اى که دل ها همه از داغ غمت غمگین است/ وى که از خون تو صحراى بلا رنگین است/ نرود یاد لب تشنه ات از خاطره ها/ هر که را مى نگرم از غم تو غمگین است/
logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4logo-new-javabgoo4
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • اخلاق
    • اعتقادات و کلام
    • تاریخ
    • دفاعی
    • سبک زندگی
    • سیاسی
    • عرفان و تصوف
    • فقه اهل سنت
    • فقه واحکام
    • قرآن و عترت
    • مراجع عظام
    • مشاوره‌
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • ورود
پژوهشگاه امام صادق (ع)
✕
  • شما اینجا هستید
  • مطالب
  • اعتقادات و کلام کلام سیاسی(امامت و ولایت فقیه) امامت
  • مهدویت در قرآن نیست

مهدویت در قرآن نیست

دسته بندی ها
  • امامت
  • تفسيري
برچسب ها
  • قرآن، آیات، امام زمان، شیعه، اهل سنت، صراط مستقیم، تفسیر، قیام

مقسرین شیعه در کتاب های خود معتقدند که بعضی آیات مربوط به امام مهدی (ع) است اگر این مسئله درست بود علمای مفسر اهل سنت نیز که مسلمان هستند و قرآن را قبول دارند، در کتاب‌های خود آن را ذکر می‌کردند، در حالی که چنین نیست.

پاسخ:

مطالعه و دقت در کتب تفسیری علمای اهل سنت نشان می‌دهد که مفسرین اهل سنت برخی از آیات را مرتبط با مهدویت دانسته‌اند؛ در ادامه برخی از این موارد را ذکر می‌کنیم:

الف) «لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْآَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ(بقره: 114)؛ این گروه را در دنیا ذلت و خواری نصیب است و در آخرت عذابی بزرگ».

طبري – كه از مفسران بنام اهل سنت است، در تفسير اين آيه نقل مي كند: «كفار در دنيا ذليل خواهند شد، زماني كه مهدي (ع) قيام مي‌كند و قسطنطنية را فتح مي كند، كفاري را كه در برابر حكومت ايشان مقاومت مي كنند، به ذلت و خواري مي كشاند».[1]

ابن أبي حاتم نیز كه از مفسران بنام اهل سنت است نقل مي كند: «مراد از خزي در دنيا، اشاره به قيام مهدي (ع) و تأسيس حكومت جهاني اسلامي و نابودي همه كفار دارد.»[2] همين تعبير را سيوطي، از علمای بزرگ اهل سنت نیز آورده است.[3]

ب) «وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَ اتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ(زخرف: 61)؛ و (نزول) عیسی علم و نشانه ساعت قیامت است (و مبشر حضرت محمّد (ص) خواهد بود)، زنهار در آن ساعت شک و ریب روا مدارید و (امر) مرا پیروی کنید که راه راست همین است».

بر اساس نظر مفسرین متعددی از اهل سنت نظیر زمخشری و ابن کثیر منظور از صراط مستقیم در این آیه شریفه، پیروی از حضرت مهدی (ع) است.[4]

 

[1].  این جریر طبری، جامع البيان ، دار المعرفة، بیروت ، 1412 ق، ج 1، ص 699.

[2].  محمّد ابن أبي حاتم ، تفسير القرآن العظيم، کتابخانه نزار مصطفی، عربستان سعودی  سال ۱۴۱۹ ق، ج1، ص 211.

[3].  جلال‌الدین سیوطی، الدر المنثور، مکتبة آیت‌الله المرعشي النجفي(ره)، قم، 1404 ق ، ج 1، ص 108.

[4].  ابوالقاسم زمخشری، الکشاف عن حقائق التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التاویل، تهران، ققنوس، 1389، ج 4، ص 26 و اسماعیل بن کثیر، تفسیر القرآن العظیم، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون، بیروت، 1419 ق، ج 4، ص 142.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

جانشین پیامبر صلی الله

جانشین پیامبر صلی الله

25 تیر, 1404

آیا می‌توان تصور کرد پیامبر بعد خود جانشین تعیین نکرده باشد؟


مطالعه کامل
عاشورا

عاشورا

10 تیر, 1404

عاشورا چگونه توانست پس از قرن ها همچنان الهام بخش میلیون ها نفر در سراسر جهان باشد؟


مطالعه کامل
أَطِیعُوا اللَّهَ

أَطِیعُوا اللَّهَ

21 اردیبهشت, 1404

آیا منظور از آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» تبعیت از ولی فقیه است؟


مطالعه کامل
چرا ایرانیان شیعه شدند

چرا ایرانیان شیعه شدند

3 دی, 1403

چرا ایرانیان شیعه شدند؟


مطالعه کامل
مرکز جوابگو

مرکز جوابگو ، با هدف جوابگویی دینی و تخصصی راه اندازی گردیده است و با بهره گیری از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در ده گروه تخصصی پرسش‌های مخاطبان جواب می دهد ..


بیشتر بخوانید
تمام حقوق مربوط به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام می باشد
    پژوهشگاه امام صادق (ع)