اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • قرآن و عترت
  • سوال از بدیهیات در قرآن

سوال از بدیهیات در قرآن

دسته بندی ها
  • قرآن و عترت
برچسب ها
چرا خداوند در قرآن از امور بدیهی ای مثل اینکه: آیا بینا و نابینا برابرند؟ و یا آیا، کسانیکه می‌دانند با کسانیکه نمی‌دانند برابرند؟ سوال کرده است با وجود اینکه از واضحات هستند و چرا به تفکر در این امور دعوت کرده؟
در قرآن مجيد، بسيارى از حقايق مربوط به معارف دينى و اخلاقى و اجتماعى در قالب سؤال، طرح و طرفين مسأله در اختيار شنونده گذارده مى‏شود تا او با فكر خود يكى را انتخاب كند. اين روش كه بايد آن را روش غير مستقيم ناميد، اثر فوق‏العاده‏اى در تأثير برنامه‌‏هاى تربيتى دارد؛ زيرا انسان، معمولًا به افكار و برداشت‏هاى خود از مسائل مختلف، بيش از هر چيز اهميت مى‏دهد. هنگامى كه مسأله به صورت يك مطلب قطعى و جزمى طرح شود، گاهى در مقابل آن، مقاومت بخرج مى‏دهد و همچون يك فكر بيگانه به آن مى‏نگرد، ولى هنگامى كه به صورت سؤال طرح شود و پاسخ را از درون وجدان و قلب خود بشنود آن را فكر و تشخيص خود مى‏داند و به عنوان «يك فكر و طرح آشنا» به آن مى‏نگرد. لذا در مقابل آن مقاومت بخرج نمى‏دهد، اين طرز تعليم مخصوصاً در برابر افراد لجوج و همچنين در برابر كودكان مؤثر است.
در قرآن از اين روش استفاده فراوان شده كه به چند نمونه از آن در اينجا اشاره مى‏كنيم:
1- هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لايَعْلَمُونَ: «آيا دانايان با نادانان مساويند»؟ (زمر/ 9)
2- قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ: «بگو: آيا نابينا با شخص بينا مساوى است آيا فكر نمى‏كنيد»؟ (انعام/50)
3- قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُماتُ وَ النُّورِ: «بگو: آيا شخص بينا با شخص نابينا مساوى است آيا تاريكى با روشنائى يكسان است»(رعد/16)(تفسير نمونه، ج‏3، ص: 203)
پاسخ به اینگونه سوالات روشن و بدیهی است و کسی پاسخی غیر منطقی به آنها نمی¬دهد و در حقیقت فرد با پاسخ به اینگونه سوالات، به مطالبی که قبل از آنها آمده است اذعان می¬کند. برای نمونه به این آیه توجه فرمایید: قُلْ مَنْ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ قُلْ أَ فَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ لا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ نَفْعاً وَ لا ضَرًّا قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُماتُ وَ النُّور … .(رعد/16) ترجمه: بگو: «چه كسى پروردگار آسمانها و زمين است؟» بگو: «اللّه!» (سپس) بگو: «آيا اوليا (و خدايانى) غير از او براى خود برگزيده‏ايد كه (حتّى) مالك سود و زيان خود نيستند (تا چه رسد به شما؟!)» بگو: «آيا نابينا و بينا يكسانند؟! يا ظلمتها و نور برابرند؟! … .
در این آیه با اذعان به اینکه بینایی بالاتر از نابینایی و نور بالاتر از ظلمت است به این مطلب نیز اعتراف می¬کنیم که پروردگار آسمان¬ها و زمین از خدایانی که سود و زیانی برای خودشان هم ندارند بهتر است.
مثالی دیگر: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلَيْنِ أَحَدُهُما أَبْكَمُ لا يَقْدِرُ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ كَلٌّ عَلى‏ مَوْلاهُ أَيْنَما يُوَجِّهْهُ لا يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوي هُوَ وَ مَنْ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (نحل/76) ترجمه: خداوند مثالى (ديگر) زده است: دو نفر را، كه يكى از آن دو، گنگ مادرزاد است؛ و قادر بر هيچ كارى نيست؛ و سربار صاحبش مى‏باشد؛ او را در پى هر كارى بفرستد، خوب انجام نمى‏دهد؛ آيا چنين انسانى، با كسى كه امر به عدل و داد مى‏كند، و بر راهى راست قرار دارد، برابر است ؟! 
با دقت در این آیات متوجه می¬شویم که خداوند این تمثیل¬های بدیهی را برای توضیح مطالب قبل از آنها آورده است.
تعداد بازدید: 114
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

31 اردیبهشت, 1404

اگر فقط ترجمه قرآن را بخوانیم، آیا نتیجه بهتری نمی ‌گیریم؟


مطالعه کامل
5 دی, 1402

یک شبهه قرآنی


مطالعه کامل
4 دی, 1402

همه علوم در قرآن


مطالعه کامل
20 آبان, 1402

شناخت احادیث جعلی و غیر جعلی


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)