طلوع ستاره‏ تابناک ولایت، خورشید عدالت، فرزند ایمان، مهبط انوار رحمان، مفسر بزرگ آیه‏ های قرآن، حضرت امام علی النقی (ع) تهنیت باد
( من کنت مولا فهذا علی مولا ) حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان ا عرشیان و فرشیان است ، محضر شما و همه ی شیعیان تبریک و تهنیت عرض می نمایم
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • سبک زندگی ائمه علیهم‌السلام
  • عصمت حضرت موسی (علیه السلام) و قتل یک نفر قبطی

عصمت حضرت موسی (علیه السلام) و قتل یک نفر قبطی

دسته بندی ها
  • ائمه علیهم‌السلام
  • اعتقادات و کلام
  • تاریخ ائمه علیهم السلام
  • تاریخ انبیاء
  • تاریخ و عبرت ها
  • خداشناسی
  • خطا و اشتباه
  • شخصیت های تاریخی
  • علوم قراني
  • گزیده
برچسب ها
  • حضرت موسی (ع)، عصمت، قتل
عصمت حضرت موسی (ع) و قتل یک نفر قبطی

عصمت حضرت موسی (ع) و قتل یک نفر قبطی

آیا قتلی که به دست حضرت موسی علیه السلام اتفاق افتاد با عصمت ایشان منافات ندارد؟

توضیح شبهه

بر اساس آیۀ 16 سورۀ قصص[1] یکی از بنی اسرائیل که مورد ظلم شخصی قبطی (طرفدار فرعون) واقع شده بود، از حضرت موسی علیه السلام تقاضای کمک کرد و حضرت موسی علیه السلام در پاسخ به درخواست او، مشتی به قبطی زد که به مرگ وی منجر شد.

شاهد قرآنی

این پیامبر بزرگ رو به درگاه خدا کرد و (عرضه داشت: پروردگارا! من به خویشتن ستم کردم؛ مرا بیامرز، خداوند او را آمرزید، که او آمرزنده مهربان است)؛ «قَالَ رَبِّ اِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرلِى فَغَفَرَ لَهُ اِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.» آیا تعبیر به ظلم بر خویشتن و تقاضاى آمرزش از خدا دلیل بر ارتکاب گناه نیست؟

شاهد قرآنی دیگر

 همچنین در آیۀ 15 سورۀ قصص از آن آمده است، که موسى علیه السلام بعد از کشته شدن آن مرد فرعونى فرمود: «هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ (قصص: 15)؛ این از عمل شیطان است.»

 

آیا کشتن فرعونیان جایز بود؟

بى‌شک با توجّه به وضعى که قوم ستمگر فرعون مخصوصاً در برابر بنى اسرائیل داشتند، که نوزادان

عصمت حضرت موسی (ع) و قتل یک نفر قبطی

عصمت حضرت موسی (ع) و قتل یک نفر قبطی

پسر آن‌ها را مى‌کشتند، و دختران را براى خدمت زنده نگه مى‌داشتند، و بنى‌اسرائیل را در همه امور تحت ظلم و فشار قرار داده بودند به تعبیر آیات قرآن‌کریم «مفسد فى الارض» بودند و عمل حضرت موسی علیه السلام در مقام یارى و دفاع از مظلوم انجام شده بود.

منظور حضرت موسی از گفتن (ظلمت نفسی)

منظور از «ظلم بر خویشتن» در آیۀ کریمه نیز این است که حضرت موسی علیه السلام با این قتل به دلیل آنکه تحت نظر و تعقیب فرعونیان قرار می‌گرفت، خود را به زحمت انداخته بود. ولذا بعد از آن حادثه نتوانست در مصر بماند و آواره بیابان‌ها شد، تا به سرزمین مدین رسید؛ هرچند لطف الهى سرانجام شامل حال او شد و در آنجا سال‌ها در خدمت شعیب علیه السلام پرورش یافت و آماده پذیرش مسئولیت رسالت گردید.[2]جمله «هذا مِنْ عَمَلِ الشَّیطانِ» نیز اشاره به اصل دعواى قبطى و سبطى (فرعونى و بنى اسرائیلى) است. یعنى اصل نزاع آن دو نفر، یک کار شیطانى بوده است.

