چشمی ندیده در زمین در هر زمان مانندشان / خورشید و مه تبریک گو بر وصلت و پیوندشان/ شادی زهرا و علی پیداست از لبخندشان/ لبخندشان دارد نشان از خاطر خرسندشان
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • قرآن و عترت علوم حدیث
  • مهدویت در صحیحین نیست

مهدویت در صحیحین نیست

دسته بندی ها
  • علوم حدیث
برچسب ها
  • امام زمان، احادیث، روایات، صحیحین، شیعه، کتب،اهل سنت،

اگر احادیث مهدویت از نظر سند صحیح هستند پس چرا در کتب صحیح بخاری و صحیح مسلم از آن سخنی به میان نیامده است؟

 پاسخ:

اوّلا، کتاب صحيح بخاري و صحيح مسلم، شامل تمام روايات صحیح اهل سنت نيست. حتی حديث غدير هم كه با 250 سند از 120 راوي نقل شده است و از نظر محدثین اهل سنت از احادیث متواتر است در کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم نقل نشده است. ابن حجر عسقلاني که خود از علمای اهل سنت است به نقل از بخاری می‌گوید: «من همه رواياتي را كه در نزد من صحيح بود، در كتابم نياورده ام تا كتابم طولاني و زياد نشود»[1]. ابن حجر در کتاب دیگری از بخاری نقل می‌کند: «من صد هزار روایت صحیح را حفظ کرده‌ام»[2] این در حالی است که مجموع روایات صحیح بخاری از 7000 روایت کمتر است، بنابراین بخاری بیش از 93000 روایت صحیح را نقل نکرده است. وقتی او اعتراف می‌کند که همۀ روایات صحیح را در کتاب خود نیاورده است، نباید انتظار داشت که حتما می بایست روایات مهدویت در این کتاب آمده باشد.

ثانیا، هچ یک از علمای حدیث شناس اهل سنت اعتقاد ندارند که شرط صحت یک روایت آن است که در صحیح مسلم و صحیح بخاری آمده باشد.

ثالثا، بر اساس برخی از شواهد، بعضی از روایات در نسخه های قدیمی تر صحیح مسلم و صحیح بخاری وجود داشته است، اما در چاپ‌های جدید حذف شده است. ابن حجر هيثمي از دانشمندان اهل سنت مي گويد: «روایت «المهدی هو الحق و هو من ولد فاطمه؛ مهدی حق است و او از فرزندان فاطمه است» را مسلم در صحیح مسلم نقل کرده است»؛ اما این روایت امروزه در کتاب صحیح مسلم وجود ندارد. متقي هندي از دیگر علماي بزرگ اهل سنت نیز، همین مطلب را نقل کرده است.[3]

[1]. ابن حجر عسقلانی، تعليق التعليق ، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1408 ق، جلد 5 ، ص 420.

[2]. این حجر عسقلانی، الفتح الباری، بیروت، دار المعرفه، 1379 ق، ص 488.

[3]. ر. ک: متقی هندی، کنز العمال، ج 14، ص 264.  

تعداد بازدید: 158
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

21 فروردین, 1403

راه شناخت احادیث صحیح از جعلی


مطالعه کامل
10 اسفند, 1402

نامعتبر بودن کتاب کافی !


مطالعه کامل
9 اسفند, 1402

تخریب مسجد الحرام توسط امام دوازدهم شیعیان


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)