اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/ ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • مراجع عظام
  • عادت وقتیه

عادت وقتیه

دسته بندی ها
  • مراجع عظام
برچسب ها

 

سؤال : زنی که عادت وقتيه و عدديه دارد اگر مقداری از ايام عادت را با مقداری قبل يا بعد از ايام عادت خون ببيند چه حکمی دارد؟

جواب: اين مسأله چند صورت دارد: صورت اول: اگر مقداری از ايام عادت را با چند روز پيش از عادت که عرفاً بگويند عادتش جلو افتاده خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر نشود، همه حيض است، چه خون پيش از عادت نشانه های حيض را داشته باشد و چه خون پيش از عادت نشانه های حيض را نداشته باشد. و همچنين اگر مقداری از ايام عادت را با چند روز پيش از عادت – بيشتر از مقداری که عرفاً بگويند عادتش جلو افتاده – با نشانه های حيض خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر نشود، همه حيض است. صورت دوم: اگر مقداری از ايام عادت را با چند روز پيش از عادت که عرفا بگويند عادتش جلو افتاده خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر شود، روزهايی که در عادت خون ديده با چند روز پيش از آن که روی هم به مقدار عادت او شود حيض و روزهای قبل از آن را استحاضه قرار دهد. چه خون پيش از عادت نشانه های حيض را داشته باشد و چه خون پيش از عادت نشانه های حيض را نداشته باشد. و همچنين اگر مقداری از ايام عادت را با چند روز پيش از عادت – بيشتر از مقداری که عرفا بگويند عادتش جلو افتاده – با نشانه های حيض خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر شود، روزهايی که در عادت خون ديده با چند روز پيش از آن که روی هم به مقدار عادت او شود حيض و روزهای قبل از آن را استحاضه قرار دهد. صورت سوم: اگر مقداری از روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر نشود، در صورتی که خون روزهای بعد از عادت نشانههای حيض را داشته باشد همه حيض است. صورت چهارم: اگر مقداری از روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر نشود، و خون روزهای بعد از عادت نشانه‌های حيض را نداشته باشد، در اين صورت بايد مجموع روزهای عادت و بعد از عادت را که به اندازه عادت باشد حيض قرار دهد و در زايد بر آن تا ده روز – بنابر احتياط واجب – جمع کند بين تروک حائض و اعمال مستحاضه. صورت پنجم: اگر مقداری از روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببيند و روی هم از ده روز بيشتر شود، به مقدار عادت را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد. چه خون بعد از عادت نشانه های حيض را داشته باشد و چه خون بعد از عادت نشانه های حيض را نداشته باشد.

آیت الله العظمی وحید خراسانی

تعداد بازدید: 89
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

هم قرآن بخوانیم هم ترجمه

31 اردیبهشت, 1404

اگر فقط ترجمه قرآن را بخوانیم، آیا نتیجه بهتری نمی ‌گیریم؟


مطالعه کامل
دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

دیدگاه مراجع شیعه دربارۀ بهاییت چیست؟

27 فروردین, 1404

مراجع شیعه درباره بهائیت چه می‌گویند؟


مطالعه کامل
راه کارهای کنترل خشم

راه کارهای کنترل خشم

6 فروردین, 1404

مهارت های کنترل خشم و عصبانیت چیست؟


مطالعه کامل
احکام ماه رمضان مسافرت شغلی

احکام ماه رمضان مسافرت شغلی

26 اسفند, 1403

منتخب احکام روزه مسافرت درماه مبارک رمضان


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)