پاسخ امام رضا (ع)

در کتاب عیون اخبار الرضا‌ آمده است که مأمون همین مسئله را از امام رضا علیه السلام سؤال کرد، حضرت فرمود: منظور از جملۀ «این از عمل شیطان بود» نزاع و جدال آن دو مرد بود؛ و منظور از جملۀ «پروردگارا، من به خویشتن ستم کردم» این است که من خود را در آنجا که نباید بگذارم گذاشتم؛ من نباید وارد این شهر می‌شدم. و منظور از «مرا ببخش» این است که مرا از دشمنان مستور بدار و پنهان کن؛ زیرا یکی از معانی غفران پنهان کردن و پوشاندن است.[3]

دیدگاه شیخ طوسی و شیخ طبرسی

شیخ طوسی در تفسیر التبیان می‌فرماید: «قتل آن مرد قبطی قبیح نبود و خدا موسی را امر به کشتن او کرده بود، ولی بهتر بود به جهت مصالحی موسی این قتل را به تأخیر می‌انداخت، و چون مقدم شد این ترک اولی بود و لذا موسی استغفار کرد.»[4]

صاحب مجمع البیان هم به این سؤال این‌گونه جواب می‌دهد: «قتل برای خلاصی مؤمن از دست آن ظالم بود و فی نفسه مقصود نبود، پس نیکو و غیر قبیح است.»[5]

نتیجه

بنابراین می‌توان گفت، این عمل هیچ منافاتی با عصمت حضرت موسی علیه السلام ندارد، بلکه جنبه دفاع از مظلوم را داشته است و در نهایت بیانگر انزجار حضرت موسی علیه السلام از این گرفتارى سخت است.

منابع

[1]. «قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (قصص: 16)؛ (سپس) عرض کرد: پروردگارا! من به خویشتن ستم کردم؛ مرا ببخش! خداوند او را بخشید، که او غفور و رحیم است!»

[2]. ناصر مكارم شیرازى، پیام قرآن‏، تهران‏، دار الكتب الاسلامیه‏، 1386‏، ج7، ص 122.

[3]. محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا†، تحقیق مهدی لاجوردی، تهران، جهان، 1378، ج 1، ص 118 – 119.

[4]. محمد بن حسن طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق احمد قصیر عاملی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج 8، ص 137.

[5] . فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، قم، ناصرخسرو، 1384، ج 7، ص 38.

لینک ها

تارنمای انتشارات زمزم هدایت

تارنمای مرکز فضای مجازی حقیق

پیام رسان انتشارات زمزم هدایت

تعداد بازدید: 125
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

شاکر علیم بودن خدا به چه معناست؟

شاکر علیم بودن خدا به چه معناست؟

20 خرداد, 1404

درقرآن آمده است خداوند شاکر علیم است چه معنایی دارد؟


مطالعه کامل
اخلاص

اخلاص

18 خرداد, 1404

اخلاص چیست؟ آیا واقعا اعمال بندگان بدون اخلاص پذیرفته نیست؟


مطالعه کامل
رزق و روزی به بندگان

رزق و روزی به بندگان

17 خرداد, 1404

اگر رزق بندگان از طرف خداوند متعال تأمین شده است، پس چرا برخی بندگان از گرسنگی می ‌میرند؟


مطالعه کامل
چرا رابطه با کشورهای کمونیستی جایز است، اما با امريکا و اسرائیل ممنوع

چرا رابطه با کشورهای کمونیستی جایز است، اما با امريکا و اسرائیل ممنوع

10 خرداد, 1404

رابطه با کشورهای کمونیستی جایز است، اما با امريکا و اسرائیل ممنوع؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)