طلب شفا از آیات قرآن
سلام بر شما عزيزان
آيه ٣ سوره زمر ميفرمايد:وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي ما هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ).
اولا)معبود مشركان در اين آيه چه بوده؟ آيا بت بى جان دست ساز خودشان بوده يا فرشته و جن ؟
ثانيا) آيا تقاضاى ما شيعيان از اءمه براى مثال براى شفاى بيمارى عبادت حساب ميشود؟
به ما طعنه ميزنند كه شما هم مثل مشركان اءمه را واسطه نزديكى به خدا قرار ميدهيد ولى اينجا خدا گفته نيازى به واسطه نيست.
ثالثا) آيا تقاضاى مستقيم از امامان مثلا گفتن اينكه يا امام موسى شفايم بده،با دانستن اينكه ايشان با ولايت تكوينى خودشان اين كا را انجام ميدهند و مستقل از خدا نيستند و بدون اذن خدا تاثير گذارى ندارند، شرك است؟
و در آخر چرا در اين آيه گفته غير از خدا را اوليا نگيريد اما در جاى ديگر داريم: انما وليكم الله و رسوله و الذين امنوا الذين يقيمون الصلاة و يوتون الزكاة و هم راكعون؟
باسلام دوست عزیز درسوره زمر آيه3 چنین آمده است :
أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَآءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَآ إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِى مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ
ترجمه
آگاه باشید كه دین خالص مخصوص خداوند است و كسانى كه به جاى خداوند معبودهایى را برگزیدند (و در توجیه كار خود گفتند:) ما آنها را نمىپرستیم مگر براى آن كه ما را هر چه بیشتر به خدا نزدیك كنند، همانا خداوند دربارهى آن چه آنان بر سر آن اختلاف مىكنند، میانشان داورى خواهد كرد. البتّه خداوند كسى را كه دروغگوى كفران پیشه است هدایت نمىكند.
نکته ها
> در آیه ى قبل به شخص پیامبر فرمود: عبادتت خالصانه باشد. «فاعبداللّه مخلصاً» در این آیه به همهى مردم مىفرماید: تمام عبادتها باید براى خداوند باشد. «للّه الدین الخالص»
>
> شخصى به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله گفت: ما اموال خود را به فقرا مىدهیم تا نام ما به نیكى برده شود. حضرت فرمود: خداوند تنها كار خالص را مىپذیرد و سپس این آیه را تلاوت فرمود: «اَلا للّه الدّین الخالص…»(4)
>
> براى بت پرستى ریشه هایى گفته اند، از جمله:
>
> الف) براى احترام به بزرگان، مجسمه ى آنان را مىساختند و با گذشت زمان این مجسّمه ها به صورت مستقل پرستش مىشد.
>
> ب) بت پرستان گمان مىكردند انسان نمىتواند مستقیماً با خدا ارتباط برقرار كند و نیاز به واسطه هاى مقدّس دارد، لذا براى مقدّسین تمثالى مى ساختند كه به مرور زمان این سمبل ها به صورت بت در آمد.
>
> پيام هایی که از این آیه میتوان فهمید
>
> 1- در شیوه ى تبلیغ، مخاطب را حسّاس كنید. (كلمه «اَلا» یعنى آگاه باش كه مسئله مهمّى است)
>
> 2- تمام مكاتب بشرى با خرافات و هوسها آلوده هستند و دین خالص، تنها از آن خداست. «للّه الدّین الخالص»
>
> 3- ارزش دین به خالص بودن آن است وگرنه هوسها و خرافات آن را مسخ مىكند. «للّه الدّین الخالص»
>
> 4- منحرفان، انحرافات خود را توجیه مىكنند. بتپرستان مىگویند: ما بتها را مىپرستیم زیرا نمىتوانیم بدون واسطه به خدا نزدیك شویم. «ما نعبدهم الاّ لیقرّبونا»
>
> 5 – خداجویى، امرى نهفته در وجود انسان حتّى مشركان است. «لیقرّبونا الى اللّه زلفى»
>
> 6- در پیشگاه الهى بعضى واسطهها مورد قبول و سفارش خداوند است. «و ابتغوا الیه الوسیلة»(5) ولى بعضى وسیلهها مثل بت مورد قبول نیست. «ما نعبدهم الاّ لیقرّبونا الى اللّه زلفى»
>
> 7- بت پرستان مكّه خدا را قبول داشتند و بتها را واسطه قرب به او مىپنداشتند. «الى اللّه زلفى»
>
> 8 – مشركان به شفاعت عقیده داشتند لكن شفیع خود را بتها مىپنداشتند. «الى اللّه زلفى»
>
> 9- قرب به خدا محبوب همه است. «لیقرّبونا الى اللّه زلفى»
>
10- قیامت روز پایان اختلافات است. «یحكم بینهم فى ما… یختلفون»
11- بستر هدایت الهى را باید انسان در خود فراهم كند و دروغ و كفران، انسان را از قابلیّت هدایت مىاندازد. «لا یهدى من هو كاذب كفّار»
> 12- دروغ مىتواند مقدّمه انحراف دائمى شود. «كاذب كفّار»
>
13- تقرب آفرینى بتها عقیدهاى است بس دروغ. «كاذب»
14- بتها نزد بت پرستان به مانند موجودات عاقل و فهیم بودند. («ما نعبدهم الاّ…» كلمه «هُم» براى افراد با شعور بكار مىرود.)
بنابر این معبود آنها بت های دست ساز خودشان بود
دوما مقایسه کردن عمل زشت بت پرستان در واسطه قرار دادن بت های بی جان وبی خاصیت و واسطه قرار دادن انسانهای پاک و معصومی که پیامبر خدا حضزت محمد(ص) و فرزندان پیامبر (ائمه معصومین)هستند و عزیز و برگزیده خداوند هستند اصلا سزاوار نیست که بگفته حدیث قدسی “یا محمدلولاک ماخلقت الافلاک یعنی ای پیامبر اگر وجود نازنین تو نبود من جهان را خلق نمیکردم ” این خوبان و پاکان معصوم را خود خداوند واسطه فیض الهی معرفی کرده درحالی که بت پرستان بت ها را از روی جهل و نادانی مورد پرستش قرار میدادند. کار ما عبادت است چون بفرمان الهی از اینان تبعیت میکنیم
> سوما درخواست ما از ائمه معصومین به بمعنای اینکه آنان خود چنین قدرتهایی دارند خیر همه مومنین میدانند که مادر حقیقت خدارا میخوانیم و از او کمک میگیریم ولی به جهت اینکه خود را گنهکار و ناقص میدانیم انسانهای کامل و پاک و معصوم را واسطه میکنیم چون اینان محبوب خدا و برگزیدگان الهی هستند و هیچ مسلمانی چنین تصوری ندارد که خود ائمه (ع) به تنهایی قدرتی دارند
> اما اینکه خداوند در پایان همین آیه میفرماید از غیر خدا کمک نگیرید بهمین دلیل است که مومنین مستقیا به خود خدا مراجعه کنند و از واسطه قراردادن بت ها و عناصر بی شعور و جامد خود داری کنند و اگر هم سنگینی نیاز چنان است که بخواهیم کسی را شفاعت کنیم از بهترین بندگان و پاک ترین آنها بواسطه جایگاهی که نزد خدا دارند بهره بگیریم و به آنها متوسل شویم تا خدای مقتدر درخواست ما را زودتر اجابت کند