شب اول قبر
کسانیکه میمیرند ودفن نمیشوند شب اول قبرشان و نماز لیلهالدفن چه وقت وچگونه است؟
براساس آيات و روايات، روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادى، خود را با بدن برزخى و قالب مثالى مىيابد بدن مثالى، شباهت بسيارى به بدن دنيوى انسان دارد ولى در عين حال بدنى است كه با نظام و قوانين عالم برزخ سازگار است و با بدن مادى دنيوى، تفاوتهايى دارد.(1) افزون بر اين كه در بيشتر موارد مقصود از واژه «قبر» در واقع مسائل برزخ است مثلًا گفته شده است: «ان القبر روضه من رياض الجنة او حفرة من حفرالنار»(2) «قبر يا روضهاى از رياض بهشت و يا جايگاه پستى از جايگاههاى آتش است».
البته قبر برزخى و قبر خاكى يك ارتباط خاصى با هم دارند كه مجال طرح آن نيست ولى بايد توجه داشت كه عمده مسائل شب اول قبر و پس از آن، مرتبط با عالم برزخ است، نه قبر خاكى.(3)
بنابراين هم عذاب قبر و فشار آن و هم شادىها و فراخىهاى آن، مرتبط با عالم برزخ بوده و با قالب بدن برزخى، صورت مىگيرد و قبر خاكى در اين موارد، خصوصيتى ندارد. ازاينرو اگر مردهاى را بسوزانند، يا آن را بخورند، يا به دريا بيندازند و يا آن را موميايى كرده و در محفظههاى خاصى نگه دارند باز هم مسائل شب اول قبر، فشار قبر، سؤال، مكافات و براى آنان خواهد بود و شب اول قبر آنها، همان شبى است كه اين بدنها يا به دريا انداخته شد، يا طعمه حريق گشته و يا خوراك حيوانى قرار گرفته است. شب اول قبر شهيدانى كه پس از مدت مديدى، اجساد مقدس و مطهر آنان يافت مىشود همان شبى است كه در بيابانها ماندهاند. حضرت امير (ع) مىفرمايد: «فروگذار نمىشود احدى از مردم كه در شرق و غرب زمين و دريا و صحرا هستند مگر آن كه فرشتههاى سؤال كننده، به ملاقات آنان خواهند رفت».(4)
پىنوشت
(1) نگا: عروج روح، صص 52 و 59.
(2) بحارالانوار، ج 6، ص 159، روايت 19.
(3) نگا: عروج روح، ج 7، صص 69 و 114.
(4) علم الهدى، معاد و عدل، ص 100.