فلسفه برزخ
سؤال:
فلسفه برزخ چیست؟
جواب:
یک از ویژگیهای عالم برزخ این است، که ناخالصیها از بین میرود وبا تحمّل مشقت و عذابهای آنجا روح مومن تصفیه میشود و با روحی پاک پای به صحرای محشر مینهد. برخی کمالات که مومن در دنیا موفق نشده است کسب کند، آنجا به دست میآورد. امام کاظم علیه السلام در این باره میفرماید: «مَن ماتَ مِن اوُلِیائِنا وَ شیعَتِنا وَ لَم یَحسُنِ القُرآنَ عُلّمَ فِی قَبرِه لِیَرفَعَ اللّهُ بِهِ مِن دَرَجَتِهِ، فَإنَّ دَرَجاتَ الجَنَّةّ عَلی قَدرِ آیاتِ القُرآن، یُقالُ لَهُ أَقرَء وَارق، فَیَقرَءُ ثُمَ یَرقی» هر که از دوستان و شیعیان ما بمیرد و هنوز قرآن را خوب نداند، در قبر به او یاد میدهند؛ تا خداوند به این وسیله درجهاش را بالا ببرد. زیرا درجات بهشت به اندازهی آیات قرآن است. به او گفته میشود: قرائت کن و بالا برو؛ پس میخواند و در درجات بهشت بالا میرود. ملاحظه میشود که عالم برزخ برای محبین اهلبیت محل تعلیم است. در حدیث دیگری سماعة بن مهران، از امام صادق عیه السلام، نقل کردهاست؛ که امام فرمود: «إنّ العَبدَ إذا کَثُرَت ذُنوبُه وَ لَم یَجِد ما یَکفُرُها بِه اِبتَلاهُ اللّهُ عَزَّوَجلّ ِبالحُزنِ فِی الدُنیا لِیَکفّرَها بِه، فَاِنَّ فِعلَ ذلِکَ بِهِ وَ الّا سَقِّم بَدَنَه لِیَکفُرها بِه فَانَّ فِعلَ ذلِکَ بِه وَ الّا شَدِّد عَلیهِ عِندَ مَوتِه لِیُکَفِّرَها بِه، فَانَّ فِعلَ ذلِکَ بِه وَ الاّ عَذّبهُ فِی قَبرِهِ لِیَلقی اللّهُ عَزَّوجَلّ یَومَ یَلقاهُ وَ لَیسَ شَیءٌ یَشهَدُ عَلَیهِ بِشیءٍ مِن ذُنوُبِه» اگر گناهان انسان زیاد باشد و چیزی که کفارهی گناهانش باشد، یافت نشود؛ خدای عزّوجلّ او را به اندوهی در دنیا مبتلا میکند، تا کفارهی گناهانش باشد. پس اگر گناهانش پاک نشد، بدنش بیمار میشود، تا باعث پوشیدن گناهانش شود. حال اگر افاقه نکرد، برای کفاره گناهانش هنگام مرگ او سخت گرفته میشود و در قبرش عذاب میشود؛ تا خداوند را روز قیامت در حالی ملاقات کند که گناهی بر او نباشد، که به خاطر آن عذاب شود. از این حدیث استفاده میشود که اعمال و رفتار بندهی مومن، در چند مرحله تصفیه و پاک میشود: ۱. غصّه واندوه در زندگی ۲. بیماری جسمانی ۳. سختی جان دادن ۴. در عالم برزخ. در حدیث دیگری آمدهاست، که حضرت فرمود: إنَّ اَطفالَ شیعَتِنا مِنَ الموُمنین تُرَبیهِم فاطمةُ عَلیهاالسلام» کودکان شیعیان، از ما مومنین را، فاطمه سلام اللّه عیها (در برزخ) تربیت میکند. حاصل آنکه مستفاد از روایات این است، که در برزخ هم تعلیم است و هم تربیت و هم تصفیهی بعضی ناخالصیها.