اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اخلاق
  • غیبت های مجاز از لحاظ شرعی کدام است؟

غیبت های مجاز از لحاظ شرعی کدام است؟

دسته بندی ها
  • اخلاق
  • اسلام
  • تزکیه نفس
  • خطا و اشتباه
  • رذائل اخلاقی
  • سبک زندگی
  • فضائل اخلاقی
برچسب ها
  • جواز غیبت
  • حرمت غیبت
  • غیبت
غیبت

غیبت

غیبت های مجاز از لحاظ شرعی کدام است؟

غیبت

غیبت

پاسخ: در مواردی غیبت‎کردن جایز است و این به دلیل وجود مصلحتی مهم‎تر از حرمت غیبت در این موارد است؛ مصلحت مهم‎تر شامل مواردی مانند مشورت، نهی‎ازمنکر، دفع بدعت، آگاه‎ساختن مسلمان از خطر و دادخواهی (غیبت برای دادخواهی، فقط نزد حاکم شرع یا دادخواه جایز است نه نزد همه) می‎شود.

فقها و علمای اخلاق اتفاق‎نظر دارند که در مواردی غیبت‎کردن جایز است:

الف) افراد متجاهر به فسق کسی‎که آشکارا گناه کند و برایش مهم نباشد دیگران از این کارش آگاه شوند غیبتش در آن گناه جایز است. برخی این مورد را به دلیل اینکه شخص از بیان گناهش ناراحت نمی‎شود، غیبت نمی‎دانند؛

ب) ذکر عیب‎های آشکار بدون قصد تحقیرکردن به‎شرط ناراحت‎نشدن غیبت‎شونده؛

پ) جواز به دلیل مصلحت مهم‎تر؛ در هرجایی که مصلحت افشای عیب پنهانی شخص ازنظر شرع بیش از مفسده آن باشد، غیبت جایز است. برخی از این مصادیق عبارت‎اند از:

یک ـ دربارۀ مشورت، مثل اینکه کسی می‎خواهد با دیگری معامله یا ازدواج کند. در اینجا می‎توان عیوب پنهانی آن شخص را، تا آنجا که در کار موردنظر دخالت دارد، برملا ساخت و شخص مشورت‎کننده را راهنمایی کرد؛

دو ـ نهی‎ازمنکر؛

سه ـ دفع بدعت شخص بدعت‎گزار؛

چهار ـ آگاه‎ساختن مسلمان از خطر یا ضرری که در کمین اوست؛

پنج ـ دادخواهی و رفع ظلم نزد کسی‎که بتواند به مظلوم کمک کند؛

ت) کفار و مشرکان: غیبت کفار و مخالفان شیعۀ دوازده‎امامی جایز است.

از آنچه گفته شد تکلیف دستگاه‎های اطلاعاتی کشور اسلامی نیز روشن می‎شود که اگر فعالیت‎های آن‎ها در مسیر کشف، خنثی‎کردن توطئه‎ها و سلامت گزینش‎ها برای پست‎های حساس اجتماعی باشد و از آن فراتر نروند و تجاوز نکنند، کار آن‎ها نه مشمول عنوان تجسّس است و نه مشمول عنوان غیبت حرام، بلکه ادای وظیفه و انجام واجب است.[1]

[1]. ناصر مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، قم، مدرسۀ امام علی بن ابی طالب†، 1377، ج 3، ص 124 و 127.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

تجسس در کار دیگران

تجسس در کار دیگران

28 مرداد, 1404

میزان و مرز تجسس در امور شخصی افراد در اسلام چگونه است؟


مطالعه کامل
اخلاق و سیاست

اخلاق و سیاست

25 مرداد, 1404

آیا اخلاق با سیاست سازگار است؟


مطالعه کامل
قرب الهی

قرب الهی

18 مرداد, 1404

قرب الهی؛ مسیرش کجاست و از کجا باید شروع کرد؟


مطالعه کامل
فقر و ازدواج

فقر و ازدواج

16 مرداد, 1404

فقر و ازدواج، نظر اسلام چیست؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)