مهمترين امامزاده ي واجب التعظيم مي باشد در ايران
مهمترين امامزاده اي كه در ايران واجب التعظيم مي باشد و مستجاب الدعوه است كدام امامزاده است؟
امامزاده ها به طور كلى دو دسته هستند: يك دسته فرزندان بلافصل امامان هستند و يك دسته فرزندان مع الواسطه هستند. تعداد امامزاده هاى بلافصل كم است و اين امامزاده ها پسران و دختران امامان معصوم هستند ولى تعداد امامزاده هاى مع الواسطه بسيار است چون همه سادات جهان، امامزاده هستند. اين دو نوع امامزاده بر دو قسم هستند: يك قسم از آنان داراى مقامات معنوى بالا و شناخته شده هستند و يك قسم هم افراد متعارف هستند. آنان كه داراى مقامات بالاى معنوى هستند ملجأ و پناهگاه مردم بودند و پس از وفات آنان، مردم قبر آنان را زيارتگاه قرار دادند ولى امامزاده هاى متعارف داراى مزار پر رونق نبودند حتى گرچه فرزند بلافصل امام هم باشند. در قم چهار نفر امامزاده بلافصل هستند: على بن جعفر، موسى المبرقع، حمزه بن موسى بن جعفر و حضرت فاطمه معصومه) س (كه در ذى قعده سال 173 هجرى قمرى متولد شد و در دهم ربيع الثانى 201 رحلت كرد. از بين همه امامزاده هاى ايران، فقط حضرت معصومه) س (از همه مهمتر و والاتر است و هيچ امامزاده اى در ايران به فضيلت او نمى رسد) انوار پراكنده، محمد مهدى فقيه جلالى بحرالعلوم گيلانى، ص 016 (. يكى از كتاب هاى بسيار معتبر شيعه كتاب «كامل الزيارات»، ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولويه است كه در سال 367 هجرى قمرى وفات يافته است در اين كتاب درباره فاطمه معصومه) س (چنين آمده است: سعد بن سعد مى گويد: از امام رضا) ع (درباره زيارت فاطمه بنت موسى بن جعفر) ع (پرسيدم. آن حضرت فرمود: «من زارها فله الجنه») ص 324، باب 106، چاپ نجف با تعليقه و تصحيح علامه امينى (. سند اين حديث به اين صورت است: على بن حسين بن موسى بن بابويه، على بن ابراهيم بن هاشم، ابراهيم بن هاشم و سعد بن سعد اين سند صحيح است و در نتيجه حديث، حديث صحيح مى باشد. براساس اين حديث صحيح، پاداش زيارت حضرت فاطمه معصومه) س (بهشت است. در حديث ديگرى از امام جواد) ع (آمده است: «من زار قبر عمتى بقم فله الجنه هر كس عمه ام فاطمه معصومه را در قم زيارت كند، پاداشش بهشت است») كامل الزيارات، ص 423 (. گرچه سند اين حديث تمام نيست ولى محتواى آن مطابق حديث اول است. اينگونه روايات نشان مى دهند كه مقام معنوى حضرت معصومه) س (بسيار بالا است و درباره امامزاده هاى ديگر چنين سفارشى نشده است. البته در پايان گفتنى است براى اينكه اوليا و بزرگان و حتى مقام پدر و مادر در دنيا مورد توجه قرار بگيرد خداوند متعال گاهى از طريق اينان دعاى برخى مستجاب مى شود و كسانى را كه متوسل به اين بزرگان و علما و پدر و مادر شده باشند حاجت روا مى كند. از اين رو از بسيارى امامزاده ها و حتى علما پس از مرگ كراماتى ديده شده و در اين باره آنچه مهم است شدت ارتباط قلبى و معرفتى است كه انسان با آنها برقرار مى كند