غیبت متقابل
اگر از كسي غيبت كنيم و او هم پشت سر ما سخن بگويد، آيا با هم مساوي هستيم و ديگر گناهي گردن ما نيست؟
پاسخ: اولاً غيبت حق اللّه هم هست. از گناهان كبيره است. بله اگر مفسدهنداشته باشد، انسان بايد از غيبت شونده عذرخواهي كند و حلاليت بطلبد. اما اگر مفسده داشته باشد يا غيبت به او نرسيده باشد، حلاليت طلبيدن هم لزومي ندارد. اما در درجه اول غيبت حق اللّه است. اينگونه نيست كه بگوييم او حقي ازما ضايع كرد و ما هم حقي از او، پس سر به سر شديم! خير هر دو حق خدا راضايع كردهاند و به گردن هر دو حق خدا هست و گناه كبيره مرتكب شدهاند كهبدون توبه آمرزيده نميشود.
نكته دوم اينكه، مثل آن است كه بگوييم نامحرم به من نگاه كرد من هم به اونگاه ميكنم تا سر به سر شويم. يا مثلاً كسي به حق ما درازدستي كرد ما هم بهحق او درازدستي ميكنيم! خير، اينگونه نيست، اين منطق درستي نيست. حقيقت آن است كه گناه را با گناه نميتوان دفع كرد. در مورد گناه انسان بايد با كرامتبرخورد كند و نهي از منكر كند، اگر كسي از او غيبت كرد، بگويد غيبت مرا نكن كهبه گناه بيفتي، نه اينكه اين هم غيبت كند كه هر دو به گناه بيفتند.
بنابراين اينكه كسي از ما غيبت كرد ما هم از او غيبت كنيم تا مساوي شويم،اينجا هر دو گناه كردهايم و هر دو مستوجب عذاب شدهايم و آن تعبيري كه قرآن از ملكوت غيبت دارد ميرساند كه هر دو خود را ممسوخ و نابود كردهايم:
أَيُحِبُ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ (حجرات: 12)
ملكوت غيبت كردن، خوردن گوشت مرده برادر انسان است. نميشود گفت چون او خورده، من هم بايد بخورم. خير، او اشتباه كرده ما بايد جلوي اشتباه او رابگيريم نه اينكه ما هم مرتكب همان اشتباه شويم با توجه به اينكه به قبح آن همآشنا هستيم كه قبيحتر هم هست.
خلاصه اينكه اين حق اللّه است و گناه كبيره، و ضمناً گناه را با گناه نميتوان دفع كرد.